آیا انسان مقصر گرمایش زمین است؟


یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد دمای جهانی امروز گرم ترین دمایی است...

آیا انسان مقصر گرمایش زمین است؟

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد دمای جهانی امروز گرم ترین دمایی است که در ۱۰ هزار سال گذشته ثبت شده است. به گفته دانشمندان، درک این موضوع ممکن است یک معمای کلیدی در دنیای تغییرات آب و هوایی را حل کند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران تاکنون با یک موضوع حل نشده به نام معمای دمای هولوسن مواجه بودند که به اختلاف نظر بین گرمایش جهانی مورد انتظار ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای و عقب نشینی صفحات یخی و سرد شدن و سپس بازسازی آن ها اشاره می کند.
گفتنی است یافته های جدید یک مطالعه، دیدگاه های دیرینه درباره تاریخچه دما در دوره هولوسن را که حدود ۱۲ هزار سال پیش آغاز شد، به چالش می کشد.
دکتر سامانتا بووا، سرپرست این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه راتگرز درباره موضوع فوق می ‌گوید: بررسی های انجام شده توسط ما نشان می ‌دهد که دمای جهانی در نیمه اول هولوسن به دلیل اثرات خنک‌ کننده صفحات یخی باقی ‌مانده از دوره یخبندان قبلی، برخلاف مطالعات پیشین، سردتر از دوره صنعتی شدن زمین بوده است.
به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های پژوهشگران، همانطور که مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی می ‌کردند، گرمایش اواخر دوره هولوسن در واقع ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ ای بود و این امر هرگونه تردید در مورد نقش کلیدی دی اکسید کربن در گرمایش جهانی را از بین می‌ برد.

در این مطالعات، دانشمندان از فسیل های روزن داران یا موجودات تک سلولی که در سطح اقیانوس زندگی می کنند برای بازسازی تاریخچه دمایی دو بازه گرم اخیر روی زمین استفاده کردند. این دوره شامل آخرین دوره بین یخبندان از ۱۲۸ تا ۱۱۵ هزار سال پیش و دوره هولوسن است.

برای به دست آوردن فسیل ها، این تیم هسته ای از رسوبات را در نزدیکی دهانه رودخانه سپیک در شمال پاپوآ گینه نو جمع آوری کردند. این تیم در جریان تحقیقات خود توانستند تاریخچه دمایی استخر گرم غربی اقیانوس آرام را بازسازی کنند که منعکس کننده تغییرات دمای جهانی است.

به باور محققان، مطالعه چگونگی تکامل دما در آخرین دوره بین یخبندان و هولوسن موضوعی بحث برانگیز است. در این میان برخی از داده ‌ها نشان می ‌دهند که میانگین دمای سالانه جهانی در دوران مدرن کمتر از دوره اولیه هولوسن است که با سرد شدن جهانی ادامه پیدا می کند. به گزارش سیناپرس، در همین حال، مدل‌ های آب و هوایی نشان می ‌دهند که دمای جهانی در طول ۱۰ هزارسال گذشته همواره افزایش یافته است.

گفتنی است این نظریه با مخالفت هایی رو به رو شده و منتقدان ادعا می کنند که پیش بینی های مدل آب و هوا در مورد گرم شدن آینده زمین باید اشتباه باشد.
پروفسور یایر روزنتال، از دانشگاه راتگرز در این رابطه می‌گوید: اختلاف ظاهری بین مدل‌های آب و هوایی و داده ‌ها، شک و تردیدهایی را در مورد نقش گازهای گلخانه ‌ای در تغییرات اقلیمی در طول دوره هولوسن و احتمالاً در آینده ایجاد کرده است. ما دریافتیم که گرمایش رخ داده پس از صنعتی شدن در واقع تداوم روند طولانی و ثابت گرمایش در طول ۱۰ هزار سال گذشته بوده و البته این روند کمی تسریع شده است.

دکتر بووا نیز در این رابطه می گوید، مطالعه ما همچنین بر اهمیت تغییرات فصلی به ویژه تابستان های نیمکره شمالی، در تغییر بسیاری از سیستم های آب و هوایی تأکید می کند.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* آیا انسان مقصر گرمایش زمین است؟[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟