تصفیه‌خانه‌ فاضلاب گناوه عامل آلودگی محیط زیست


تصفیه‌خانه‌ فاضلاب گناوه عامل آلودگی محیط زیست

گناوه – ایرنا - وضعیت نابسامان تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه در نزدیکی روستای گشویی باعث آلودگی این منطقه و تهدیدی برای سلامت مردم شده و نگرانی فعالان محیط زیست و اجتماعی را به‌ دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه که در مجاورت روستای گشویی احداث و سه دهه مستقر است، به علت ساماندهی نشدن، مخاطرات زیادی برای طبیعت، دریا و مردم این منطقه بویژه ساکنان روستای گشوییایجاد کرده است.

رشد بی‌رویه نیزارها، حضور انبوه حشرات و خزندگان و پرندگان، بوی بسیار نامطبوع در اطراف، منتهی‌شدن خروجی آب ناسالم آن به دریا، حضور شکارچیان غیر مجاز برای شکار پرندگان آبزی در محل نیزارها، استفاده دام‌های اهلی از آب و نیزارهای اطراف تصفیه خانه، نداشتن نگهبان و تابلو شناسایی بویژه برای راهنمایی افراد ناآشنا به منطقه، ایجاد منظره بسیار نازیبا و ناهمگون برای منطقه، هدر رفت سرمایه‌های ملی بخاطر استفاده نکردن صحیح از آب‌های خروجی و تخلیه نخاله‌های ساختمانی از عمده مشکلات موجود این مکان است.

در زمان حاضر در حوضچه‌های تصفیه خانه فاضلاب و خروجی آن، بیشه و نیزار زار با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد و پیشروی است و درحالی که حوضچه آخر آن که به تعبیری زلال ساز به شمار می رود و آب آن باید کیفیت مطلوب برای رهاسازی داشته باشد بیش از نیمی از آن با نیزار پوشیده شده و این منطقه را در وضعیت بحرانی تبدیل به معضل زیست محیطی کرده است.

خروج آب فاضلاب از این حوضچه که بوی گند و تعفن دارد، به اراضی منطقه بویژه زمین‌های کشاورزی و دریا می ریزد، تهدید و خطری جدی برای محیط زیست و آبزیان دریایی و دام ها و مردم است.

فعالان اجتماعی و دوستدار محیط زیست این شهرستان به این وضعیت واکنش نشان دادند و از مسئولان مرتبط خواستند که برای ساماندهی آن ورود کنند و پاسخگوی دغدغه آنها باشند.

تصفیه‌خانه‌ فاضلاب گناوه عامل آلودگی محیط زیست

ضرورت ساماندهی تصفیه‌خانه فاضلاب

در پی این درخواست فعالان زیست محیطی، احمد عرب زاده رئیس شورای بخش مرکزی گناوه با دعوت از مدیران آب و فاضلاب، محیط زیست، شهردار، رئیس شورای شهرستان، بخشدارمرکزی، مسئول کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری، شورای اسلامی شهر، مسئول خانه سلامت و جمعی از فعالان محیط زیست درمحل تصفیه خانه گشویی از آنان خواست تا چگونگی رفع این معضل زیست محیطی را بررسی کنند.

مسئولان مربوطه به دغدغه فعالان زیست محیطی پاسخ دادند و در محل تصفیه خانه حضور یافتند تا برای برون رفت و ساماندهی با هم تبادل نظر و هم اندیشی کنند.

یکی از فعالان زیست محیطی و رئیس شورای خانه مشارکت در کمیته سلامت گناوه در این جمع گفت: باتوجه به اینکه مشکلات متعدد تصفیه خانه فاضلاب گناوه یکی از دغدغه‌های مردم و فعالان محیط زیست و اجتماعی شهرستان است، به منظور بررسی شرایط ایجاد شده در محل آن حضور یافته ایم.

حمید عشایری افزود: تصفیه خانه فاضلاب گناوه نزدیک به سه دهه در این منطقه و در نزدیکی روستای گشویی شهرستان مستقر شده و مشکلات زیادی را برای ساکنان این روستا و مردم شهر گناوه ایجاد کرده است.

وی اظهارداشت: این مکان نه تابلویی برای معرفی دارد تا ناشناسی به اشتباه سر از آن در نیاورد و نه نگهبانی دارد تا از اموال دولتی آن حراست کند، ورودی تصفیه خانه محل تخلیه نخاله و تردد احشام و سگ های سرگردان است که انواع بیماری را برای مردم بویژه ساکنان روستای گشویی به سوغات می‌برند.

وی اظهارکرد: این محل، نقطه‌ای برای شکار پرندگان توسط شکارچیان شده و در زمین های اطراف آن که نیزار رویش کرده بارها دچار آتش سوزی شده است.

عشایری با یادآوری اینکه در این اوضاع کم آبی می توان با مدیریت صحیح، آب تصفیه خانه فاضلاب را برای مصارف کشاورزی و فضای سبز بکار برد و تصفیه خانه فاضلاب گشویی نخست باید لایروبی شود و سپس لاگون که بهترین روش برای تصفیه است، ایجاد شود.

فاضلاب گناوه پروژه ناتمام ۳۰ ساله

رئیس شورای خانه مشارکت درکمیته سلامت گناوه گفت: فاضلاب گناوه به عنوان دغدغه دیرینه فعالان محیط زیست و اجتماعی این شهرستان هنوز تکمیل نشده است.

تصفیه‌خانه‌ فاضلاب گناوه عامل آلودگی محیط زیست

بخشدار مرکزی گناوه اظهارداشت: یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی شهرستان گناوه پیگیری معضلات و مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه در نزدیکی روستای گشویی این شهرستان است.

خدیجه دشتی افزود: از طرف بخشداری مرکزی، اقدام هایی برای برون رفت از وضعیت فعلی تصفیه خانه فاضلاب از جمله تشکیل جلسات متعدد برای واگذاری این پروژه به بخش خصوصی برای اجرای کار به صورت فنی و تخصصی صورت گرفته که هنوز نتیجه‌ای نهایی اتخاذ نشده است.

وی گفت: با وجود اینکه تاکنون نتیجه ای مناسب گرفته نشده اما پیگیری‌های لازم و مکرر با اداره های مرتبط درحال انجام است.

بخشدار مرکزی گناوه بیان کرد: برای برون رفت از این مشکل، در مرحله اول، استقرار نگهبانی و ایجاد مکانی برای محصور کردن و نگهبانی از این منطقه مدنظر است که درصدد هستیم با هماهنگی با ادارات آب و برق هر چه سریع‌تر بتوان جایگاه رسمی برای این منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: تلاش برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ادارات مرتبط در برنامه کاری قرار دارد تا هر چه زودتر برای تعیین تکلیف و برقراری شرایط خاص برای حل مشکلات تصفیه خانه فراهم کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط گناوه گفت: این اداره در راستای پیگیری مشکلات تصفیه خانه فاضلاب شهرستان، نامه نگاری‌های متعددی با اداره آبفا داشته است و جلسات کارشناسی متعدد از جمله جلسه‌ای در اداره کل حفاظت محیط زیست استان با حضور مدیرکل این استان تشکیل شد.

کامبیز عبدالهی افزود: بر اساس این پیگیری‌ها قرار شد که یک کانال زهکشی برای تصفیه خانه فاضلاب احداث شود که قسمتی از این کانال اجرا و ادامه کار رها شده است.

وی گفت: در نامه‌ها و پیگیری‌ها این اداره به اداره آب و فاضلاب شهرستان ذکر شده است، تابلو شناسایی که مشخص کننده محل تصفیه خانه فاضلاب باشد و همچنین یک در ورودی، برق و استقرار نگهبان و اضافه کردن یک مدول دیگر برای این محدوده در نظر گرفته شود.

تشکیل کارگروه حل مشکلات تصفه خانه فاضلاب گناوه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه اضافه کرد: پیشنهاد این اداره تشکیل یک کارگروه متشکل از ادارات متولی از جمله شهرداری، آب و فاضلاب و اداره محیط زیست به عنوان ناظر به ریاست فرماندار شهرستان است تا نظرات مختلف جمع بندی و مصوب شود.

تصفیه‌خانه‌ فاضلاب گناوه عامل آلودگی محیط زیست

وی بیان کرد: با تشکیل کارگروه از طریق اداره آب و فاضلاب شهرستان در سطح استان پیگیری‌های لازم انجام تا مشکلات به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بر طرف و شرایط بهتری برای تصفیه خانه گناوه ایجاد شود.

شهردار گناوه گفت: آلودگی محیط زیستی و هدر رفت ظرفیت آب موجود دو دغدغه مهم در بحث تصفیه خانه فاضلاب گناوه است.

جواد رستمی افزود: از تصفیه مناسب این آب ، می‌توان برای آبیاری فضای سبز، خانه باغ‌ها و جاهای دیگر استفاده بهینه کرد.

شهردار گناوه یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته این شهرداری در نظر دارد تا جلسه هماهنگی با آبفا شهرستان در راستای هماهنگی و اجرای این دو برنامه مهم اقدام کند.

وی گفت: شهرداری با بخش خصوصی برای کاربری لازم از تصفیه خانه فاضلاب همکاری لازم خواهد کرد.

رستمی افزود: همچنین شهرداری گناوه آمادگی دارد تا با همکاری اداره آبفا منازل مسکونی که هنوز به فاضلاب متصل نیستند با حمایت، فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به وصل انشعاب فاضلاب شهری متقاعد کند تا بسیاری از مشکلات در این زمینه حل شود.

طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب گناوه

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان گناوه با اشاره به اینکه به دغدغه و انتقادهای سازنده فعالان زیست محیطی احترام می گذارم و همواره استقبال می‌کنم، اظهار داشت: طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب گناوه انجام شده که مطالعات صورت گرفته و مراحل خوبی را سپری کرده است.

علی محمدی افزود: پس از ارائه طرح از سوی مشاور و تصویب آن، تامین اعتبار و عملیاتی خواهد شد و درصددیم نسبت به ارتقای تصفیه خانه فاضلاب کارهای خوبی تا پایان امسال صورت گیرد.

وی گفت: همه این تلاش‌ها برای تامین رفاه مردم و کاهش دغدغه‌های موجود فعالان زیست محیطی پیرامون فاضلاب گناوه است.

رئیس اداره آب و فاضلاب گناوه یادآورشد: از بخش خصوصی برای اجرای طرح در تصفیه خانه فاضلاب استقبال و آماده هرگونه همکاری هستیم و به استان اعلام خواهیم کرد.

وی درباره وضعیت طرح فاضلاب شهر گناوه افزود: در شبکه توزیع سه پیمانکار فعال هستند که از سال گذشته شروع به کار کردند که یکی از پیمانکاران حدود ۲۰ کیلومتر شبکه گذاری در حوزه شهر گناوه را انجام می‌دهد و دو پیمانکار نیز در بخش تصفیه خانه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ فعال هستند.

وی بیان کرد: در شهر گناوه ۱۳ هزار و ۵۰۰ مشترک فعال به شبکه فاضلاب وصل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟