نیروگاه ‌زباله‌سوز ساری 60 میلیارد تومان اعتبار گرفت


نیروگاه ‌زباله‌سوز ساری 60 میلیارد تومان اعتبار گرفت

ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: 60 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری د ر سال جاری تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، مهدی رازجویان روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود : باپیگیری‌های ملی برای سال جاری اعتبارات خوبی برای نیروگاه در دست ساخت ساری جذب شده است و پیش‌بینی می شود با تخصیص اعتبارت بموقع این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع ۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به نیروگاه زباله‌سوز ساری، در روزهای آینده ۱۵ میلیارد تومان به حساب شهرداری مرکز استان واریز می‌شود.

معاون استاندار مازندران با اعلام این که در روزهای گذشته به دلیل تاخیر در تزریق اعتبارات ساخت این طرح با کُندی پیش می‌رفت، گفت : با افزایش اعتبارات پرداختی طی روزهای آینده عملیات ساخت این طرح شتاب خواهد گرفت.

ساخت نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح زیست محیطی مازندران سال ۸۸ شروع شد، ولی وجود اختلاف نظر در انتخاب محل، نگرانی‌های زیست محیطی و تامین نشدن بودجه مورد نیاز سبب شد تا در مرحله کلنگ زنی باقی بماند.

روند ساخت این نیروگاه در سه سال اخیر با پیگیری‌های فشرده استانی شدت گرفت و طی این مدت تکمیل آن به یک دغدغه جدی استانی تبدیل شده است.

نیروگاه ‌زباله‌سوز ساری 60 میلیارد تومان اعتبار گرفت

آغاز تولید برق در نیروگاه زباله‌سوز نوشهر تا دو هفته آینده

معاون استاندار مازندران همچنین با تشریح آخرین وضعیت نیروگاه زباله سوز نوشهر ، اظهار داشت : مشکلاتی در طرح نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در بخش شیرابه و تولید برق وجود دارد که با اقدامات انجام شده حداکثر تا دو هفته آینده این نیروگاه می‌تواند تولید برق داشته باشد و انرژی تولیدی خود را به دولت بفروشد و در بحث تولید شیرابه از این نیروگاه، مخازنی در نظر گرفته شد تا شیرابه روانه دریا، رودخانه و زیر زمین نشود.

وی با بیان این که در مرکز کمپوست تنکابن هم مشکلات شیرابه وجود دارد، افزود : با تزریق اعتبار و پیگیری‌های مستمر در حال رفع این مشکل هستیم.

رازجویان تصریح کرد: در شهرهای دیگر استان از جمله بابلسر، محمود آباد و نور هم طرح مراکز کارخانه کمپوست و پسماند در حال ساخت است که با تکمیل این طرح‌ها به طور حتم از بُعد فنی و زیرساختی مشکلات معضل زباله در مازندران در سال‌های آینده رفع خواهد شد.

وی افزود : قبل از سال ۱۳۹۸ اعتبارات برای تکمیل نیروگاه‌های زباله سوز نوشهر و ساری بسیار کم بود ، اما با پیگیری‌ها در سطح ملی تنها در سال ۹۸ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه به استان مازندران تخصیص یافت و جذب شد.

طبق گزارش سازمان پسماند مازندران، روزانه در این استان سه هزارتن زباله تولید می‌شود که از این میزان حدود یکهزار و ۲۶۰ تن زباله تولیدی مربوط به روستاهاست و به عبارتی ۴۳درصد زباله های تولیدی مازندران مربوط به روستاییان است که با توجه به حساسیت محیط روستا از نگاه کارشناسان نگران کننده محسوب می شود.

سازمان پسماند مازندران پیش‌بینی کرده است که میزان تولید زباله در مازندران تا سال ۱۴۰۴ چشم انداز ۲۰ ساله کشور به حدود ۶ هزار تن برسد که نسبت به وضعیت فعلی رشد ۱۰۰ درصدی را خواهد داشت.

نیروگاه ‌زباله‌سوز ساری 60 میلیارد تومان اعتبار گرفت

تدوین نظام نامه جمع‌آوری زباله از مناطق برون شهری مازندران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین با بیان اینکه از هفته‌های گذشته تاکنون، تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط و همچنین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در ارتباط با نهضت جمع آوری زباله از مناطق شهری، روستایی و جاده‌های بین شهری دستاورد خوبی داشتند، گفت: اجرای این طرح مقطعی نخواهد بود و در روزهای آینده با تلاش مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران، نظام نامه جمع‌آوری زباله از مناطق برون شهری استان هم تدوین می‌شود تا در چارچوب اصولی‌تر بتوانیم این طرح را دنبال کنیم.

وی افزود : استفاده از ظرفیت گردشگری مازندران مستلزم حفظ عرصه‌های طبیعی استان است و باید برای حفظ و احیاء محیط زیست مازندران همواره در تلاش باشیم و یکی از موضوعات قابل طرح در این قالب جمع‌آوری زباله است.

رازجویان گفت : در کنار جمع آوری زباله از مناطق شهری، روستایی، بین شهری و عرصه‌های طبیعی باید فرهنگ‌سازی نریختن زباله در استان هم نهادینه شود و اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی در این حوزه با هدف حفظ و احیاء محیط زیست استان بکوشند.

وی افزود : اعتبارات مازندران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد باید ملی دیده شود ، اما دولتمردان در سطح کشور معیار تصویب اعتبارات را براساس جمعیت می‌دانند که با اعتبارات استانی نمی‌توان برای رفع مشکلات عمرانی و زیرساختی با توجه به جمعیت دهها میلیونی و شناور استان اقدام کرد.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در دستورالعملی به همه فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و دستگاه های مرتبط بویژه محیط زیست، راه و شهرسازی و راهداری تاکیدکرد که پاکسازی و جمع آوری زباله ها در شهر ها و جاده های بین شهری مستلزم ایجاد یک نهضت و عزم همگانی است، مدیریت پسماند در شهر ها و روستاهای استان به گونه ای باید باشد که هیچ فرد بومی و غیر بومی زباله را در طبیعت رها نکند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022