این قول‌ها به جایی خواهد رسید؟


این قول‌ها به جایی خواهد رسید؟

فصل برداشت زرشک خراسان جنوبی تمام شده و در یک ماه گذشته مسئولان کشوری برای تعیین قیمت مناسب به این استان سفر کرده اند و استاندار جدید نیز قول‌هایی داده اما باید دید این قول‌ها تا چه حدی عملی خواهد شد.

زرشک محصولی پاییزه و یکی از مهم ترین محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی که مدتی است که فصل برداشت آن تمام شده و بر اساس پیش بینی‌ها ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید خواهد شد. محصولی که قبلا قرار بود خنده بر لب کشاورزان بنشاند اما گویا همچنان مشکلات فروشش پابرجاست.

یکی از کشاورزان قاینی به ایسنا می‌گوید: ما وقتی این درخت‌های پر بار را می‌بینیم خستگی کل سال از تنمان درمی‌رود چراکه امسال سال باردهی است.

وی افزود: اکنون برداشت ما بعد از دو سال با باردهی مطلوب نظر ما نسبت به خشکسالی به پایان رسیده، اما این محصول را به این مقدار کسی خریدار نیست؛ آنقدر سود حاصل نمی‌شود که حتی بتوانیم از پس هزینه‌های سردخانه برآییم.

این زرشک کار ادامه داد: هم اکنون دلالان، زرشک دانه اناری یا همان خرمنی کشاورزان را از ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و زرشک پفکی سال گذشته را نیز تا ۸۰ هزار تومان بصورت مدت دار می‌خرند که کشاورزان با توجه به هزینه‌های زیاد از این قیمت گله دارند.

وی تصریح کرد: ۹۸ درصد زرشک بی دانه دنیا در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما قیمت پایین و نبود بازاریابی مناسب افسوسی بر دل کشاورزان این استان گذاشته است.

این قول‌ها به جایی خواهد رسید؟

قیمت زعفران و زرشک نسبت به تورم کمتر می‌شود

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: هر ساله تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی قول می‌دهند که در مورد خرید حمایتی زرشک و زعفران اقدام می‌کنند اما هر سال شاهد این هستیم که قیمت زعفران و زرشک نسبت به تورم کمتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از مسئولان درخواست می‌شود فکری به حال زرشک استان کنند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تنها استان کشور هستیم که دارای محصول زرشک است امروز انبارهای ما پر از زرشک است اما مردم انگیزه‌ای برای برداشت این محصول ندارند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزان این استان متضرر شده است، یادآور شد: درخواست ما این است که دولت فکری به حال این محصول بردارد و کشاورزان را خشنود کند.

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: خواستار این هستیم که باغداران مانند سال گذشته به ما اعتماد کنند چراکه همان برنامه‌های سال گذشته را امسال هم داریم؛ کشاورزان احساسی برخورد نکنند و زرشکشان را به هر قیمتی نفروشند.

وی افزود: امسال اولا قصد داریم که ۲۵ تا ۳۰ درصد زرشک را به صورت تازه در بازارهای عمده کشور توزیع کنیم.

ضیائیان احمدی ادامه داد: به تمام کشاورزان توصیه می‌کنم که زرشک خود را خشک کنند تا بتوانیم برنامه خوبی را برای خرید زرشک خشک شده برای زرشک کاران اجرا بکنیم و با این برنامه قطعا در چند ماه آینده این رونق را شاهد خواهیم بود.

۵ آبان ماه جاری بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به تشکل‌ها برای خرید زرشک از کشاورزان خبر داد و گفت: این اعتبار تامین شد و در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌ها قرار داده خواهد شد تا بتوانند خرید را انجام دهند.

حسین خسروی اسفزار، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش گفت: محصول زرشک باید یکی از اولویت‌های ستاد خاوران باشد و با تشکیل یک کارگروه تخصصی در این زمینه ورود پیدا کنند تا این محصول استراتژیک خراسان جنوبی به دنیا معرفی شود.

وی اظهار کرد: به استاندار خراسان جنوبی به عنوان رئیس ستاد توسعه خاوران پیام می‌دهم که یکی از اولویت‌های ستاد خاوران را همین جریان زرشک قرار دهند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این استان دو دهه با کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و خاک این استان دارای بهره‌وری پایین است اما به لطف خداوند بوته‌ای زرشک مناسبت با این وضعیت استان کشت می شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه وزارت جهاد کشاورزی به موضوع کشاورزی قراردادی، بیان کرد: وقتی کشاورز خراسان جنوبی طبق این پروژه خوشه به صورت معین و مشخص و با تعهدهای قانونی بدانند که کود، سم و مشاوره کشاورزی و بازاریابی آن به موقع انجام و تامین می‌شود و آخر سال هم هزینه‌های خود را کم می‌کنند، اقدام موثری است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی یکی از اولویت‌ها را تمام کردن پروژه‌های نیمه تمام اعلام کرد، گفت: من اعتقادم دارم که محصول زرشک یکی از پروژه نیمه تمام است چون زمین و کشاورز هست و برکت را هم خداوند داده است ولی کسی نیست که مشکلات کشاورزان را حل کند.

خسروی اسفزار با اشاره به اینکه حدود ۳۵ هزار تن زرشک خشک را در این استان تولید می شود، ادامه داد: امروز برخی برای دریافت کمترین تسهیلات تعمیر و تکمیل کارخانه فرآوری خود ماندند و همه جا سردخانه و بارگاه بهداشتی زرشک نیست و این باید جزو اولویت‌های ستاد توسعه خاوران باشد.

وی افزود: در خرید تضمینی زرشک باید دولت به موقع و به اندازه بخرند و همچنین به موقع پول کشاورز پرداخت شود تا کشاورز مزه دسترنج خود را بچشد، اما در زمینه معرفی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی کار تبلیغاتی و رسانه ای نشده است.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجی فعلی ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی است که اگر عملی شود کمک بزرگی به کشاورزی خواهد شد، گفت: باید قیمت زرشک در خراسان جنوبی تعیین شود و در کارگروه ستاد توسعه خاوران باید دقت شود که محصول زرشک هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده از استان خارج نشود.

به گفته وی اکنون زرشک را به عنوان نوبرانه از کشاورز می‌خرند اما وقتی زرشک به وضعیت مطلوب از لحاظ رسیدن می‌رسد هم قیمت و هم تقاضا کم است، چرا باید این ضرر را کشاورز ببینید؟.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه بازارهای تره بار تهران و مشهد نباید قمیت محصول زرشک خراسان جنوبی را تعیین کنند بلکه باید در کارگروه استان ما تعیین شود، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی دولت قبل در سفر به استان مبنی بر حمایت تولیدات رسانه‌ای برای معرفی و برندسازی زرشک قول مساعد داد.

این قول‌ها به جایی خواهد رسید؟

علیرضا جاوید عربشاهی، مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز چندی پیش به خبرنگاران گفت: مطابق قولی که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در سفر به خراسان جنوبی دادند، برای اولین بار است که در دوران مدیریت سازمان تعاون روستایی قرار است خرید حمایتی زرشک اتفاق افتد.

وی افزود: در بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی تنها محل درآمد و معیشت مردم زرشک است و براین اساس باید بتوانیم رضایتمندی زرشک کاران را در قیمت گذاری بسنجیم.

عربشاهی ادامه داد: برای حوزه زرشک به دلیل اینکه هیچ دستورالعملی وجود نداشت ما چند روزی را صرف نوشتن دستورالعمل کردیم و با تمام دغدغه‌هایی که کشاورزان داشتند در بحث نحوه انبارداری، نحوه بسته بندی و سایر موارد بررسی‌هایی انجام شد.

وی تصریح کرد: نکته اصلی این که کشاورزان ما در استان خراسان جنوبی نگران نباشند؛ ما به نحوی در واقع مدیریت خواهیم کرد که کشاورز زرشک کار ما ماحصل دسترنج یک یا دو ساله خود را به دست آورد؛ در واقع با یک قیمت مناسب بازار را تنظیم کنیم که هیچ نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند؛ ما این موضوع را چه با مسئولان کشوری و استانی پیگیری خواهیم کرد.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه معارفه‌ و در اولین سخنرانی‌اش در خراسان جنوبی گفت: طی دو سه هفته آینده زرشک موجود در سردخانه ها و مانده روی دست کشاورزان را به قیمت مطلوب به فروش می رسانیم.

حال با توجهی که استاندار خراسان جنوبی از همان ابتدا به زرشک دارد، امیدواریم دردی از کشاورزان زرشک کار دوا شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟