تخریب محیط‌زیست تحقق سایر حقوق انسانی را به چالش می‌کشد


تخریب محیط‌زیست تحقق سایر حقوق انسانی را به چالش می‌کشد

نوشهر - ایرنا - استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش محیط زیست در توسعه پایدار گفت: تخریب محیط زیست تحقق سایر حقوق انسانی را با چالش مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر حسین میرمحمدصادقی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی جنبه های حمایت حقوقی از محیط زیست که با حضور مسئولان قضایی کشور و جمعی از کارشناسان این رشته در دانشگاه غیر انتفاعی علامه محدث نوری شهرستان نور برگزار شد ، افزود: متاسفانه امروز انسان ها نقش قابل انکاری در تخریب محیط زیست در دنیا دارند و این در حالی است که محیط زیست به عنوان بستر برای به دست آوردن حقوق بشری و تحقق حق حیات، زندگی و رفاه از ارزش ویژه ای برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی به گزارش سیاره زنده سال ۲۰۰۶ از سوی صندوق حفاظت محیط زیست جهانی اشاره کرد و ادامه داد: براساس این گزارش سیاره زمین دیگر ظرفیت باز تولید را با توجه به عملکرد بد انسان ها از دست داده و زمین در حال نبودی است و ادامه این روند تمامی ارکان انسانی را با خطر مواجه خواهد کرد.

وی به ضرورت اجماع انسانی بر حفظ محیط زیست در دنیا تاکید کرد و گفت: در ایران نیز همچون ۶۱ کشور دنیا قوانین حفاظت از محیط زیست در قالب اصل ۵۰ و ۴۵ در قوانین اساسی تبیین شده است.

میرمحمدصادقی لازمه توسعه پایدار نسل امروز و فردا را حفظ محیط زیست و آشتی انسان ها با محیط زیست بر شمرد و افزود : امروز محیط زیست علاوه بر ارزش ذاتی ، بستر لازم برای تحقق سایر حقوق بشری محسوب می شود و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی هم حفظ محیط زیست وظیفه عمومی تعریف شده است و و در این راستا هر نوع فعالیت اقتصادی همراه با آلودگی و تخریب زیست محیطی باشد ، ممنوع است.

وی با اظهار این که سازمان های مردم نهاد طبق قانون می توانند به عنوان مدعی برای حفاظت از محیط زیست طرح دعوی کنند ، گفت : این تشکل های مردمی علاوه بر دستگاه های و نهادهای حکومتی که وظیفه حفظ و حفاظت از محیط زیست را دارند، می توانند به عنوان چشم وگوش مردم از ثروت عمومی حفاظت کرده و برای جرایم محیط زیستی اعلام جرم کنند.

این استاد دانشگاه با اظهار این که در متون و مبانی دینی، از محیط زیست به عنوان امانتی در دست انسان ها یاد شده است ، افزود : در قرآن بارها اشاره به حقوق بشر زیست محیطی در قالب پدیده های طبیعی و حتی نامگذاری سوره های و تفکر در مظاهر طبیعی تاکید شده است ضمن این که در زمینه حقوق بشر دوستانه زیست محیطی نیز توصیه های پیامبر اسلام (ص) به سپاهیانش را در رابطه با منع قطع کردن درختان و خشک کردن چاه حتی در زمان جنگ داریم.

دبیر همایش ملی جنبه های حمایت حقوقی از محیط زیست هم اظهار داشت : با توجه به دغدغه ملی و جهانی موضوع محیط زیست این همایش در ۱۰ محور به صورت مجازی با فراخوان مقالات بر روی سایت دانشگاه محدث نوری برپا شد و در این راستا تاکنون ۳۰مقاله در این زمینه به این همایش ارسال شده است.

جمشید یحیی پور به تشکیل کمیته علمی با حضور اساتید برجسته کشوری برای بررسی مقالات ارسال شده اشاره کرد و ادامه داد: ۱۳ داور مقالات ارسال شده را در حوزه محیط زیست حقوق کیفری، عمومی و بین الملل بازبینی خواهند کرد.

وی هدف از برگزاری این همایش یک روزه را تعامل بیشتر دانشگاه با چرایی و چگونگی حمایت از محیط زیست اعلام کرد.
در این همایش تعدادی از کارشناسان و متخصصان راهکارهای پیشنهادی خود را برای جنبه های حقوقی و کیفری حمایت از محیط زیست ارائه می دهند.
در این همایش علاوه بر مسئولان دستگاه قضایی ، استادانی از دانشگاه های تهران، کرمان، مازندران و شیراز حضور دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی عروس و داماد از جنسیت بچه شان در جشن عروسی / همه شوکه شدند ! + فیلم