زمین صاحب حلقه های به دور خود مانند سیاره زحل می‌شود!

زحل زیباترین سیاره منظومه شمسی است و علت آن وجود حلقه‌‎هایی به ضخامت حداکثر 90 متری است که دور آن کشیده شده است. خبر جدید دانشمندان این است که سیاره زمین نیز طی چندین سال آینده صاحب حلقه‌‎های خود می‎‌شود ولی بدون شک این حلقه‌‎ها زشت‌ترین و مایه خجالت ساکنان این سیاره خواهند بود.

زحل زیباترین سیاره منظومه شمسی است و علت آن وجود حلقه‌هایی به ضخامت حداکثر 90 متری است که دور آن کشیده شده است. خبر جدید دانشمندان این است که سیاره زمین نیز طی چندین سال آینده صاحب حلقه‌های خود می‌شود ولی بدون شک این حلقه‌ها زشت‌ترین و مایه خجالت ساکنان این سیاره خواهند بود.

به نظر با روندی که ساکنان کره زمین در پیش گرفته‌اند باید این خانه دوست داشتنی خودمان را اولین سیاره داخلی منظومه شمسی بدانیم که صاحب حلقه‌های فضایی خواهد شد. در واقع دانشمندان از اتفاقی خبر داده‌اند که شاید در نگاه اول شنیدن آن جالب توجه باشد ولی باید بدانید که در باطن، این حلقه از زباله‌های فضایی تشکیل خواهد شد.

بنابر اعلام ناسا، در حال حاضر بیشتر از 27،000 هزار تکه زباله فضایی که می‌تواند باقیمانده سفینه‌های فضایی، ماهواره‌ها و حتی تجهیزات نظامی مانند موشک‌های رها شده در جو باشند را می‌توان یافت و دنبال کرد که به دور کره زمین در حال گردش هستند.

این زباله‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت به دور کره زمین هستند که در برخی موارد و مدارهای پایینی کره زمین سرعت آنها به بیش از 2500 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. در این حال و با توسعه بسیار سریع صنایع فضایی می‌توان انتظار داشت که نه تنها شرایطی برای بهبود وضعیت این زباله‌ها صورت گیرد، بلکه روز به روز بر تعداد آنها افزوده شود تا در نهایت حلقه‌هایی بزرگ به دور زمین تشکیل داده و سیاره زیبای ما را به زشت‌ترین حلقه‌های فضایی در سراسر کهکشان تبدیل کنند.

زمین صاحب حلقه های به دور خود مانند سیاره زحل می‌شود!

در همین زمینه پروفسور جک آبوت از محققان گروه رباتیک دانشگاه یوتا در آمریکا طی مصاحبهای به The Salt Lake Tribune گفته که کافیست طی چند سال آینده از بیرون به کره زمین نگاه کنیم تا حلقه‌های ساخته شده از زباله‌های فضایی آن را به خوبی ببینیم.

دکتر آبوت ماه گذشته مقاله‌ای با همین موضوع در نشریه معتبر Nature منتشر کرد که توضیح می‌دهد چگونه زباله های فضایی غیر مغناطیسی می توانند الکتریسیته را هدایت کنند. بنابر بررسی که در این زمینه انجام شده، آبوت و همکارانش معتقدند که با اقداماتی کنترل شده می‌توان روشی برای کاهش سرعت اجرام در حال چرخش به دور زمین پیدا کرده و در نهایت آنها را جمع‌آوری کرد. معتقد است که این یافته‌ها می‌تواند مربوط به جمع‌آوری زباله‌های فضایی در مدار جو زمین باشد.

طبق گزارش TheVerge، شرکتSpaceX به مدیریت ایلان ماسک امسال نزدیک به 900 جرم مداری که غالباً ماهواره‌های مکعبی برای سرویس استارلینک بوده را به فضا برده است. شرکت آمازون نیز به عنوان رقیب شماره یک اسپیس ایکس در این مسابقه بزرگ فضایی قصد دارد بیش از 3000 صورت فلکی ماهواره‌ای را برای ارائه خدمات پهنای باند اینترنت به مدار پایین زمین بفرستد.

در همین زمینه دولت سابق آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ یک طرح ملی تحقیق و توسعه زباله‌‍‌های مداری را تنظیم کرده بود که در نظر داشت با کاهش نرخ تولید زباله‌های فضایی و همچنین انجام عملیات جمع‌آوری آنها، نرخ تولید زباله های فضایی جدید را محدود کند.

این طرح همچنین روش‌های جدیدی برای ردیابی و ایجاد نقشه حرکت این زباله‌ها ارائه میکرد تا بتوان با اتخاذ راهکارهای مناسب، در مورد چگونگی حذف زباله‌های فضایی و استفاده مجدد از آنها برای استفاده سازنده بحث نمود.

به هر حال و همانطور که عنوان شد اگر اقدامات جدی در این زمینه با همکاری کشورهای مختلف صورت نگیرد بعید نیست که طی 10 سال آینده به صورت رسمی بتوان حلقههای فضایی کره زمین را نیز به ثبت رساند.

فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی