3 خطر بزرگ در کمین پایتخت/ تهران فاصله ای با بروز فاجعه ندارد!


3 خطر بزرگ در کمین پایتخت/ تهران فاصله ای با بروز فاجعه ندارد!

هر زمان که تهران با زلزله ای خفیف یا قابل احساس می لرزد، بحث احتمال وقوع زمین لرزه در تهران که اتفاقا یکی از زلزله خیز ترین نقاط کشور است بیش از پیش داغ می شود، صبح دیروز نیز زلزله ای خفیف تهران را لرزاند و بار دیگر این دل مشغولی را در بین مردم و کارشناسان به وجود آورد که خطر وقوع زلزله چقدر جدی است، البته بد ماجرا اینکه زلزله تنها خطر پیش رو...

3 خطر بزرگ در کمین پایتخت/ تهران فاصله ای با بروز فاجعه ندارد!

نواندیش: هر زمان که تهران با زلزله ای خفیف یا قابل احساس می لرزد، بحث احتمال وقوع زمین لرزه در تهران که اتفاقا یکی از زلزله خیز ترین نقاط کشور است بیش از پیش داغ می شود، صبح دیروز نیز زلزله ای خفیف تهران را لرزاند و بار دیگر این دل مشغولی را در بین مردم و کارشناسان به وجود آورد که خطر وقوع زلزله چقدر جدی است، البته بد ماجرا اینکه زلزله تنها خطر پیش رو تهران نیست بلکه خطرات بزرگ دیگری نیز شهر را تهدید می کند.

به گزارش نواندیش، یک مقام مسئول در تهران می‌گوید که زلزله، سیل و فرونشست زمین در "رأس مخاطرات شهر تهران" قرار دارند. رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم می‌گوید که این سازمان تنها برای مدیریت "حوادث کوچک" آمادگی دارد.


سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران روز ۲۱ آذرماه با بیان اینکه "تهران از قدیم با مخاطرات متعددی مواجه است" از "کرونا و مسایل بیولوژیک" به عنوان موضوع‌هایی نام برد که "امروزه در قالب فعالیت‌های مدیریت بحران مورد بررسی قرار می‌گیرند".


علی نصیری در گفتگو با ایسنا تصریح کرد که "زلزله، سیل و موضوع فرونشست زمین در راس مخاطرات تهران هستند".

بسیاری از کارشناسان و حتی شماری از مقام‌های مسئول تاکنون بارها درباره اینگونه مخاطرات طبیعی و پیامدهای جبران‌ناپذیر آن هشدار داده‌اند.

از جمله یکی از جدیدترین موارد، باشگاه خبرنگاران جوان روز ۳۰ آبان ماه در گزارشی از قول اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نوشت که سازمان تحت مدیریت او، تنها برای "حوادث کوچک" در پایتخت ایران آمادگی دارد و تهران برای یک زلزله بزرگ هفت و نیم ریشتری آمادگی ندارد.

او از قول برخی کارشناسان تصریح کرد که در صورت بروز زلزله‌ هفت ریشتری در تهران، ۲ میلیون نفر به طور مستقیم و هشت میلیون نفر به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند!

به تازگی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم اعلام کرده که از کل مساحت تهران، حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن در بافت فرسوده قرار گرفته است.

علی بیت‌اللهی که با تجارت‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، همچنین هشدار داد که ۵۰ درصد از بیمارستان‌های تهران نیز بافت فرسوده هستند".

اینهمه در حالی است که پایتخت ایران، به شدت با مشکل آلودگی هوا نیز دست به گریبان است. سرپرست مرکز اورژانس تهران روز ۴ آذرماه خواستار آن شد که "آلودگی هوا" نیز همچون سیل و زلزله در ردیف "خطرات درجه اول استان و شهرستان تهران" قرار گیرد.

آنچه روشن است اینکه تهران به عنوان پر جمعیت ترین شهر کشور و قلب تپنده ایران نیازمند توجه ای ویژه و آمادگی کامل برای مقابله با همه این مخاطرات است، آمادگی که اگر هر چه سریع تر حاصل نگردد باید دیر یا زود منتظر بروز یک فاجعه در تهران بود!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403