عاملان ترور حاج قاسم را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم


عاملان ترور حاج قاسم را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم

تهران- ایرنا- دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی، با بیان اینکه عاملان ترور حاج قاسم را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از عراق و منطقه مثل افغانستان مفتضحانه فرار نکنند، خودشان دست به کار شوند و منطقه را ترک کنند که این انتقام راهبردی ما است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حمیدرضا مقدم‌فر روز شنبه در نشست خبری دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، با تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) آن حضرت را رسانه‌ای قوی برای پژواک مظلومیت همه اعصار و برجسته‌ترین مدافع حرم و حریم اسلام و ولایت علوی معرفی کرد و گفت سردار سلیمانی هم از عاشقان حضرت زهرا (س) و مدافع حرم بود. شهید سلیمانی از ایام نوجوانی و جوانی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی و از حرم و حریم ایران اسلامی دفاع کرد و کل ایران را حرم می‌دانست.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی افزود: شهید سلیمانی معتقد بود اگر حریم ایران اسلامی آسیب ببیند همه حرم‌های مقدس آسیب خواهند دید و اجازه نداد صدام و حامیان شرقی و غربی او حتی تا یک وجب از خاک ایران اسلامی را به یغما ببرند.

مقدم فر ادامه داد: سردار سلیمانی بعد از جنگ هم لباس جهاد شهادت را از تن بیرون نکرد و هر جا عرصه خدمت خلق بود حاج‌قاسم حضور داشت و در حوزه‌های مختلف چه در داخل کشور و چه در فراتر از مرزها، امنیت آفرینی کرد.

وی، خاطرنشان کرد:حاج قاسم ترجمان جمله زیبای حضرت امام (ره) ‌ بود که فرمودند ما شریک غم همه مظلومان جهان و پشتیبان آنها هستیم و این کلام امام (ره) را در عرصه مقاومت تحقق عملی بخشید و در این عرصه چنان پرقدرت ظاهر شد که برای نخستین بار طعم شکست را به رژیم کودک‌کش صهیونیستی و طعم پیروزی را به جبهه مظلوم مقاومت چشاند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه امروز همه حاج قاسم را به عنوان قهرمان ملی و قهرمان امت اسلام می‌شناسند، تصریح کرد: حاج قاسم قهرمان برای پیروزی‌ بود و پیروزی‌های پی در پی که در جبهه مقاومت رقم زد او را به قهرمانی همیشه پیروز تبدیل کرد.

مقدم فر، با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی اسطوره آزادیخواهی و عدالتخواهی بود و آزادی را برای همگان می‌خواست، ادامه داد: در آرمان حاج‌قاسم آزادی شیعه بر اهل سنت و آزادی اهل سنت بر ایزدی‌ها و مسیحیان ترجیح نداشت و برای آزادی همه مجاهدت می‌کرد. در آرمان حاج قاسم آزادی همه انسان‌ها و اینکه زیر یوغ استعمار و استکبار و ظلم مستکبران و صهیونیست‌ها نروند، آرمان و هدفی بزرگ و متعالی بود.

سردار سلیمانی نماد انسان تراز انقلاب اسلامی است

وی، با بیان اینکه حاج قاسم نماد انسان تراز انقلاب اسلامی است، گفت: سردار سلیمانی نشان داد انقلاب اسلامی برای خلق انسان‌های والامقام ظرفیت‌های بسیاری دارد و مکتبی که بتواند انسان‌هایی چون حاج قاسم را تربیت کند حتما متعالی و موفق و الگو است.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: حاج قاسم در مکتب انقلاب اسلامی پرورش یافت و تبدیل به اسطوره جهانی شد و امروز افتخار به حاج‌قاسم، افتخار به انقلاب اسلامی و ادای احترام به وی در واقع ادای احترام به عظمت انقلاب اسلامی به عنوان مکتبی انسان‌پرور است.

مقدم فر خاطرنشان کرد: حاج قاسم در قالب‌های تنگ جناح‌های سیاسی نمی‌گنجید و چهره‌ای سیاسی بود که سیاست‌ زده نشد و برای همین در مراسم تشییع پیکر مطهر او و همراهانش دست‌های همه ملت با هر نوع سلیقه و گرایش زیر تابوت او به هم گره خوردند.

وی عنوان کرد: هر کس می‌خواهد انقلاب اسلامی و الگوی واقعی یک انقلاب صحیح و با عظمت را ببیند و ولایت‌مداری و تبعیت از ولایت را درک کند باید حاج قاسم را به عنوان یک الگو ببیند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب، گفت:‌ حاج‌قاسم یک مکتب و مدرسه درس‌آموز است و مکتب آن است که از درون آرمان‌ها، عقاید، ارزش‌ها و تفکرات منسجم و هماهنگ آن بتوان یک الگو و اسوه پرورش داد.

سردار سلیمانی کاشف‌الکرب انقلاب اسلامی و شخصیتی بن بست شکن بود

مقدم فر گفت: حاج قاسم کاشف‌الکرب انقلاب اسلامی و شخصیتی بن بست شکن بود که هیچ مانعی را برابر خود نمی‌دید و به همه ‌آموخت که اسیر موانع و ناهمواری‌ها نشوند و برای حرکت به سوی پیروزی منتظر امکانات و تجهیزات نمانند و دل به نصرت الهی بسپارند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: حاج‌قاسم خادم ملت و دلداده خدا بود و مرعوب دشمن نمی‌شد و فریب دشمن را نمی‌خورد و برعکس دشمن از او و نام و تصویرش همواره در هراس بوده و هست.

وی یادآور شد: او در دوران حیات دنیوی خود و هم پس از شهادتش استکبار را رسوا کرد و در زمان حیاتش پروژه‌ها و طرح‌های استکبار جهانی و صهیونیست‌ها و آمریکا همچون طرح خاورمیانه بزرگ را نابود کرد.

مقدم فر یادآور شد: قرار بود رژیم صهیونیستی براساس طرح خاورمیانه بزرگ به ژاندارم منطقه تبدیل شود و همه منطقه را تصاحب کند، اما با اقدامات حاج‌قاسم و فرماندهی و هدایت او، این رژیم کودک‌کش به دنبال آن رفت تا دور خود دیوار بکشد تا آسیب نبیند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: بعد از شهادت حاج‌قاسم هم یکی از اولین ثمرات خون آن شهید بزرگواری رسوایی آمریکای جنایتکار بود و کسانی که فریبکارانه خود را مدافع حقوق بشر و ضد تروریست معرفی می‌کردند با اقدام احمقانه رییس جمهور آمریکا برای دستور ترور حاج‌قاسم رسوا شدند.

وی افزود: ترور حاج‌قاسم نشان داد که دولت آمریکا یک دولت تروریستی و حامی ترویست است و نظام سلطه را رسوا کرد و سناریویی که آمریکایی‌ها برای پایان دادن به مقاومت طراحی کردند به برکت خون حاج قاسم ناکام ماند.

مقدم فر گفت: امروز سرعت مقاومت در منطقه، در عراق و سوریه و افغانستان و یمن بیش از گذشته شده است و طرح‌های آمریکایی یک به یک شکست خورده‌اند.

سردار سلیمانی نامیرا و مانا هست و خواهد بود

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج‌قاسم همچنان زنده است و هنوز بعد از شهادت نیز جبهه مقاومت از ثمرات خون او و مکتب حاج‌قاسم هویت پیدا کرده و حاج‌قاسم نامیرا و مانا هست و خواهد بود.

وی، یکی دیگر از ویژگی‌های حاج‌قاسم سلیمانی را مردمی بودن او عنوان کرد و گفت: روح و جان حاج‌قاسم در خدمت مردم بود و مردم هم به حاج‌قاسم عشق می‌ورزند و به درستی به او صفت سردار دل‌ها داده‌اند.

مقدم فر خاطرنشان کرد: در تمام نظرسنجی‌های داخلی و خارجی که زمان حیات حاج‌قاسم و بعد از شهادت او انجام شد، بعد از مقام معظم رهبری محبوب‌ترین شخصیت بود و بعد از شهادت هم مردم در بدرقه او صحنه‌های ماندگاری از عشق‌ورزی را به نمایش گذاشتند.

وی یادآور شد: امروز می‌بینیم که هر روز نورانیت حاج‌قاسم آشکارتر می‌شود و با آنکه وصیت کرده بود مزار ساده‌ای داشته باشد و روی سنگ قبر او عنوان سرباز حک شود، می‌بینیم که روزانه صدها نفر از داخل و خارج به زیارت این شهادت والامقام می‌روند.

حاج‌قاسم الگویی دست‌یافتنی است

مقدم فر از حاج‌قاسم به عنوان الگویی دست‌یافتنی یاد کرد و گفت:‌ سردار سلیمانی مسیر تکامل و تعالی را به صورت تدریجی طی کرد و برای همین برای همه سنین و اقشار مردمی می‌تواند الگو باشد.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: ‌این ظرفیت در انقلاب اسلامی و ملت ما و جبهه مقاومت هست که حاج‌قاسم‌های زیادی تربیت شوند و می‌توان از مکتب حاج‌قاسم درس‌های فراوانی آموخت.

وی، درباره انتقام از عاملان ترور حاج قاسم سلیمانی، گفت: روح انتقام از خون حاج قاسم هنوز زنده است همانطور که حاج قاسم زنده است. مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان نه ترور شهید سردار سلیمانی را می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه انتقام سخت از عاملان ترور سردار سلیمانی در سطح راهبردی قطعی است، افزود: انتقام از عاملان ترور حاج قاسم با خروج مفتضحانه و فرار ذلیلانه آمریکا از افغانستان و عراق آغاز شده است و آمریکایی‌ها مجبور هستند چه با زبان و چه زور به‌طور کامل منطقه را ترک کنند.

مقدم فر افزود: آمریکایی‌ها نتوانستند حتی یک فرار آبرومندانه از افغانستان داشته باشند و در عراق هم تتمه نیروهایشان باقی مانده است و اگر می‌خواهند از عراق و کل منطقه مثل افغانستان مفتضحانه فرار نکنند و خارج نشوند، خودشان دست به کار شوند و کل منطقه را ترک کنند که این انتقام راهبردی ما است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ذوق کردند با حمله به عین الاسد کار تمام شده، تاکید کرد: عاملان ترور شهید سلیمانی بدانند تا ابد خواب آسوده نخواهند داشت و انتقام از قاتلان شهید سلیمانی نه فقط در ایران بلکه برای علاقمندان او در جهان یک انگیزه بزرگ است و به عاملان این جنایت حق می‌دهیم از نام و تصویر حاج قاسم هم بترسند.

مقدم فر در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت، گفت: کارهای زیادی توسط دستگاه قضایی ایران و عراق صورت گرفته و تلاش شده است علاوه بر جمع آوری مدرک علیه ترامپ به عنوان کسی که دستور ترور صادر کرده، اسناد مربوط به عوامل و تروریست‌ها در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و نظامی از آمریکایی‌ها تا عناصر دیگر کشورها جمع آوری شود.

وی ادامه داد: در فعالیت‌های حقوقی و قضایی در سطح بین الملل پیگیری‌های انجام شده است و در ایران قوه قضاییه شعبه ای خاص ایجاد و دادگاه برگزار کرده که منتظر رای آن هستیم و هنوز نتیجه نهایی نگرفته‌ایم اما دادگاه افکار عمومی جهان تشکیل و حکم و آن هم صادر شده است.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: دادگاه افکارعمومی شخص تروریست ترامپ و دولت تروریستی آمریکا را محکوم کرده و آنها را جنایتکار می‌داند.

بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی ۱۳ دی در مصلای تهران برگزار می‌شود

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی در تشریح برنامه‌های این ستاد که بخش عمده آنها در هفته مقاومت، از دهم تا هفدهم دی‌ماه برگزار می‌شود، گفت: آیین بزرگداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی سیزدهم دی ماه در مصلای تهران با حضور آحاد مردم، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور و شخصیت‌های مقاومت از برخی کشورها برگزار می‌شود.

مقدم فر افزود: همچنین شانزدهم دی همزمان با سالروز تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و شهادت صدیقه طاهره در فاطمیه دوم، پیکر مطهر ۱۵۰ شهید مفقودالاثر در تهران مشایعت می‌شود.

وی ادامه داد: شامگاه یکشنبه همزمان با شب شهادت سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حرم امام رضا(ع) حضور می‌یابد و در مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها مراسم‌هایی در شهرها و استان‌های دیگر و حتی روزه‌های خانگی به نیت حاج قاسم در برخی منازل هم برگزار می‌شود.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی از برگزاری نخستین کنگره علمی و پژوهشی «شهید سلیمانی مکتب تراز تمدن اسلامی» که اختتامیه آن یازدهم دی‌ماه در سالن اجلاس صدا و سیما برگزار می‌شود و همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت» که در دهه اول بهمن اختتامیه آن برگزار می‌شود، از جمله برنامه‌های سالگرد شهید سلیمانی یاد کرد.

به گفته مقدم‌فر، برگزاری مراسم همزمان با ساعت شهادت سردار سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فروگاه بغداد، برگزاری همایش سردار سلیمانی مدافع آزادی و امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان الهی در روز سیزدهم دی‌ماه با حضور رهبران دینی از داخل و خارج کشور، برپایی محافل قرآنی از جمله ختم ۳۱۳ نفره، برگزاری همایش بزرگ مقاومت و نشست‌های تخصصی در حرم مطهر امام رضا(ع)، برگزاری یادواره «قهرمان من» و «مانند سردار» برای کودکان و نوجوانان و همچنین مسابقات کتابخوانی از دیگر برنامه‌های سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که علاوه بر برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی در جوار مزار آن شهید عزیز، در دهه دوم فاطمیه مراسم سوگواری حضرت صدیقه طاهره (س) در بیت‌الزهرا (س) کرمان نیز برگزار خواهد شد.

پویش مردمی ختم صلوات و زیارت نیابتی و ارائه خدمات اجتماعی عام المنفعه به نیت حاج‌قاسم همچون آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و اعطای خدمات رایگان اصناف مختلف، برگزاری جشنواره موسیقی که هشتم دی‌ماه اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار خواهد شد و همچنین برگزاری کنگره بین‌المللی شعر شهید سلیمانی که اخیراً اختتامیه آن برگزار شد، از دیگر برنامه‌هایی است که ستاد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برای دومین سالگرد وی طراحی کرده است.

مقدم‌فر رویکرد اصلی برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت حاج‌ قاسم سلیمانی را مردمی بودن مراسم‌ها عنوان کرد و گفت: هدف این است که شخصیت والا مقام شهید سلیمانی به عنوان الگو معرفی شده و مراقب باشیم که این شخصیت به‌ درستی معرفی شده و تحریف نشود.

وی همچنین کیفیت‌بخشی هرچه بیشتر به محتوای برنامه‌ها، سوق دادن دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی به پشتیبانی از فعالیت‌های مردمی و به اشتراک‌گذاری محصولات فرهنگی و هنری به منظور سهولت دسترسی و بهره‌برداری بیشتر آحاد مردمی از آنها را نگاهی راهبردی در برگزاری این مراسم ها دانست.

هدف اصلی آمریکا از ترور شهید سلیمانی پایان بخشیدن به مقاومت بود

مقدم فر در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه‌های بنیاد شهید سلیمانی و ستاد بزرگداشت او برای ساخت فیلم و سریال برای معرفی ابعاد شخصیتی و فکری سردار سلیمانی و تبیین مکتب حاج‌قاسم، گفت: در حوزه مستندسازی کارهای فاخری صورت گرفته است که از جمله آنها روایت روزها و ساعات پایانی زندگی سردارسلیمانی قبل از شهادت است.

وی افزود: همچنین مستندی چندقسمتی درباره روایت مادران و فرزندان شهدا و همچنین مستندی از تشییع پیکر مطهر او در استان‌های مختلف و مستندهایی درباره عملیات بوکمال و خدمات حاج‌قاسم در جنوب شرق کشور ساخته شده است اما هنوز فیلم و سریالی در این باره تولید نشده است.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: تولید اثر هنری درباره زندگی شهید سلیمانی با توجه به ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های وی در عرصه‌های مختلف کار دشواری است؛ بعد از شهادت حاج‌قاسم دست‌نوشته‌هایی از وی پیدا شد که در واقع روایتی از زندگی شهید به قلم خودش بود که این کتاب نوشته‌ها در کتابی تحت عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» منتشر شد.

مقدم فر خاطرنشان کرد: بنیاد شهید سلیمانی و مکتب حاج قاسم تلاش کرد که بتوانیم به یک فیلمنامه‌ای درباره زندگی و شخصیت سردار سلیمانی برسیم و الان فیلمنامه‌ای درباره ابعاد زندگی این شهید تهیه شده که مبنای بخشی از آن همین کتاب بوده است که امروز در اختیار مردم قرار دارد.

وی ادامه داد: با تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان تماس گرفته شد و با آقای جبلی رییس سازمان صدا و سیما هم به همراه خانم سلیمانی فرزند و یادگار شهید سلیمانی جلسه‌ای داشتیم و خود صدا و سیما هم دنبال ساخت سریالی از زندگی شهید بود که امیدواریم تا سال آینده و قبل از سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم این سریال ساخته شود.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: نمی‌خواهیم کار غیرفاخری درباره شهید سلیمانی ساخته شود و تاکید ما بر این است که اگر قرار است فیلم یا سریالی درباره این شخصیت والامقام ساخته شود باید متناسب با شان و جایگاه وی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های بزرگداشت سالگرد حاج‌قاسم در کشورهای تحت محور مقاومت، گفت: علاقه‌مندان به شهید سلیمانی در کشورهای مختلف، از اروپا، آسیا و آفریقا عزم و اراده جدی برای بزرگداشت حاج‌قاسم سلیمانی دارند و در این میان کشورهای حوزه مقاومت در صف اول قرار دارند.

مقدم فر ادامه داد: مردم کشورهای تحت محور مقاومت ارتباط نزدیکی با حاج‌قاسم داشته‌اند و خاطرات زیادی از او دارند و خود را مدیون سردار سلیمانی می‌دانند و در این کشورها برنامه‌های ویژه برگزار می‌شود اما همه این برنامه‌ها مردمی خواهد بود.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: در لبنان برنامه‌های هنری فراوانی طراحی شده و یک اجتماع عظیم میدانی در بیروت خواهیم داشت و برادر عزیز و بزرگوار ما حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله هم در ایام سالگرد حاج‌قاسم سخنرانی خواهد داشت.

مقدم فر افزود: هدف اصلی و غایی آمریکا از ترور شهید سلیمانی پایان بخشیدن به مقاومت بود اما نتوانست به هدف خود برسد بلکه شهید سلیمانی امروز اثربخش‌تر از حاج‌قاسم مجاهد در حیات دنیوی است و مقاومت به برکت خون شهید سلیمانی جان تازه‌ای گرفت.

وی ادامه داد: امسال زمینه‌ای فراهم شده تا کسانی که علاقه‌مند به تولید اثر در حوزه‌های مختلف برای تکریم و تجلیل از شهید سلیمانی هستند، آثار خود را از فردا یکشنبه در سایت (اینجا) به اشتراک بگذارند و از تمام محصولات تولیدی بنیاد شهید سلیمانی و صدا و سیما نیز استفاده کنند.

دبیر ستاد مردمی دومین سالگرد بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیومقاومت درباره دائمی شدن فعالیت این رادیو که قرار است از اول تا پایان دی‌ماه فعالیت داشته باشد، از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت:‌ یکی از دغدغه‌های ما این است که مراسم حاج‌قاسم در یک هفته تمام نشود و ادامه پیدا کند و رادیومقاومت می‌تواند نقش محوری در این زمینه داشته باشد.

مقدم‌فر با بیان اینکه نباید در تولید آثار تلویزیونی و رادیویی دچار روزمرگی و تکرار شد، گفت:‌ اگر رادیومقاومت بتواند در طول سال برای معرفی فرهنگ مقاومت، سبک زندگی جهادی و تبیین مکتب حاج‌قاسم و ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی آن شهید و برنامه فاخر، جذاب و اثرگذار تولید کند بنیاد شهید سلیمانی تمام‌قد امکانات خود را در اختیار آن قرار می‌دهد تا یک رادیوی زنده برای انعکاس پیام مقاومت به همه جهان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز