کارشناس بهداشت: نان همدان سالم است


کارشناس بهداشت: نان همدان سالم است

همدان- ایرنا- کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طبق بررسی و آنالیزهای صورت گرفته در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو، برخلاف مطالب طرح شده در شبکه های اجتماعی، نان همدان سالم است.

«حمید رضا باب الحوائجی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالبی مبنی بر وجود جوهر قند در نان در شبکه های اجتماعی به نقل از یکی از مسئولان بازنشر شده بود که این موضوع صحت ندارد.

وی توضیح داد: تیمی از بهداشت محیط مسئولیت نظارت بر وضعیت بهداشتی و کیفیت نان تولیدی در ۲ هزار واحد نانوایی موجود در سطح استان را بر عهده دارند که این تیم سالانه از هر نانوایی چند نوبت بازدید و سرکشی می کنند.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: اعضای این تیم علاوه بر شاخص های بهداشتی از جمله بهداشت فردی، وضعیت بهداشت محیط و ابزار و تجهیزات اقدام به نمونه برداری از مواد اولیه و افزودنی ها می کنند.

باب الحوائجی با بیان اینکه نان تولیدی از نظر جوهر قند، جوش شیرین، نمک ، کپک و کیفیت ارزیابی می شود گفت: نیمه نخست امسال ۵۲۸ مورد نمونه برداری از نان تولیدی در نانوایی های استان همدان صورت گرفت که این نمونه ها در آزمایشگاه ویژه معاونت غذا و دارو این استان آنالیز شد.

وی افزود: هیچ اثری از استفاده از جوهر قند در نان تولیدی مشاهده نشد و اخبار منتشره مبنی بر استفاده از جوهر قند در نانوایی های به طور کامل بی اساس و نادرست است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: از نظر جوش شیرین نیز در حال رسیدن این رقم به صفر هستیم یعنی از ۵۲۸ نمونه برداری صورت گرفته تنها در هفت مورد جوش شیرین مشاهده شده است.

باب الحوائجی ادامه داد: میزان استاندارد نمک مصرفی در نان یک درصد تعیین و این موضوع به نانوایی ها ابلاغ شده است بنابراین در صورت تخلف متصدی نانوایی به مرجع قضایی معرفی می شود.

وی اظهار داشت: هر فرد به طور متوسط روزانه ۴۰۰ گرم نان مصرف می کند که در صورت وجود ۲ گرم نمک میزان نمک مصرفی روزانه هر فرد تنها از طریق نان به هشت گرم می رسد که دانشگاه علوم پزشکی سعی در کاهش آن به سه تا چهار گرم داشته است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میزان استفاده از نمک برای پخت نان در برخی از شهرستان ها از استاندارد تعیین شده بالاتر است که مقرر شد جریمه پیش بینی شده برای این نوع تخلف افزایش یابد تا بازدارنده باشد.

باب الحوائجی افزود: سفیدی و تیرگی نان بستگی به درصد سبوس موجود در آن دارد و هر چه نان تیره تر باشد میزان سبوس موجود در آن بیشتر است.

«علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان پنجشنبه گذشته و در راستای بررسی روند فعالیت خبازی ها در سطح استان به صورت سرزده از چندین واحد نانوایی در شهر همدان بازدید و ضمن بررسی روند پخت و عرضه نان، با متصدیان این واحدها و مردم نیز گفت وگو کرد.

از یک هزار و ۸۳۵ نانوایی در استان همدان ۵۸۵ نانوایی در شهرستان همدان فعال است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان