موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!


موخوره مسئله‌ای است که همه در مقطعی از زندگی با آن دست پنجه نرم می‌کنند....
موخوره مسئله‌ای است که همه در مقطعی از زندگی با آن دست پنجه نرم می‌کنند. موخوره یا دو‌شاخه‌شدن مو زمانی اتفاق می‌افتد که موی شما بر اثر عواملی همچون شرایط آب‌وهوایی و تکنیک‌های مراقبت از موی نادرست خشک، شکننده و فرسوده می‌شود. تکنیک‌های مراقبت از مو روش‌هایی هستند که از آنها برای زیبایی و سلامت […] The post موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن...
موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره

موخوره مسئله‌ای است که همه در مقطعی از زندگی با آن دست پنجه نرم می‌کنند. موخوره یا دو‌شاخه‌شدن مو زمانی اتفاق می‌افتد که موی شما بر اثر عواملی همچون شرایط آب‌وهوایی و تکنیک‌های مراقبت از موی نادرست خشک، شکننده و فرسوده می‌شود. تکنیک‌های مراقبت از مو روش‌هایی هستند که از آنها برای زیبایی و سلامت مو استفاده می‌شود، اما اگر از همین تکنیک‌ها به درستی استفاده نشود ممکنه است شما را دچار موخوره کند. مثلا اگر شما برای فر کردن یا کراتینه مو از مواد شیمیایی و وسایل اشتباه و بی کیفیت استفاده کنید، موخوره یکی از شایع ترین عوارض آنها است.

انواع موخوره

شاید تصوری که شما از موخوره دارید این باشد که مو از انتهای آن شروع به دو شاخه شدن می‌کند. اشتباه نکنید! دو شاخگی مو شش حالت مختلف دارد که باید اول آنها را شناسایی کنید و سپس برای درمان آن اقدام کنید.

1. موخوره از نوع تقسیم سنتی

این نوع موخوره رایج ترین شکل دو شاخه شدن مو است که به خاطر کم آبی و اصطکاک در مو‌ها ایجاد می‌شود. معمولا از نوک چند تار مو شروع می‌شود و به سمت ریشه حرکت می‌کند و رفته رفته طول شکاف زیاد می‌شود. این نوع موخوره از چند تار شروع می‌شود و به تار‌های دیگر مو انتشار می‌یابد، پس قبل از اینکه دیر شود از زیاد شدن تعداد آنها جلوگیری کنید.

2. موخوره از نوع شکاف عمیق

این مدل موخوره بیشتر در کسانی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند بروز می‌کند. موخوره شکاف عمیق به این صورت است که تار مو در قسمت‌هایی از میانه‌اش به دو قسمت تقسیم می‌شود و در ادامه تار مو دوباره به هم چسبیده است.

3. موخوره شکافتن پر

این دو شاخه شدن مو همانطور که از نامش پیداست به شکل پر است. مو در انتهای خود به چند قسمت تقسیم می‌شود که پراکندگی آن به شکل پر است. این موخوره بر اثر درمان‌های شیمیایی روی مو یا کوتاه کردن مکرر مو ایجاد می‌شود.

4. تقسیم مخروطی

این موخوره بیشتر زمانی بروز می‌کند که مو کوتیکول خود را از دست می‌دهد. کوتیکول خارجی‌ترین لایه مو است که عامل اصلی کشسانی و انعطاف مو است.

5. تقسیم ناقص

این مدل موخوره به این شکل است که ساقه مو در بخش‌‌هایی از خود ضعیف شده است اما هنوز چند شاخ نشده است.

6. موخوره گره

موخوره از نوع گره در موهای فر شایع است. اگر شما مو‌های فر دارید، باید در زمان شانه زدن به برخورد بورس با موهای‌تان دقت کنید، چرا که ممکن است دچار شکستگی و گره خوردن مو‌های‌تان شوید. جالب است بدانید که موهای فر چهار برابر موهای صاف مستعد موخوره هستند.

موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره انواع مختلفی دارد، برای درمان درست موخوره ابتدا باید نوع موخوره را شناسایی کرد.

علت ایجاد موخوره

موخوره به دلیل ضعیف و شکننده شدن موها به وجود می‌آید. متاسفانه شیوه‌های نوین آراستن و زیبایی مو باعث تضغعیف بیشتر مو می‌شوند. در ادامه دلایلی که باعث بروز موخوره می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

1. رنگ‌کردن مو باعث موخوره می‌شود!

از آنجایی که رنگ مو برای تغییر ظاهر مو استفاده می‌شود، ساختار مو را هم تغییر می‌دهد. رنگ‌های شیمیایی باعث خشک‌‌تر و شکننده‌تر شدن مو می‌شوند، که در نتیجه مو در معرض آسیب‌های زیادی قرار می‌گیرد. دو شاخه شدن مو یکی از این آسیب‌ها است. اگر شما بعد از تغییر رنگ‌ موی‌تان، به خوبی به آن رسیدگی نکنید دچار موخوره می‌شوید. برای پیشگیری از موخوره بعد از رنگ کردن مو باید بیش از پیش مو‌های تان را مرطوب کنید و درمان‌های محافظتی از موی‌تان را در برنامه‌های روزمره‌تان جای دهید.

2. مواد شیمیایی

مواد شیمیایی همچون رنگ مو، ژل، تافت و دیگر محصولات زیبایی برای جلوه دادن به مو‌ها آن را دچار تغییر می‌کنند. این تغییر باعث ضعف و خشکی مو می‌شود، به طوری که ساقه‌های مو در اثر یک سایش کوچک هم به دو نیم تقسیم می‌شوند. این دو نیم شدن فقط در ساقه نیست و اگر به سرعت درمان نشود به سمت ریشه مو حرکت خواهد کرد، که عواقبی جالبی را در پی ندارد.

3. استفاده از لوازم حرارتی

لوازم حرارتی همچون اتو مو و سشوار با حرارتی که به مو‌ها می‌دهند باعث از بین رفتن رطوبت مو می‌شوند. خشکی مو نتیجه از بین رفتن رطوبت است که دلیل اصلی موخوره می‌باشد. برای جلوگیری از ایجاد موخوره توسط لوازم حرارتی بهتر است از یک ماده مکمل همراه با این لوازم استفاده کنید تا رطوبت مو‌های‌تان را متعادل نگه دارید.

موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید! شیوه‌های نوین آراستن و زیبایی مو باعث تضغعیف بیشتر مو می‌شوند

علائم موخوره چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

مو‌های که موخوره زیادی دارند به راحتی قابل تشخیص هستند اما در برخی اوقات دو شاخه شدن مو در ابتدای شکل گیری است و تشخیص آن کار چندان راحتی نیست. پس ما به شما می‌گوییم که چگونه تشخیص دهید موخوره دارید یا خیر.

ظاهر مو: ایجاد گره و خشک بودن ساقه موها یکی از آشکارترین علائم وجود موخوره است. همچنین علاوه بر این ظواهر ممکن است رنگ موی شما مقداری هم کدر شده باشد.حس مو: اگر شما در زمان شانه کردن مو‌های‌تان احساس می‌کنید که، موها حالت خشک و شکننده دارند و با بورس کشیدن هم به سادگی حالت نمی‌گیرند، شاید زمان آن رسیده که موهای تان را مقداری کوتاه کنید. چرا که شما در معرض موخوره قرار دارید.متوقف‌شدن رشد موها: اگر احساس می‌کنید که در مدت زمان معینی موهای شما رشد نکرده است و در یک اندازه ثابت مانده است، به احتمال زیاد شما موخوره دارید. برای رشد مو‌های جدید باید از شر مو‌های قدیمی خلاص شوید و یک رژیم خو برای تغذیه موهای‌تان در نظر داشته باشید.

درمان قطعی موخوره

خبر بدی برای شما دارم! از آنجایی که موی انسان زنده نیست نمی‌تواند همچون پوست انسان بعد از بریدگی دوباره خود را ترمیم کند. باید پا روی دل‌تان بگذارید و موهای نازنین‌تان را به باد دهید! تنها راه درمان مؤثر این است که مو‌های تان را کوتاه کنید. البته درست است که گفتیم درمانی برای موخوره وجود ندارد اما این جمله به این معناست که راهی وجود ندارد که موهای شما دوباره به هم بچسبند و ترمیم شوند. شما می‌توانید با استفاده از شیوه‌هایی بدون کوتاه کردن موی‌تان دو شاخه شدن را از بین ببرید.

1. استفاده از ماشین موخوره گیر

ماشین موخوره گیر وسیله‌ای است که موها را به صورت خوشه‌ای در آن قرار می‌دهید. این دستگاه تارهای ضعیف و دو تکه شده را شناسایی می‌کند و آنها را کوتاه می‌کند.

قیمت دستگاه موخوره گیر

همانطور که می‌دانید شرکت‌های تولید کننده دستگاه و لوازم آرایشی بسیار زیاد هستند و تعیین یک قیمت مشخص برای دستگاه‌ها کار عاقلانه‌ای نیست. اما به طور کلی می‌توانیم قیمت دستگاه موخوره گیر را در بازه‌ای حدود 200 تا 350 هزار تومان در نظر بگیریم.

2. استفاده از شمع برای گرفتن موخوره

سوزاندن موخوره با استفاده از شمع راه دیگری است که در آن شما باید موهای دو تکه شده را به طور خوشه‌ای بر روی یک شمع با حرارت پایین قرار دهید. این کار چندان منطقی نیست چون که ممکن است، شما آسیب‌های جبران ناپذیری را به مو و پوست سرتان وارد کنید. اما اگر هرطور که شده می‌خواهید مو‌های‌تان را حفظ کنید باید برای این کار به یک متخصص مراجعه کنید.

موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!شیوه‌هایی در دسترس هستند که شما می‌توانید با استفاده از آنها موخوره‌تان را پنهان کنید

راه بهبود موخوره چیست؟

همانطور که گفتیم راه درمانی برای موخوره جز کوتاه کردن مو وجود ندارد. اما شیوه‌هایی در دسترس هستند که شما می‌توانید با استفاده از آنها موخوره‌تان را پنهان کنید و به اصطلاح از یک کد تقلب بهره ببرید.

1. روغن بادام شیرین

روغن بادام یک آبرسان طبیعی است و از سنگینی موها جلوگیری می‌کند. از این محصول می‌توانید به عنوان یک نرم کننده خشک بر روی موهای مرطوب استفاده کنید. استفاده از این روغن یک جایزه اضافی هم برای شما دارد؛ با استفاده از این روغن موی‌تان بوی خوب و جذابی می‌دهد.

2. پانتنول

پانتنول محصولی است که از اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) به دست می‌آید. این محصول به تقویت مو، حفظ رطوبت و بهبود بافت موهای آسیب دیده کمک می‌کند. پانتنول یکی از اصلی‌ترین اجزای سازنده نرم کننده‌ها و ماسک‌های مو است.

3. روغن آرگان

روغن آرگان محصولی است که از هسته درختان آرگان که در مراکش رشد می‌کنند به دست می‌آید. این محصول نه تنها موها را به خوبی مرطوب می‌کند بلکه آنها درخشندگی نیز می‌بخشد. برای استفاده از روغن آرگان ابتدا چند قطر از آن را روی مو‌های‌تان بمالید و سپس شروع به شانه زدن کنید.

4. درمان موخوره با وازلین

وازلین مخلوطی از موم‌های طبیعی و روغن‌های معدنی است. وازلین با قابلیت ضد رطوبتی خود باعث می‌شود که رطوبت تخریب کننده ناشی از محصولات آرایشی نتوانند به مو نفوذ کنند. در نتیجه موها شکننده نیستند و موخوره ایجاد نمی‌شود. البته وازلین یک پلیمر سنگین است و بر روی موهای نازک به خوبی عمل نمی‌کند.

عاداتی که باعث ایجاد موخوره می شوند چیست؟

عادات زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند موخوره در سر موی شما به وجود بیاید. این رفتار عبارت‌اند ار:

بازی با موها: شاید متوجه شده باشید که وقتی عصبی هستند با موهای خود کلنجار می‌روید و آنها را به طور مداوم می‌پیچانید. باید این عادت را کنار بگذارید تا از موخوره محفوظ باشیداجتناب از کوتاه کردن مو در موعد‌های مقررشانه کردن بیش از حد موبستن موها به شکل دم اسبی به طور متوالیخوابیدن روی بالشت‌های نخی و اصطکاک بالامالش موهای خیس با حولهاستفاده هم‌زمان از اتو مو و اسپری حالت دهندهحالت دادن به موها با سشوار در درجه بالای حرارتشست و شوی بیش از حد مو باعث از بین رفتن پروتئین و چربی‌های مو می‌شود که نتیجه آن خشکی مو و موخوره است
موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موها در حالت شسته شده ضعیف‌تر از حالت عادی هستند که اگر با آنها با نرمی برخورد نکنید دچار موخوره خواهید شد

پیشگیری از موخوره

شاید بهترین درمان برای دو شاخه شدن مو، پیشگیری از آن باشد. اما پیشگیری هم کار چندان راحتی نیست و شما باید همچون یک کودک از مو‌های‌تان مراقبت کنید تا دچار موخوره نشوید. اما به طور کلی باید نکاتی که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم توجه داشته باشید تا از شر موخوره در امان باشید.

1. با موهای شسته شده با ملایمت برخورد کنید!

موها در حالت خیس نسبت به حالت عادی آسیب‌‌پذیرتر هستند، پس در زمان شامپو زدن یا حالت دادن به موها باید به آرامی با آن برخورد کنید. مالش مکرر مو باعث از بین رفتن کوتیکول‌های مو می‌شود و شما نباید مو‌های‌تان را برای خشک کردن با حوله زیاد مالش دهید. در حدی با حوله موها را خشک کنید که فقط خیسی آن گرفته شود و بگذارید رطوبت مو‌های‌تان به طور طبیعی خشک شوند.

2. مو‌های خود را باز کنید!

شانه زدن، خشک کردن و حالت دادن به موهای درهم تنیده نه تنها سخت است بلکه باعث موخوره می‌شود. بنابراین سعی کنید قبل از حالت دادن به موهای‌تان آن را با استفاده از یک شانه دندان پهن( شانه‌ای که دندانه‌های آن پهن‌تر از حالت عادی است و در فاصله بیشتری از هم قرار دارند) از هم بازکنید.

3. آبرسانی به موها را در اولویت قرار دهید.

همانطور که گفتیم کمبود رطوبت باعث خشکی و در نتیجه موخوره می‌شود. در واقع مرطوب نگه داشتن موها شاه کلید فرار از دو شاخه شدن مو است. شما می‌توانید برای درخشندگی و رطوبت موهای‌تان از ماسک‌های آماده یا طبیعی مو استفاده کنید. برای تولید ماسک مو در خانه می‌توانید از موارد زیر بهره ببرید:

روغن نارگیلآلوئه وراعسلروغن زیتونموز

برای اثر بخشی ماسک مو بهتر است آن را هفته‌ای یک بار و در حدود چند ساعت تا یک شب بر روی مو‌های‌تان بگذارید.

4. از رسیدن حرارت به مو‌های‌تان جلوگیری کنید.

سعی کنید بعد از حمام به طور طبیعی مو‌های تان را خشک کنید. چرا که استفاده از سشوار یا اتو مو ساختار پروتئین مو را تغییر می‌دهد و باعث موخوره می‌شود. یا اگر احساس می‌کنید برای حالت دادن به مو‌های‌تان نیاز به یک وسیله حرارتی دارید می‌توانید از یک محصول محافظ حرارتی بر روی موهای‌تان استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

5. از شانه زدن زیادی خودداری کنید.

برای حالت دادن به مو‌های‌تان نیازی نیست که از ضربات زیاد شانه استفاده کنید. چون استفاده مکرر از بورس باعث شکستگی و خشک شدن موها می‌شود. از شانه در حدی که مو‌های‌تان حالت بگیرد استفاده کنید. اگر موهای در هم تنیده و پر از گره دارید باید از یک محصول بازکننده مو استفاده کنید تا دچار موخوره نشوید.

6. روی روبالشی ابریشمی بخوابید.

خوابیدن روی روبالشتی‌های نخی باعث اصطکاک بیشتر بین موها می‌شود. اصطکاک احتمال شکستن و بروز موخوره را افزایش می‌دهد. استفاده از روبالشتی‌های ابریشمی یا ساتنی به موها اجازه می‌دهد به راحتی بر روی هم لیز بخورند و به یکدیگر گره نخورند. مراقبت از مو پروسه‌ای است که شما باید در تمام ساعات شبانه روز آن را مد نظر داشته باشید.

7. از محصولات شیمیایی در مدت زمان معین استفاده کنید.

سعی کنید حتی‌الامکان از مواد شیمیایی بر روی موهای‌تان استفاده نکنید. اما فرار از صنعت مد در دنیای امروز تقریبا غیرممکن است. پس بهترین کار این است که شما برای استفاده از مواد شیمیایی نظیر رنگ مو یک حد فاصل هشت تا ده هفته‌ای تعیین کنید. سعی کنید از دو ماده شیمیایی به طور هم‌زمان استفاده نکنید. اگر از مواد شیمیایی بر روی موهای‌تان استفاده کردید، باید بعد از هر بار حمام از نرم کننده‌های فوری استفاده کنید تا خشکی مو باعث موخوره نشود.

موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!موخوره را جدی بگیرید تا متحمل عواقب آن نشوید!

سؤالات متداول شما

در ادامه به بررسی برخی سؤالات عمومی که در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد می‌پردازیم.

آیا می‌توان بدون کوتاه کردن مو موخوره را درمان کرد؟

جواب ساده است، شما نمی‌توانید موخوره را بدون کوتاه کردن مو درمان کنید. راه فراری از این مسئله وجود ندارد. اما اگر شما برای درمان موخوره بهد سرعت عمل کنید نیازی نیست تا مقدار زیادی از مو‌های تان را کوتاه کنید. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم شما می‌توانید از دستگاه موخوره گیر نیز برای گرفتن موخوره‌ها استفاده کنید.

چه عواملی باعث تشدید موخوره می شوند؟

بی توجهی به دو شاخه شدن مو اصلی‌ترین عامل تشدید موخوره است. اگر شما زمانی که مو‌های‌تان دچار موخوره شده است جوانب پیشگیری همچون استفاده نکردن از لوازم حرارتی یا رنگ را در نظر نگیرید موخوره شما تشدید خواهد شد. این اتفاق عواقب جبران ناپذیری همچون کچلی را در پی دارد، پس آن را جدی بگیرید.

آیا موخوره باعث ریزش مو می‌شود؟

موخوره در درجات بالا نه تنها باعث ریزش مو می‌شود بلکه ممکن است باعث بروز شوره و تغییر رنگ در موها نیز شود. اگر دو شاخگی مو، تا زمانی که در ساقه مو قرار دارد برای درمان و کوتاه کردن مو اقدامی نکنید ممکن است به پیاز مو برسد. اگر سؤال شما این باشد که آیا موخوره باعث کچلی می‌شود؟ در جواب باید بگم اگر مو خوره به پیاز مو برسد و آن را تخریب کند دیگر موی افتاده از سرتان رشد نخواهد کرد و شما دچار کچلی خواهید شد.

برای درمان موخوره به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

موخوره مسئله‌ای است که گذر ساده از آن عواقبی همچون کچلی، شوره و تغییر رنگ مو‌ها را در پی دارد. مشاوره گرفتن از یک متخصص پوست و مو به شما می‌کند جلوی رشد سریع دو شاخگی مو را بگیرید، تا موهای‌تان را از دیدار با قیچی محفوظ بدارید.
شما می‌توانید برای مشکل موخوره‌تان از بخش مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو از بهترین متخصصین پوست و مو مشاوره دریافت کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دوستان عزیز، دو شاخه شدن مو مسئله‌ای است که اجتناب از آن تقریبا غیر ممکن است و هر فردی در مقطعی از زندگی‌اش درگیر آن می‌شود. اما بهترین راه برای اینکه کمتر با موخوره دست و پنجه نرم کنیم این است که شیوه‌های پیشگیری از آن را در پیش بگیریم و اگر هم موخوره‌ای در سرمان دیدیم به سرعت جلوی پیشروی آن را بگیریم. در هر صورت مشاوره با یک متخصص اطلاعات شما را تکمیل خواهد کرد. سلامتی و زیبایی گرانترین نعمتی است که در اختیار ما قرار گرفته است. در حفظ نعمت‌هایتان کوشا باشید.

منابع
منابع
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید