حمام تاریخی حاج صالح سقز مرمت شد


حمام تاریخی حاج صالح سقز مرمت شد

سنندج- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: عملیات مرمت تکمیلی حمام تاریخی حاج صالح این شهرستان به اتمام رسید.

صلاح نصراللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حمام حاج صالح از جمله بناهای تاریخی شاخص شهر سقز است که در خیابان فخر رازی و مابین دو مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی این شهر واقع شده است و تاکنون هشت فصل برنامه مرمتی در این حمام تاریخی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مساحت این بنای تاریخی حدود ۹۰۰ متر مربع است، افزود: تمام ویژگی ها و بخش های یک حمام قدیمی و سنتی شامل بینه، حمام گرم، خزینه، خلوتی، هشتی ها و دالان های ارتباطی را دارا است و دیوارهای داخلی حمام با نقوش آهکبری شامل نقوش هندسی، نباتی، اسلیمی و اساطیری تزئین شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز اضافه کرد: در فصل مرمتی تکمیلی، عملیات رفع رطوبت بخشی از دیوار اضلاع غربی و شمالی، بازسازی دیوار سنگی بخش تون حمام، اصلاح ناودانی ها و تعویض نورگیرهای آسیب دیده پشت بام، بازسازی اندود بخش های آسیب دیده دیوارهای داخلی، عایقبندی و ایزولاسیون بخش های آسیب دیده پشت بام بنا انجام گرفت.

نصراللهی با بیان اینکه بناهای تاریخی با توجه به قدمت، مصالح بکار رفته در آنها و همچنین تاثیر عوامل مخرب جوی نیازمند انجام عملیات مرمتی مداوم هستند، یادآور شد: انجام این مهم مستلزم اختصاص اعتبارات کافی و مداوم است.

این باستان شناس هدف اصلی انجام این فصل مرمتی را آماده سازی این بنای تاریخی برای تبدیل به موزه شهر یا موزه مردم شناسی سقز عنوان کرد و گفت: در همین راستا رایزنی‌هایی با مدیران ارشد استانی و شهرستانی برای تامین اعتبار لازم و تجهیز و راه اندازی این موزه صورت گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: در بازدید نصراللهی زاده، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان و هیات همراهشان که در آبان ماه سال جاری از این بنای تاریخی و مراحل مرمتی انجام شد قول‌های مساعدی برای تامین اعتبار مذکور داده شده است.

بنای تاریخی حمام حاجی صالح متعلق به دوره قاجاریه و به شماره ۲ هزار و ۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج