شروع به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان


شروع به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس لرستان ذیل کارگروه بیابان‌زایی فعالیت خود را شروع می‌کند.

سید جواد ساداتی نژاد در شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه لرستان برگزار شد اظهار کرد: هر آنچه نعمت بوده خداوند به این استان عنایت داشته است.

وی عنوان کرد: لرستان به لحاظ منابع طبیعی ظرفیت‌های بی‌نظیر مرتعی و کشاورزی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵ درصد اراضی کشور به لحاظ کشاورزی در این استان وجود دارد، گفت: ۳ میلیون تن معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان تولید محصول کشاورزی در این استان بوده و ۳۲ درصد اشتغال نیز در این حوزه است.

ساداتی نژاد بیان کرد: سهم کشاورزی در اقتصاد ۲۴ درصد است و رتبه اول شیلات کشور را در استان‌های غیرساحلی دارد.

وی گفت: لرستان رتبه اول تولید حبوبات را در کشور دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: هفت درصد عشایر کشور که حدود ۸۵ هزار نفر هستند در لرستان زندگی می‌کنند؛ با توجه به مشکلات آبرسانی و راه‌های عشایر، ۵۴ میلیارد اعتبار برای رفع این مشکلات اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه لرستان بهشت گیاهان دارویی ایران است و می‌تواند اشتغال فراوانی ایجاد کند، خاطر نشان کرد: ۳۵ میلیارد اعتبار برای زیرساخت‌های این بخش گذاشته شده است و مذاکراتی با بخش خصوصی در راستای انجام کشت قراردادی صورت گرفته است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه به دلیل ظرفیت‌های بی‌نظیر کشت دیم در لرستان و ایجاد باغات در اراضی شیب دار ۱۰۰ میلیارد اختصاص یافته تا این بخش نیر رونق پیدا کند، تصریح کرد: در خصوص آبزی پروری هم ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای زیرساخت‌ها در حوزه آبزی پروری اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: در حوزه آبیاری‌های نوین، ایستگاه‌های پمپاژ، که بخشی در سیل ۹۸ آسیب دیدند و بهسازی کانال‌های آبیاری نیز ۲۲۰ میلیارد اعتبار مصوب شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر سرشاخه‌های آبریز در لرستان وجود دارد ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به حوضه‌های آبخیزداری لرستان تخصیص داده خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه دومین سد جنگل‌های زاگرسی در کشور، مربوط به لرستان است، افزود: به منظور جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس که میراث بین نسلی در کشور محسوب می‌شوند ۲۰ میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده است تا ستاد مدیریت کنترل و جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس ذیل کارگروه بیابان‌زایی فعالیت خود را شروع کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه سه ایراد در حوزه کشاورزی در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: یکی از آنها عدم وجود صنایع تبدیلی بوده و این در حالیست که لرستان قطب کشاورزی است و نبود صنایع تبدیلی از ضعف های لرستان محسوب می شود.

وی بیان کرد: سطح گلخانه‌ها در لرستان بسیار پایین و ۷۹ هکتار است که نیاز به سرمایه گذاری است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در این استان زنجیره ارزش کامل نیست و خام‌فروشی انجام و لذا ثروت از این استان خارج می‌شود.

وی گفت: دامپروری صنعتی در این استان دچار ضعف است و با توجه به ظرفیت های بی نظیری که در این استان وجود دارد ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده لست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین