از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش


از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش از بین بردن تخم شپش چگونه رشک را از بین ببریم-از بین بردن شپش سر با سس مایونز شپش و اسپند-رنگ مو شپش را از بین میبرد-از بین بردن شپش با اسپند چگونه شپش را ریشه کن کنیم-درمان قطعی رشک سر-عمر شپش...

 

سلام

متاسفانه رو موهای خواهر زادم تخم شپش افتاده !! دکتر گفت به احتمال زیاد تو مهد کودک این طوری شده. شامپوی پرمترین هم داد استفاده کردیم ولی خوب نشد.

البته موهاش بلند بود که الان چند روزیه نصفشو زدیم. تو یه سایتی خوندم گذاشتن سس مایونز روی موها به مدت چند ساعت ، باعث خفگی و از بین رفتنشون میشه و همه هم نتیجه گرفته بودن.! اون موقع که موهاش بلند بود امتحان کردیم ولی بازم جواب نداد!!

بنظرتون حالا دوباره امتحان کنیم؟

کسی تا حالا همچین مشکلی داشته و این روش رو امتحان کرده؟ بنظرتون چیکار کنیم ؟ اگه روش دیگه هم می دونید خواهشا بگید واقعا ممنونتون میشم؟

پاسخ :

از بین بردن رشک یا همون تخم شپش راه های مختلفی وجود داره . نقطه مشترک همه ی روش های از بین بردن رشک اینه که نباید حتی یک رشک سالم نباید باقی بذارید. با توجه به ریز بودن رشک طبیعا کار آسونی نیست .

کاربران خانواده برتر در بخش نظرات همین پست راه های مختلفی رو برای از بین بردن رشک پیشنهاد کردند . این راهکارها حاصل تجربیات ویا مطالعات اون هاست . پس قبل از استفاده مطمئن بشید که با مو و پوست سر شما سازگار باشه .

از بین بردن شپش سر هم سختی های خودش رو داره ، برای از بین بردن شپش سر علاوه بر توجه به سر ، باید حواس تون به لباس ، پتو ، ملحفه و … شخصی که به شپش سر مبتلا شده هم باید باشه .

چون ممکنه شما موفق بشید کلیه رشک ها و شپش ها رو از روی موهای سر حذف کنید ولی کافیه یه شپش خودش رو روی پتو یا … مخفی کرده و بعد دوباره خودش رو به موهای سر شما برسونه تا همه ی زحمات شما به باد بده !

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

راه های بی نظیر و فوق العاده برای از بین بردن شپش سر

همه ی ما تا به حال بسیار در مورد شپش سر شنیده ایم ؛اما شپش سر چیست؟چگونه آن را درمان کنیم؟در این مقاله شما را با شپش سر و راه های خلاصی از آن آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

شپش سر چیست؟

شپش حشره کوچکی به رنگ سفید مایل به خاکستری است که دارای دهانی مخصوص مکیدن خون، دو شاخک و سه جفت پای کوتاه است.

شپش یک انگل خارجی بدن انسان محسوب می‌شود. می‌تواند سر، بدن و عانه را آلوده کند. تخم شپش «رشک» نام دارد و بیضی شکل و سفیدرنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس‌ها می‌چسبد.

شپش در مو و لباس زندگی می‌کند و فقط به خاطر تغذیه روی سطح بدن می‌آید و خودش را به پوست بدن می‌چسباند و پوست را سوراخ کرده و بزاق خود را در زیر پوست تزریق نموده و با مکیدن خون، مواد زائدی را نیز از خود دفع می‌کند.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

همین تلقیح مواد زائد و بزاق به زیر پوست منجر به ایجاد برآمدگی قرمز رنگ خارش‌داری می‌گردد.ز شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیک به جمجمه زندگی می‌کنند. منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است.

شپش‌ها تنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش بالغ برای تخم ریزی و تکثیر باید روزی دو بار از خون انسان تغذیه کند.

از نظر شدت و شیوع آلودگی به انواع شپش، عواملی چون سن، جنس، نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی موثر شناخته شده‌اند. آلودگی در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود ولی شپش سر در کودکان (سنین مدارس ابتدایی) شیوع بیشتری دارد.

نکته اینجاست که اگر چه به طور معمول شپش در جوامع فقیر و متراکم شایع‌تر است، ولی در شرایط همه‌گیری کلیه طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه را فرا می‌گیرد و حتی در جوامع چندنژادی مشاهده شده که شپش سر در سفیدپوستان شایع‌تر از سیاه‌پوستان است.

شپش سر عفونتی انگلی است که توسط انگلی به نام پدیکولوس هومانوس کاپیتیس (PEDICULUS HUMANUS CAPITIS) ایجاد می شود. شپش سر یک بیمارى انگلى است که در سراسر دنیا حتى در کشورهاى توسعه یافته نیز به وفور مشاهده مى شود. شیوع بیمارى به وضعیت اجتماعى و اقتصادى خاصى محدود نشده و در تمام سطوح جامعه یافت مى شود.

على رغم شیوع بیمارى در جامعه آمار دقیقى از میزان آن درکشور وجود ندارد.دختران بیش از پسران مبتلا مى شوند و بچه ها در سنین مدرسه بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا هستند.

طول عمر این مزاحم‌هاى کوچک کمتر از ۳۰ روز است. اما هر شپش ماده‌ بین ۵۰ تا ۱۵۰ عدد تخم به جا می‌گذارد که هر کدام از این تخم‌ها در یک کپسول بسیار چسبناک قرار گرفته‌اند. این کپسول از فاصله تقریبا ۵ میلیمترى ریشه مو به مو می‌چسبد و به راحتى جدا نمی‌شود.

 

اصلی ترین راه ابتلا به شپش موی سر چیست؟

تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا اصلی ترین راه ابتلا است.

استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا.

چطور متوجه شپش در موی سر بشویم؟

خارش شدید و آزاردهنده سر

برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها

ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر برروی پایه ی موها که بسختی کنده می شوند.

عامل بیمارى شپش سر چیست؟

عامل مولد بیمارى یکى از انواع شپش است که به طور اختصاصى موهاى سر را درگیر مى کند. شپش بالغ با حرکت روى سر روزانه ۴ تا ۶ تخم روى موها قرار مى دهدکه به وسیله یک اتصال محکم به موها متصل مى گردند که به نام رشک (Nit) نامیده مى شوند که به رنگ سفید و چسبیده به ساقه مو مشاهده مى شود.

شپش سر حشره ای بدون بال است که در سر انسان زندگی کرده ، از آن تغذیه می کند.

شپش سر تقریبا هر چهار ساعت از خون تغذیه می کند.

دارای شش پا است که طوری طراحی شده اند که قادر به چنگ زدن به مو باشد ولی توانایی پریدن ندارد. شکستن هر پا (با شانه زدن ) باعث مرگ شپش خواهد شد.

اندازه آن حدود یک تا دو میلی متر است ، به عبارتی دیگر ریز، اما قابل مشاهده است .

شپش ماده بالغ طی عمر حدودا یک ماهه خود ، روزانه ۴ تا ۶ تخم می گذارد. این تخم ها به مو در نزدیکی پوست سر که دما و رطوبت مناسب را داراست می چسبند و پس از ۷ روز ، شپش ها از تخم سر بیرون می آورند و طی ۳ بار پوسته ریزی به شپش بالغ تبدیل می شوند.

 

مهمترین علائم شپش در سر

چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد؟!

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا 6هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است!

به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند. اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اینها از علائم عفونت‌های پوستی هستند.

حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه ‌براین، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفید رنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آنها را از روی مو جدا کرد.

تشخیص چگونه داده مى شود؟

شک به بیمارى اولین قدم تشخیص شپش سر است. همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد موارد شپش سر در تمام افراد جامعه حتى در افراد با رعایت بهداشت فردى بالا نیز ممکن است دیده شود. خارش سر بخصوص خارش بدون علت در یک کودک در سنین مدرسه باید از این جهت مورد بررسى قرار گیرد. به احتمال کم ممکن است بتوان شپش را از سر جدا کرد و با احتمال بیشتر مى تواند رشک هاى چسبیده به موى سر را یافت.

در افراد بخصوص کودکانى که ضایعات عفونى مثل زرد زخم یا ضایعات شبه اگزمایى در ناحیه سر و پشت گردن به کرات دیده مى شود احتمال وجود شپش را باید مدنظر داشت.

چگونگی تشخیص تخم شپش از شوره سر

وقتی از طرف مدرسه یادداشتی درباره شپش های سر دریافت و یا به هر دلیلی می خواهید سر فرزندتان را جهت بررسی این آفات چک کنید، بایستی ابتدا از شکل ظاهری نیت ها یا همان تخم های شپش آگاهی کافی داشته باشید. از طرفی تخم شپش و شوره سر شباهت هایی با یکدیگر داشته و به همین دلیل لازم است که درباره تفاوت های این دو نیز اطلاعات کافی کسب نمایید.

تفاوت ها و شباهت های شوره و تخم های شپش

فرض کنید در سر فرزندتان نقاط سفیدی به اندازه دانه کنجد مشاهده نموده اید؛ چگونه می توانید تشخیص دهید که این دانه ها تخم شپش هستند یا فقط شوره یا ذرات کثیف بر موی او؟

تفاوت ها:

محل و نحوه قرار گیری تخم‌های شپش

تفاوت عمده و اصلی بین تخم های شپش سر و شوره این است که تخم های شپش به ساقه های مو می چسبند، آنان محکم به مو وصل هستند و به راحتی جدا نمی شوند.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

محل و نحوه قرار گیری شوره سر

شوره سر به مو وصل نبوده و به راحتی از آن جدا می شود.

برای تشخیص شوره از تخم شپش می توانید از مواردی مانند:

  • شانه
  • دست
  • برس
  • تکان دادن شدید مو ها
    استفاده کنید.

در صورتی که در اثر این موارد ذراتی از موهایتان جدا شود، شما مبتلاء به شوره سر هستید.

دلایل بروز شوره سر

شوره یک فرم معمول و متداول اگزمای پوستی است. تصور می گردد که این عامل به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط پوست ایجاد و هنگامی که پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد شوره نامیده می شود. شوره همانند تکه های موضعی ضخیم، فلسی، سفید تا زرد رنگ پوست سر بوده و می تواند با قرمزی و تحریک پوست همراه باشد.

مشخصات ظاهری تخم‌های شپش

نیت های شپش سر مانند نقاط سفید تا زرد رنگ بر روی مو و به سایز یک دانه کنجد هستند. تخم های شپش به طول ۰.۸ و پهنای ۰.۳ میلیمتر می باشند. سرعت تخمگذاری شپش ها مانند اغلب آفات خانگی بسیار بالا است. هنگامی که شپش های ماده، روی سر، تخم گذاری می کنند، این تخم ها به رنگ خاکستری یا کاراملی بوده و پس از هچ نوزادان شپش و خالی شدن، به رنگ سفید تا زردفام در می آیند. بنابراین رنگ تخم ها همواره ثابت نبوده و به همین دلیل است که جهت تشخیص نیت ها نباید فقط رنگ را معیار و ملاک قرار دهید.

نحوه تشخیص نیت شپش در موی سر

مشاهده نیت ها می تواند کار بسیار مشکلی باشد. پس از هچ نوزادان از داخل تخم شپش، پوسته تخم ها می توانند تا چندین ماه در موی سرتان باقی بمانند زیرا همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم محکم به آن می چسبند؛ در صورت خالی بودن تخم شپش، رنگ تخم، مایل به سفید خواهد بود. وقتی فقط به رنگ توجه کنید نیت ها می توانند به راحتی با شوره سر اشتباه گرفته شوند؛ به همین دلیل بایستی سعی کنید که آنان را از موهایتان جدا سازید. اگر این ذرات به موهایتان چسبیده و جدا نمی شوند بدان معنا است که با تخم های شپش سر و کار دارید.

تفاوت های دیگر شوره سر و تخم شپش

  • نحوه پراکندگی
  • محل قرار گیری
  • جدا شدن از مو در نتیجه حرکت
  • جدا شدن از مو در نتیجه شانه کردن
  • برطرف شدن در اثر شستشو
  • قرار گرفتن بر رو پوست سر

همگی موارد فوق از تفاوت های بین شوره و تخم شپش هستند.
در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم نمود.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

شوره سر معمولاً در تمامی پوست سر پراکنده است در حالی که تخم های شپش معمولاً بیشتر در پشت گوش ها و در ناحیه گردن می باشند یعنی جایی که شپش های ماده برای تخم گذاری ترجیح می دهند. اما در صورت تهاجم شدید شپش های سر، نیت ها را می توانید در کل سر کودکتان مشاهده کنید.

 # شپش های ماده، پشت گوش ها و ناحیه گردن را برای تخم گذاری ترجیح می دهند #

نکته مهم دیگر این است که تخم های زنده شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر و حتی کمتر (معمولاً فاصله نیم سانتیمتری) گذاشته می شوند. اگر نیت ها را در فاصله ای بیشتر از پوست سر بیابید یا مرده اند و یا به هر دلیلی زیست پذیر نیستند و به همین دلیل لزومی ندارد که نگران هچ شدن آن ها باشید.

نکات مهم در مورد دارو درمانی در شپش سر

نکته اول و مهمترین نکته این است که این داروها شدیدا سمی است . این داروها به هیچ عنوان خوراکی نیست . دارو را در حمام مصرف کنید و بعد از آلوده شدن دست به دارو هرگز دست را به دهن نگذارید و با دست آلوده چیزی نخورید.

شامپوهای ضد شپش بسیار مؤثر هستند.شامپوی Lindane(GBH) که در بزرگسالان بکار می رود برای اطفال و خانمهای حامله توصیه نمی شود.شامپوی Permethrin ۱% مناسب است .شامپو باید به تمام موها مالیده و ده دقیقه باقی بماند.سپس شسته و یک هفته بعد تکرار شود.این شامپو تخمها را از بین نمیبرد .

لذا بعد از آن باید با محلول حاوی نسبت مساوی از سرکه و آب و با شانه ریز موها پاک شوند. شامپوی Hegor Antipoux تخمها را نیز از بین میبرد.تمام افراد خانواده باید با هم درمان شوند. هر چه که با سر بیمار در تماس بوده(شانه، ملحفه و کلاه)باید با آب گرم ۵۵ درجه شسته شوند.وسایلی که در اثر حرارت خراب می شوند باید به مدت ۲ هفته در کیسه دربسته باقی بمانند.

پرمترین‌

این‌ دارو به‌ عنوان‌ داروی‌ انتخابی‌درمان‌ شپش‌ توصیه‌ شده‌ است‌ و به‌صورت‌ شامپو، محلول‌ سرشوی‌،پودر، لوسیون‌ و کرم‌ موجود است‌.

نحوه‌ استفاده‌ شامپو

ابتدا موها را مرطوب‌ نموده‌ سپس‌ باشامپو یا سرشوی‌ ۱ درصد موها راآغشته‌ نمایید. لازم‌ است‌ ماده‌ مورد نظرکاملا به‌ کف‌ سر و ساقه‌ مو مالیده‌ وماساژ داده‌ شود و آن‌ گاه‌ پس‌ از ۱۰دقیقه‌ شسته‌ شود. این‌ مشتقات‌ باعث‌مسمومیت‌ نمی‌شوند و اثر ابقایی‌ برموهای‌ سر دارد و تا ۱ هفته‌ در مو باقی‌می‌ماند و روی‌ رشک‌ نیز اثر کشندگی‌دارند. گاهی‌ اوقات‌ ضروری‌ است‌ که‌درمان‌ تکرار شود. در این‌ مورد نیزلازم‌ است‌ پس‌ از خشک‌ کردن‌ کامل‌موها و با استفاده‌ از روش‌ خیساندن‌ مودر سرکه‌ و شانه‌ کردن‌، رشکها را از موجدا کنید.

سایر فعالیتهای درمانی

درمان‌ علامتی‌ خارش‌ پدیدآمده‌ در هر سه‌ نوع‌ شپش‌ سر، تن‌ وعانه‌ عبارت‌ است‌ از تجویز آنتی ‌هیستامینها ، مانند هیدروکسی‌زین‌، توسط پزشک‌ معالج‌ در صورت‌ وجود عفونت‌ ثانویه‌باکتریال‌ باید هر چه‌ سریعتر درمان‌آنتی‌بیوتیک‌ را برای‌ حداقل‌ ۱۰ روزشروع‌ کرد. وسایل‌ شخصی‌ و پوششی‌نظیر کلاه‌، روسری‌ و امثال‌ اینهابایستی‌ به‌ مدت‌ ۳۰ دقیقه‌ با آب‌جوشانده‌ شوند تا هم‌ شپش‌ و هم‌رشک‌ از بین‌ بروند و سپس‌ خشک‌شوند. استفاده‌ مرتب‌ از شانه‌ دندانه‌ریز در تشخیص‌، پیشگیری‌ و درمان‌شپش‌ سر توصیه‌ می‌شود و به‌ عنوان‌یکی‌ از راههای‌ تقویت‌ بهداشت‌فردی‌ مورد استفاده‌ می‌باشد. فاصله‌دندانه‌های‌ این‌ شانه‌ باید به‌ اندازه‌ای‌باشد که‌ عملا رشک‌ را از موهای‌ سرجدا نماید.

درمان شپش سر با استفاده از سرکه

راه دیگرى نیز براى مبازه با شپش‌هاى سر وجود دارد. دو قاشق غذا خورى سرکه را در یک لیتر آب حل کنید، سپس تمام سر و موها را با این محلول خیس کنید. بعد از چند دقیقه با یک شانه دندانه ریز موها را خوب شانه کنید. محلول آب و سرکه کپسول تخم‌ها را سست می‌کند و شانه دندانه ریز به جدا کردن آنها از موها کمک می‌کند.

همه لباسها و ملافه‌هایى که با فرد شپش‌زده در ارتباط بوده‌اند باید تا حد ممکن با آب داغ شسته شوند. درجه حرارت بالاتر از ۵۱ درجه شپش‌ها را از بین می‌برد. وسایلى که قابل شستشو نیستند را می‌توان به جاى دور انداختن در یک پلاستیک در بسته به مدت دو هفته در یخچال قرار داد.

اگر فرد یا فرزندان وی دچار این مشکل شده‌است حتما دوستان و اطرافیان را از مشکل خود آگاه کنید. دلیلى براى ترس یا خجالت وجود ندارد. جلوگیرى از گسترش بیمارى از بازگشت آن به سوى فرد هم جلوگیرى می‌کند.

اما بهترین راه بیشگیرى از شپش‌زدگى، استفاده از وسایل شخصى است. وسایلتان را به کسى قرض ندهید از کسى هم قرض نگیرید.

در درمان شپش سر دو نکته مهم را باید همواره به خاطر داشت

۱- دو بار درمان به فاصله ۷ تا ۱۰ روز لازمست ، چرا که اگر چه با درمان نخست ، شپش های سر و اکثر تخم های آن از بین می روند ، اما از آنجایی که امکان سر برون آوردن آنها تا ۷ روز بعد از تخم ها وجود دارد ، لذا بهتر است به فاصله ۷ تا ۱۰ روز ، درمان مجدد انجام شود تا پیش از آنکه این شپش های جدید بالغ شده و توانایی حرکت پیدا کنند ، از بین بروند.

۲- تمام موارد تماس احتمالی باید درمان شوند، در غیر اینصورت همیشه احتمال ابتلای مجدد وجود خواهد داشت.

البته آنچه در کشور ایران برای این درمان این بیماری استفاده میشود عمدتا شامپو لیندین ۱ درصد و شامپو پرمترین ۱ درصد است . این فراورده ها برای بیش از ۴۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و غالبا غیر از عوارض نادر گذرا ، عارضه دیگری ندارند، اما مهم این است که درست مطابق آنچه توصیه شده است استفاده شده و بیش از حد مصرف نشوند، علاوه براین می بایست تمام موها بخوبی با آنها مرطوب شوند چرا که شپش سر کشته نمی شود مگر آنکه در تماس مستقیم با دارو قرار گیرد.

ضمنا مثل استفاده از هر فرآورده دارویی دیگری لازمست که در مورد مصرف در زنان باردار ، مادران شیرده و نوزادان با پزشک مشورت انجام شود.

 

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

روغن درخت چای

روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود. این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با یک قطره روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید. 12 ساعت بعد بشویید ابتدا سه بار در هفته این کار را انجام دهید و سپس یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون

1- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

2- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

3- 3 تا 8 ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. کمتر از 3 ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا 2 ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند. هر چه مدت زمان به 8 ساعت نزدیک تر شود، میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

4- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید. خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.

5- حوله سر خود را بردارید. موهای خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

6- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

7- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

8- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید. سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

9- موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

10- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

11- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند. طول دوره زندگی هر شپش حدودا 12 روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است. شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک میکند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

اسانس روغن شمعدانی برای درمان شپش

اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش است اسانس شمعدانی به عنوان محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

درمان شپش به وسیله بادام تلخ

به مقدار نیاز (50سی سی روغن بادام تلخ و10سی سی آب)را مخلوط و بخوبی تکان می دهیم سپس مخلوط اماده شده را به نواحی سر وساقه مو مالیده وماساژ می دهیم تاتمام سطح پوست سر را بپوشاند . بهتر است محلول را شب استفاده وصبح ضمن شتشو وشانه کردن رشک ها را از موها جدا کنیم. برای اطمینان بیشتر درمان را میتوان به فاصله 7تا 10 روز بعد تکرار کرد.

درمان شپش سر با روغن چریش

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش را با روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

درمان شپش با سرکه

1- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

2- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند.

مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، 3 تا 5 روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

۱۲ راهکار ساده برای از بین بردن شپش و رشک از روی موها

شپش و رشک مثل هم عمل میکنند با این تفاوت که رشک هیچ حرکتی ندارد و بیشتر به موها میچسبد و از طریق پرندگان خانگی در فصل گرما سرایت می کنند…
شپش یک موجوده یوکاریوتی هست، که ۶ پا بوده و هر کدام از پاها مجددا میتوانند تکثیر شوند بنابراین از بین رفتنشون بسیار سخته و با شویندها و مواد شیمیایی امکان پذیر نیست..
اما بنده چند راهکار ساده پیشنهاد میکنم که نه تنها مفید است بلکه برای تقویت موی سر و همچنین جلو گیری از ریزش مو نیز مفید است.و همچنین هر موجودی که روی سر باشد را از بین خواهد برد…

۱- کمی تنباکو را خیس کنید و بعد از چند ساعت صاف کنید و آب آنرا به سر بزنید.
۲- یک قاشق غذاخوری پر، اسپند آسیاب شده به ۱ لیوان آب جوش برای موهای کوتاه و ۲ قاشق و ۲ لیوان برای موهای بلند. اسپند را آسیاب کرده به مدت ۱۵ دقیقه با آب جوش روی کتری دم کنید.
سپس کل موها را با آن آغشته کرده و ۴۵ دقیقه با کلاه پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی موها را پوشش دهید، سپس با آب رقیق، بدون هیچ شوینده ای موها را آبکشی کنید.این کار نیاز به تکرار مجدد نداره، چون تو همون یه بار شپش ها رو ریشه کن میکنه.

– شستن سر با سرکه سیب طبیعی یا آب لیموی خانگی.
۴- مالیدن روغن سیاه دانه و دود دادن سیاه دانه.
۵- از اتوی مو و سشوار استفاده نکنید.
۶- موها را با روغن بادام تلخ ماساژ دهید.
۷- در صورت امکان موها را کوتاه کنید.
۸- برگ تازه درخت گردو را بجوشانید و بعد از صاف کردن باهاش موها را شستشو دهید هر موجودی روی سر باشد از بین خواهد رفت.

۹- مالیدن کوبیده «میوه تلخ بادام» به سر شپش را از بین می‌برد.
۱۰- ضماد برگ «سدر» و شستشو با آن جهت از بین بردن شپش سودمند می‌باشد.
۱۱- شستشوی سر با آب جوشانده «برگ شاهدانه» شپش را از بین می‌برد.
۱۲- مالیدن عصاره قنطوریون با یک قاشق عسل جهت دفع شپش مفید است.

 

خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر

با اینکه شپش های سر حشرات بیماری زایی نیستند اما خطرات عدم درمان شپش سر می تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد. درمان شپش سر نیازمند تلاش و صبر بسیار زیادی است  اما شخص مبتلا در نهایت با استفاده از روش های درمانی مناسب بهبود خواهد یافت.

درست مانند مورچه، شپش نیز به ندرت، آسیب ها و عوارض جدی از خود بر جای می گذارد.
با این حال آگاهی از عواقب و عوارض عدم درمان شپش سر به مدت طولانی، به طور قطع می تواند از ایجاد این نوع از آسیب ها به ویژه در کودکان پیشگیری کند.

# شپش های سر موجب خارش، حساسیت و سوزش شدید در پوست سر می گردند #

دلایل خارش و زخم ناشی از شپش

 

زخم شدن پوست سر

غذای شپش سر از مکیدن خون پوست سر انسان تأمین می شود.
شپش سر برای زنده ماندن و تولید مثل، نیاز به گاز گرفتن پوست سر و تغذیه از رگ های خونی دارد. این نوع تغذیه سبب ایجاد زخم در پوست سر می شود. در صورت عدم درمان شپش سر، در افراد حساس، منجر به ایجاد زخم و واکنش های آلرژیک ناشی از شپش می شود.

خارش پوست سر

دلیل خارش های مداوم پوست سر نیز حرکت شپش روی آن است.
حرکت شپش روی پوست سر موجب خارش در قسمت های مختلف پوست سر شده و گزش آن می تواند موجب سوزش شود. اگر تعداد شپش ها روی سر زیاد شده و درمان نیز انجام نگیرد و یا به کندی انجام شود، علاوه بر زخم های ناشی از گزش شپش، زخم های ناشی از خارش پوست سر، خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر را دو چندان می کند.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

بررسی خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر

اگر پوست سر کودکان مبتلا به شپش به مدت طولانی دچار خارش شود، این کار می تواند در نهایت موجب پوسته پوسته شدن و حتی ایجاد زخم در پوست سر گردد و ممکن است پوست سر، که در آن زخم ایجاد شده، عفونت کرده و منجر به ایجاد شرایط بدتری گردد. عفونت های خاصی که لایه های سطحی و عمیق پوست را تحت تأثیر قرار می دهند احتمالاً جهت درمان نیازمند آنتی بیوتیک خواهند بود.

مشکلات پوستی ناشی از شپش

شپش های سر، با برخی عفونت های پوستی در ارتباط هستند.
از جمله این عفونت ها عبارتند از:

  • تیفوس
  • زرد زخم
  • عفونت های باکتریایی پوستی

بیماری تیفوس در نتیجه شپش سر به ندرت اتفاق می افتد.
این بیماری یک بیماری دردناک و خطرناک می باشد. بیماری تیفوس ناشی از گزش شپش سر می باشد و نه ناشی از خاراندن پوست سر. شپش ها می توانند حامل عفونت بوده و آن را در سراسر بدن انسان انتشار دهند.

” هر بیماری در صورت عدم توجه به فرآیند درمان، می تواند مسبب مشکلات بیشتری باشد. درمان شپش سر به ویژه اگر بین کودکان شیوع پیدا کند صبر بیشتری می طلبد. همچنین اگر مدت های طولانی، ابتلا به شپش سر تشخیص داده نشود می تواند ریسک ابتلا به عوارض ناشی از عدم درمان شپش سر را در فرد مبتلا بیشتر کند. “

خارش مداوم پوست سر می تواند منجر به عفونت پوستی شود.

عوارض ناشی از عفونت های پوست و مو

عفونت های پوستی در سر عوارضی به همراه دارند که عبارتند از:

  • ریزش موی سر
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونی شدن پوست سر و ساقه مو

در موارد تهاجم شدید شپش ها، احتمال دارد موهای شخص مبتلا دچار ریزش شوند و در برخی افراد نیز در صورت تداوم آلودگی ممکن است در قسمت هایی که شپش های زیادی وجود دارد، رنگ پوست تغییر کرده و تیره تر گردد. حتی ممکن است ساقه های مو نیز عفونی گردند. این شرایط عموماً بدون علامت و نشانه قبلی اتفاق می افتد و از طریق برآمدگی های سفت بر روی موی آلوده به شپش تشخیص داده می شود.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

# در موارد تهاجم شدید شپش ها، احتمال دارد موهای شخص مبتلا دچار ریزش شوند #

معمولترین شکایت و مشکل ناشی از شپش سر، بازگشت مجدد این آفات است.
اگر درمان شپش سر به موقع انجام نشود و شپش های سر از مو دفع نشده و لباس ها، اشیاء و رختخواب نیز به طور کامل از وجود این حشرات پاکسازی نشوندابتلا به شپش دوباره اتفاق خواهد افتاد. در این صورت خطرات عدم درمان شپش سر فرد مبتلا به شپش را تهدید خواهد کرد. شپش های سر بسیار سریع انتشار می یابند زیرا شپش های سر ماده نیز در عرض ۱۰ روز تعداد زیادی تخم می گذارند.

 

 

۲۲ روش درمان اصولی و موثر خانگی شپش سر

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به شپش سر مبتلا شدید، باید فورا اقدامات لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهید. کندن تخم‌های شپش از مو و شانه زدن موها با شانه‌ی ضدشپش (شانه‌ی نیت) بسیار مفید است. اما این روش‌ها معمولا زمان‌بر هستند و هنگامی واقعا مؤثر واقع می‌شوند که در همان مراحل ابتدایی شپش سر متوجه‌ آن شوید. در ادامه با چند مورد از بهترین درمان‌های طبیعی، داروهای نسخه‌ای و درمان‌های بدون نیاز به نسخه برای از بین بردن شپش‌ها آشنا می‌شوید.

۱. کندن تخم‌های شپش از مو و شانه زدن

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

این روش، اصلی برای خلاص شدن از شر شپش‌های سر است که باید آن را همراه سایر درمان‌ها انجام بدهید. اول از همه باید با یک شانه‌ی مخصوص ضدشپش که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید، موها را شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های شپش جدا شوند.

آلبانو کروچه، مالک یک سالن تخصصی شپش‌زُدایی، چند سال قبل و پیش از افتتاح این سالن مجبور بود برای جدا کردن تخم‌های شپش از سر کودکانش ساعت‌ها وقت بگذارد و این کار را با دست‌هایش انجام بدهد، اما این روزها از یک شانه‌ی فلزی دندانه‌ریز استفاده می‌کند. او می‌گوید: «این روش بسیار سریع‌تر و تمیزتر است». او پس از شانه زدن موها از یک چراغ ذره‌بین‌دار برای پیدا کردن و جدا کردن شپش‌های باقی‌مانده استفاده می‌کند. او می‌گوید: «مهم نیست که از چه نوع محصول شپش‌کُشی استفاده می‌کنید؛ شانه زدن موها با شانه‌ی ضدشپش مهم‌ترین کار است.» او تأکید می‌کند تا زمانی که حتی یک تخم شپش در موهایتان وجود داشته باشد، نمی‌توانید از شر آنها خلاص شوید.

۲. درمان شپش سر با سرکه

سرکه درمان بسیار آسان و مؤثری برای از بین بردن شپش سر است. میزان بالای اسید استیک موجود در سرکه می‌تواند شپش‌های سر را با موفقیت نابود کند. به‌علاوه، سرکه به حل کردن تخم‌های شپش مرده نیز کمک می‌کند.

  • مقادیر مساوی از سرکه و روغن معدنی را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از رفتن به رختخواب به پوست سر و مویتان بمالید. سر و موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را با شامپو بشویید.
  • روش دیگر این است که سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و از این محلول برای آبکشی موهای تازه‌شسته‌تان استفاده کنید. اجازه دهید ده دقیقه روی موهایتان بماند، سپس دوباره موها‌ را با آب بشویید.

یکی از این دو روش را به‌مدت دو ماه، دو یا سه‌ بار در هفته تکرار کنید و پس از استفاده از این درمان، موهایتان را به‌طور کامل با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.

۳. مایونز

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

یکی دیگر از درمان‌های خانگی محبوب برای شپش سر مایونز است. مایونز می‌تواند این هیولاهای کوچک را با موفقیت خفه کند و در نهایت آنها را بکُشد. دپارتمان بهداشت مینه‌سوتا نیز استفاده از مایونز را روش قابل قبولی برای درمان شپش سر معرفی کرده است.

  1. موهایتان را کاملا به سُس مایونز آغشته کنید.
  2. آنها را محکم با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید. همچنین می‌توانید روی پلاستیک را با حوله بپوشانید.
  3. اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند.
  4. موها را به‌خوبی با شامپو بشویید.
  5. سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید، چون جریان هوای گرم به نابودی شپش‌ها کمک می‌کند.
  6. از یک شانه‌ی ضدشپش برای جدا کردن شپش‌ها و تخم‌های شپش از مو استفاده کنید.
  7. این کار را هفته‌ای یک بار به‌مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

۴. روغن نارگیل

روغن نارگیل، عامل خفه‌کننده‌ی عالی‌ای است که برای موی شما نیز مفید است. روغن نارگیل شپش‌ها را خفه می‌کند و در نهایت آنها را می‌کُشد.

  1. سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم و کمی کافور به آن اضافه کنید.
  2. این مخلوط را روی تمام سرتان بمالید و پوست سر را با آن ماساژ بدهید.
  3. سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند.
  4. صبح روز بعد موها را با شامپو بشویید و وقتی خشک شد، با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.
  5. برای از بین بردن شپش‌ها به‌مدت پنج روز، روزانه از این درمان استفاده کنید.

۵. از بین بردن شپش سر با پیاز

پیاز می‌تواند به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش سر به‌کار رود. پیاز سرشار از گوگرد است که شپش‌های سر را از بین می‌برد.

  1. چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیر درآید.
  2. این خمیر را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود.
  3. پوست سرتان را با این آب ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید.
  4. اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند.
  5. موها را با شامپو و آب ولرم بشویید.
  6. موها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش‌ها از یک شانه‌ی ضدشپش استفاده کنید.
  7. این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای ریشه‌کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته‌ای یک‌بار به‌مدت دو ماه تکرار کنید.

۶. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده‌ی حشره‌کُش طبیعی است که می‌تواند شپش‌های سر را به‌طور مؤثری از بین ببرد و به تسکین خارش کمک کند.

  • هر ۳۰ گرم شامپو را با سه تا پنج قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. موها را با این مخلوط شامپو کنید و سپس آب بکشید. وقتی موها خشک شدند، آنها را با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها از موهایتان جدا شوند. از این شامپوی مخلوط حداقل دو ماه استفاده کنید؛
  • روش دیگر: سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن اکالیپتوس نیز به آن اضافه کنید. این محلول را به‌طور کامل روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس موها را شامپو کنید. این درمان را دو بار در هفته به‌مدت یک تا دو ماه ادامه بدهید.

توجه: در هنگام استفاده از روغن درخت چای مراقب باشید، چون بسیار قوی است.

۷. آب لیمو

آب لیمو ترش به دلیل ماهیت اسیدی‌اش به جدا کردن شپش‌ها و تخم‌های شپش از پوست سر کمک می‌کند. اگر مسئولین مدرسه یا مهدکودک به شما اطلاع دادند که روی سر سایر بچه‌ها شپش دیده شده است، می‌توانید با آب لیمو از سرایت شپش به سرکودک‌تان جلوگیری کنید.

  • آب‌ لیموی تازه را بگیرید و آن را روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را با سرکه و بعد با آب گرم آبکشی کنید. برای جلوگیری از ابتلا به شپش، این درمان را یک‌‌بار در هفته انجام بدهید؛
  • برای از بین بردن شپش‌ها چهار حبه سیر بزرگ را له کنید تا به شکل خمیر نرم درآید و سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و کاملا ماساژ بدهید. یک حوله‌ی ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش‌های سر این درمان را پنج روز متوالی تکرار کنید.

۸. نیم

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

نیم که به یاس بنفش هندی نیز معروف است، یک حشره‌کُش طبیعی است که در درمان شپش سر بسیار مؤثر است و سوزش پوست سر ناشی از خاراندن مداوم را تسکین می‌دهد. به‌علاوه دارای خواص مرطوب‌کنندگی است بنابراین پوست سر را خشک نخواهد کرد.

  • برگ‌های نیم را له کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید خشک شود و سپس موهایتان را آبکشی کنید. این درمان را حداقل دو بار در هفته به‌مدت دو ماه تکرار کنید.
  • روش دیگر: مقداری روغن نیم‌ خالص را روی مو و پوست سرتان ماساژ بدهید. اجازه بدهید حداقل یک ساعت روی سرتان بماند و سپس با شامپو بشویید. وقتی موهایتان خشک شد، از یک شانه‌ی ضدشپش برای جدا کردن شپش و تخم‌های آن استفاده کنید. این درمان را سه بار در هفته به‌مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.
  • همچنین می‌توانید دانه‌های نیم را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. یک قاشق غذاخوری از این پودر را با مقدار کافی روغن بادام زمینی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی درست شود. این خمیر را روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را یک‌بار در هفته به‌مدت دو ماه تکرار کنید.

۹. الکل مالشی

الکل مالشی، یک حلال حاوی ۷۰٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را به‌طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند.

  1. روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.
  2. با استفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوست سر و موهایتان پخش کنید.
  3. اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.
  4. حالا مقداری نرم‌کننده روی پوست سرتان بمالید.
  5. موها را با یک شانه‌ی دندانه‌بلند شانه کنید.
  6. سپس آنها را با شامپو بشویید.
  7. از این درمان به‌مدت یک یا دو ماه، یک‌بار در هفته استفاده کنید.

۱۰. بادام درختی

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

با توجه به طب آیورودا، بادام درختی یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن شپش‌هاست.

  1. ده عدد بادام درختی را یک شب در آب بخیسانید.
  2. صبح روز بعد پوست بادام‌ها را جدا و آنها را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآیند.
  3. سه قاشق غذاخوری آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید.
  4. این مخلوط را به‌طور کامل روی پوست سرتان بمالید.
  5. اجازه بدهید دو ساعت روی پوست سرتان بماند.
  6. سپس آن را با آب سرد کاملا بشویید.
  7. از این درمان یک بار در هفته به‌مدت دو ماه استفاده کنید.

با صبر و پشتکار می‌توانید به‌راحتی از شر شپش سر خلاص شوید. راهنمایی‌های زیر از گسترش شپش جلوگیری می‌کنند:

  • از هیچ‌یک از وسایل متعلق به فرد مبتلا استفاده نکنید؛
  • شانه‌ها و برس‌های فرد مبتلا را از شانه و برس دیگران جدا کنید؛
  • پس از درمان شپش، تمام لباس‌ها و ملافه‌های فرد مبتلا را در آب داغ بشویید؛
  • تمام وسایل غیرقابل شست‌‌وشوی فرد مبتلا را به‌مدت یک هفته در کیسه‌های پلاستیکی قرار بدهید و سر آن را محکم ببندید؛
  • روی تمام مبل‌ها، تشک‌ها و فرش‌ها را جاروبرقی بکشید؛
  • گاهی اوقات موهایتان را با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.

۱۱. پیرِترین‌ها؛ پیرِتروم

پیرِتروم، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعال در Rid و محصولات مشابه بدون نسخه مانند A200 و پرونتو است. این ماده از گل‌های داوودی که حاوی حشره‌کُش‌های طبیعی به‌نام پیرِترین‌هاست، به‌دست می‌آید. پیرِترین‌ها به سیستم‌های عصبی شپش‌های زنده حمله می‌کنند اما همیشه مؤثر نیستند چون برخی از شپش‌ها به این سم مقاوم شده‌اند.

این محصول را به موهای خشک بمالید، ده دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را خیس کنید تا کف کند و در آخر آبکشی کنید. آن‌گاه موها را با شانه‌ی ضدشپش شانه کنید. توصیه می‌شود برای کشتن هرگونه شپش باقی‌مانده، هفت تا ده روز بعد مجددا از این محصول استفاده کنید. مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید.

۱۲. درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون که در اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، یک عامل خفه‌کننده‌ی عالی است. سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها توسط روغن زیتون مسدود می‌شود و آنها را می‌کُشد اما لازم است که روغن زیتون در تمام طول شب روی سرتان بماند و موهایتان را نیز با کلاه حمام بپوشانید، چون شپش‌ها می‌توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند. همچنین باید موهایتان را با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا تخم‌های شپش جدا شوند؛ روغن زیتون به سست شدن شپش‌های چسبیده به موها کمک می‌کند.

آلبانو کروچه از روش «شانه‌زدن – مالیدن روغن زیتون» برای از بین بردن شپش‌های سر مشتریانش استفاده می‌کند و در این کار بسیار موفق است. جوآن سویِر، یکی از نویسندگان کتاب «شپش سر تا شپش مُرده» یک برنامه‌ی مبارزه‌ی پنج‌مرحله‌ای را معرفی می‌کند که شامل استفاده از روغن زیتون در روزهای خاص در طی یک دوره‌ی بیست‌و‌یک روزه است.

 

۱۳. درمان شپش سر با لوسیون پرمترین ۱٪

پرمترین، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعال در محصولات بدون نسخه‌ مانند Nix، نسخه‌ی مصنوعی پیرِترین‌هاست. پِرمترین در حمله به شپش‌های زنده تا حد زیادی مانند پیرِترین‌ها عمل می‌کند؛ هرچند گزارش‌هایی مبنی بر مقاوم شدن شپش‌ها نسبت به این دارو ارائه شده است. احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نیز وجود دارد.

موهای شامپوشده و مرطوب‌تان را به این لوسیون آغشته کنید (از نرم‌کننده استفاده نکنید). ده دقیقه صبر کنید و سپس موها را آبکشی و شانه کنید. در صورت مشاهده‌ی شپش‌های زنده، این درمان را هفت روز بعد مجددا تکرار کنید. یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان شپش سر،‌ استفاده از لوسیون پرمترین است که آن را با نام شامپو ضد شپش یا شامپو پرمترین نیز می‌شناسند.

۱۴. از بین بردن شپش مو با سشوار

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

در مطالعه‌ای مشخص شد که جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش بسیار مؤثر است اما در کشتن شپش‌های زنده تأثیر چندانی ندارد. سشوار کلاهی قدیمی تقریبا ۸۹٪ از تخم‌های شپش را از بین برد اما فقط ۱۰٪ از شپش‌ها را کُشت. درحالی‌که سشواری که از حرارت مستقیم استفاده می‌کرد، تقریبا ۹۸٪ از تخم‌های شپش و ۵۵٪ از شپش‌ها را از بین برد. بنابراین برای افزایش شانس‌تان در ریشه‌کن کردن شپش‌ها، موهای تازه‌ شسته‌شده‌تان را سشوار بزنید.

اما هرگز پس از مالیدن یک داروی شیمیایی ضدشپش روی موهایتان از باد گرم سشوار استفاده نکنید چون برخی از آنها ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

۱۵. درمان شپش سر با اسپینوزاد

این لوسیون نسخه‌ای (با نام تجاری ناتروبا) حاوی اسپینوزاد است. اسپینوزاد، یک ماده‌ی حشره‌کُش طبیعی است که از باکتری‌های موجود در خاک به‌دست می‌آید. این دارو در ژانویه‌ی ۲۰۱۱ برای بیماران بالای چهار سال تأیید شد. در دو آزمایش بالینی، ۸۴,۶٪ و ۸۶,۷٪ از بیماران، چهارده روز پس از درمان عاری از شپش بودند؛ درحالی‌که این رقم برای پرمترین ۴۴,۹٪ و ۴۲,۹٪ بود.

کف سر و موهایتان را از ریشه تا انتها با این مایع بپوشانید. اجازه بدهید ده دقیقه روی سرتان بماند، سپس موها را بشویید و شانه بزنید تا تخم‌های شپش جدا شوند. عوارض جانبی شایع آن عبارتند از سوزش پوست و چشم.

۱۶. غوطه‌‌ور ساختن موها در آب برای از بین بردن شپش سر

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

برای خفه کردن شپش‌ها می‌توانید از روش فرو بردن موها در آب وان حمام استفاده کنید هرچند ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که شپش‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها پس از فرورفتن در آب زنده بمانند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) می‌گوید حتی آب کلرزده‌ی استخر نیز نمی‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد.

۱۷. آیوِرمکتین برای از بین بردن شپش سر

لوسیون آیوِرمکتین ۰,۵٪ با نام تجاری اسکالیس که در فوریه ۲۰۱۲ تأیید شد، از باکتری‌های موجود در خاک به‌دست می‌آید. این لوسیون شپش‌ها و تخم‌های آنها را فلج و نابود می‌کند و برای کودکان بالای شش ماه مناسب است. در آزمایشات بالینی تقریبا سه‌چهارم بیماران، دو هفته پس از درمان با این محصول (بدون شانه زدن موها با شانه‌ی ضدشپش) عاری از شپش بودند. کمتر از یک درصد آنها عوارض جانبی مانند سوزش پوست و چشم را تجربه کردند. این لوسیون را به پوست سر و موهای خشک بمالید و بعد از ده دقیقه آبکشی کنید.

۱۸. درمان شپش سر با ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

تحقیقات زیادی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین، شپش‌های سر را از بین می‌برد؛ با این‌حال بسیاری از افراد معتقدند که این روش واقعا مؤثر است. به‌نظر می‌رسد این ماده‌ی چسبناک با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها آنها را خفه می‌کند.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان داد که وازلین بهتر از سایر داروهای خانگی عمل می‌کند. با این‌حال انجمن ملی پدیکلوزیس هشدار می‌دهد که وازلین علاوه بر اینکه ممکن است مؤثر نباشد، به‌سختی از روی موها پاک می‌شود. پاک کردن ژل حالت‌دهنده از روی مو آسان‌تر است.

روش استفاده: مو و پوست سرتان را با وازلین/ ژل حالت‌دهنده بپوشانید، سپس کلاه حمام بگذارید و اجازه بدهید این ماده در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را بشویید و با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های آن جدا شوند. این درمان را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید.

۱۹. لوسیون بنزیل الکل ۵٪

این لوسیون نسخه‌ای، در سال ۲۰۰۹ با نام تجاری Ulesfia وارد بازار شد. این لوسیون با بی‌حس کردن دستگاه تنفسی شپش باعث خفگی آن می‌شود (یعنی تخم‌های شپش را از بین نمی‌برد).

باید حداقل دو بار از این لوسیون استفاده کنید. در دو آزمایش بالینی، ۷۵٪ و ۷۶,۲٪ از شرکت‌کنندگان چهارده روز پس از دومین درمان عاری از شپش بودند. این لوسیون برای بیماران بالای شش ماه تجویز می‌شود و ممکن است پوست و چشم‌ را تحریک کند.

پوست سر و موی خشک‌تان را به این لوسیون آغشته کنید، ده دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب بشویید. می‌توانید از شامپو نیز استفاده کنید. استفاده از یک شانه‌ی ضدشپش به جدا کردن تخم‌ها و شپش‌های مرده از مو کمک خواهد کرد.

۲۰. درمان شپش سر به روش «شرینک رَپ» یا لفاف‌پیچی کاهشی

این تکنیک برخلاف نامش شامل هیچ نوع بسته‌بندی پلاستیکی نیست، بلکه عبارت است از استفاده از یک محصول غیرسمی (پاک‌کننده‌ی ملایم پوست با نام تجاری ستافیل) روی موی خشک، شانه کردن موها با شانه‌ی ضدشپش و سشوار زدن. این روند سه بار در فواصل یک‌هفته‌ای تکرار می شود.

مطالعه‌ی سال ۲۰۰۴ در «طب اطفال» در مورد این روش توضیح داد و برخی از پزشکان آن را توصیه می‌کنند.

در دو آزمایش به‌طور متوسط ۹۶٪ از بیماران در پایان درمان بهبود یافتند و ۹۴٪ از آنها پس از شش‌ ماه پیگیری عاری از شپش بودند.

۲۱. مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی شپش‌ها را نابود نمی‌کند اما به پاک کردن مواد چسبناکی که مادرها برای خفه کردن شپش‌ها به موهای کودکان می‌مالند، کمک می‌کند. موادی مانند روغن سالاد، مایونز، ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین.

اکثر مایع‌های ظرفشویی می‌توانند به‌راحتی در چربی‌ها نفوذ کنند بنابراین کثیفی‌های چرب به‌جامانده از مواد بالا را نیز از روی مو پاک می‌کنند. برخی از مایع‌های ظرفشویی نیز به تجزیه‌ی ماده‌ی چسب‌مانندی که باعث چسبیدن تخم شپش به ساقه‌ی مو می شود، کمک می‌کنند.

۲۲. نظافت منزل

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

سال‌ها قبل زمانی که کودکان آلبانو کروچه به شپش سر دچار شدند، او فکر کرد که خانه‌اش آلوده شده است و تا آنجا که می‌توانست خانه‌اش را تمیز و ضدعفونی کرد. او می‌گوید: «اما حالا می‌دانم که شپش با تمیزی محیط ارتباط چندانی ندارد و بیشتر به تمیزی سر مربوط می‌شود». دلیلش این است که شپش‌ها تنها یک یا دو روز می‌توانند در جایی به‌غیر از پوست سر زنده بمانند و نمی‌توانند بپرند یا پرواز کنند. به‌علاوه تخم‌های آنها به مو می‌چسبد بنابراین لازم نیست کل خانه را ضدعفونی کنید.

برای جلوگیری از عفونت مجدد، وسایلی را که اخیرا با سر اعضای آلوده به شپش در تماس بوده‌اند، تمیز کنید. ملافه‌ها، کلاه‌ها، روسری‌ها و حوله‌ها را در آب داغ بشویید و در یک محیط گرم خشک کنید. شانه‌ها و برس‌ها را در درون آب صابون بسیار داغ قرار بدهید تا ضدعفونی شوند. کف اتاق، بالش‌ها، مبل‌ها و صندلی‌های ماشین را جاروبرقی بکشید. همچنین وسایل غیرقابل شست‌و‌شو را به‌مدت یک تا دو هفته در کیسه‌های سربسته قرار بدهید و سر آنها را محکم ببندید.

سایر روش های از بین بردن شپش مو

دستگاه نابودکننده‌ی شپش

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

این دستگاه مانند یک جاروبرقی با یک نازل برس‌مانند است که هوای گرم را به سمت ریشه‌ی موها و پوست سر می‌دمد و شپش‌ها و تخم‌های آنها را خشک می‌کند. در مطالعه‌ی سال ۲۰۰۶ ، این دستگاه حدود ۹۸٪ از تخم‌های شپش و ۸۰٪ از شپش‌‌های زنده را از بین برد.

درمان با این دستگاه فقط در مراکز تأییدشده و معتبر انجام می‌شود و نسبتا بی‌خطر و سریع است. یک درمان معمولی فقط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

لوسیون مالاتیون ۰,۵٪

این داروی حشره‌کُش نسخه‌ای با نام تجاری اُوید، شپش‌های زنده و تخم‌ها را از بین می‌برد اما قابل اشتعال است و می‌تواند باعث سوزش و سوختگی‌های درجه‌ی دو شود. به گفته‌ی CDC این دارو برای کودکان زیر شش سال مناسب نیست.

آن را به موهای خشک بمالید و بگذارید هشت الی دوازده ساعت روی سرتان بماند تا در معرض هوا خشک شود. هرگز از سشوار استفاده نکنید و مو یا لوسیون را در معرض منابع گرما قرار ندهید. قبل از شانه زدن موها، سرتان را در یک سینک – نه زیر دوش یا در وان- بشویید. در صورت مشاهده‌ی شپش‌های زنده، درمان را پس از هفت تا نه روز مجددا تکرار کنید.

شامپوی لیندن ۱٪

این نوروتوکسین (سَم عصبی) شپش‌ها و تخم‌های آنها را از بین می‌برد اما احتمال می‌رود که سرطان‌زا باشد. استفاده‌ی بیش‌ازحد یا سوءمصرف لیندن (با نام تجاری Kwell و تیونکس) ممکن است به عوارض جانبی جدی از جمله تشنج و مرگ منجر شود. بنا به هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا این شامپو حتی هنگامی که طبق دستور مصرف شود نیز ممکن است در برخی افراد باعث بروز تشنج شود.

بنابراین این شامپو برای کودکان، سالمندان یا افراد کمتر از ۵۰ کیلوگرم توصیه نمی‌شود. این دارو فقط برای کسانی تجویز می شود که از سایر درمان‌ها نتیجه نگرفته‌اند یا نمی‌توانند روش‌های دیگر را تحمل کنند. از این شامپو فقط طبق دستور پزشک‌تان استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به شپش سر

شپش‌ها نه‌تنها به سرهای کثیف، بلکه به سرها و موهای کاملا تمیز نیز حمله می‌کنند، بنابراین شست‌وشوی مکرر موها هیچ تضمینی برای پیشگیری از این آلودگی نیست.

بهترین توصیه، جلوگیری از تماس موها و سرهای افراد با یکدیگر است تا شپش‌ها به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل نشوند. موهای بلند را دم‌اسبی ببندید یا ببافید.

سایر نکات: از شانه، برس، سنجاق سر، کلاه، روسری یا بالش مشترک استفاده نکنید. آلبانو کروچه توصیه می‌کند برای پیشگیری از ابتلا به شپش، چند قطره روغن درخت چای به محصولات موی‌تان اضافه کنید.

نکته آخر برای رفع شپش؛ آرامش

اگر متوجه شدید کودک‌تان شپش دارد، وحشت نکنید؛ نفس عمیق بکشید و آرامش‌تان را حفظ کنید. درست است که شپش‌ها چندش‌آور هستند و حتی حرف زدن در مورد آنها باعث می‌شود سرتان به خارش بیفتد اما در واقع خطری برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کنند.

بهتر است مبارزه با شپش‌‌ها را مانند یک جنگ در نظر بگیرید و از جبهه‌های مختلف به آنها حمله کنید. برای نابودی شپش‌های بالغ و همچنین تخم‌های ریز آنها که به ساقه‌های مو می‌چسبند، باید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید. این تخم‌ها می‌توانند از درمان‌هایی که شپش‌های بالغ را نابود می‌کند، جان سالم به‌‌ در ببرند و بالعکس. در واقع این حشرات هزاران سال است که روی مو و سر انسان‌ها زندگی می‌کنند بنابراین مبارزه با آنها کار چندان آسانی نیست.

 

نابودی کامل شپش‌ها ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد، بنابراین خودتان را آماده کنید. به‌یاد داشته باشید که این مشکل می‌تواند به‌علت قرارگیری مکرر در معرض آلودگی شپش یا تخم‌های شپش باقی‌مانده در موها دوباره عود کند، پس وحشت نکنید چون هیچ کمکی به شما نمی‌کند.

 

هشت واقعیت در مورد شپش ها

” در بین مردم شایعاتی زیادی در رابطه با شپش سر وجود دارد. این شایعات منجر به ایجاد ترس و اضطراب در صورت ابتلاء به شپش، مخصوصاً در میان کودکان می گردد. اما واقعیت امر چیز دیگری است که با دانستن آن ها به راحتی می توان برای ریشه کن کردن شپش سر اقدام نمود. “

واقعیت هایی در رابطه با شپش سر

در این مقاله شما را با واقعیت هایی درباره شپش ها آشنا خواهیم نمود.
دانستن این حقایق، ریشه کن کردن شپش سر را بسیار ساده تر می کند.

یک. انتقال بیماری

شپش های سر ناقل بیماری نیستند.

مطمئناً خاراندن سر ناشی از شپش می تواند در پوست سر زخم ایجاد کند. اما عموماً شپش ها هم مانند موریانه ها خطری برای سلامت انسان محسوب نمی شوند زیرا این حشرات ناقل بیماری نیستند. آنچه که از طریق این انگل ها منتشر می شود، احساس ترس و شاید خجالت در افراد مبتلا به شپش به ویژه به کودکان است. در مدرسه، سایر کودکان از نشستن در کنار دست یا نزدیکی فرد مبتلا به شپش اجتناب می کنند. گاهی والدین نیز با کودک مبتلا به شپش و والدین او مشاجره کرده و آن ها را سرزنش می کنند. این امر سبب سرخوردگی کودکان مبتلا به شپش و القاء حس اضطراب و شرمساری در آن ها می شود. به همین دلیل پیشگیری و یا کنترل شپش در مدارس از موارد مهمی است که باید به آن توجه بیشتری نمود.

دو. قابلیت حرکت

شپش های سر به آن سادگی که اغلب مردم فکر می کنند منتشر نمی گردند.

یک شپش برای انتقال از سر یک کودک به کودکی دیگر تقریباً همیشه نیازمند تماس طولانی مدت است. شپش ها مانند کک ها نمی ‎پرند و مانند پشه ها پرواز نمی کنند. آن ها می خزند و به ندرت می توانند از موی شخص مبتلا جدا شده و به نقطه ای دیگر بروند.

جهت حفظ کودکان از ابتلا به شپش سر، به ویژه دخترها که احتمال ابتلا به شپش در آن ها بیشتر وجود دارد، موهایشان را بافته و یا به حالت گوجه ای در پشت سرشان جمع کرده و بعد به مدرسه یا مهد کودک و … بفرستید. همچنین تا حد امکان به آن ها بیاموزید که به هیچ وجه از شانه، برس، شال، کلاه، گیره و کش سر دیگران و یا هر نوع وسیله شخصی که به خصوص در تماس با مو و سرشان قرار می گیرد به صورت مشترک استفاده نکنند.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

سه. تغذیه شپش‌ها

بدون یک میزبان انسان، شپش های سر می میرند.

شپش های سر انسان فقط در سر و موهای انسان قادر به رشد و زنده ماندن هستند، در واقع شپش ها نمی توانند روی حیوانات خانگی، لوازم خانه و لباس ها به مدت طولانی زنده بمانند و از آن ها به عنوان یک میزبان دائمی بهره ببرند. زیرا شپش ها حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار به یک وعده خون نیاز دارند وگرنه به سرعت دهیدراته شده و می میرند.

به عنوان مثال در صورتی که یک شپش بر روی رختخواب و بالش فرد بیفتد، به سختی می تواند به سر شخص دیگری منتقل شود. هر چند عملاً احتمال دارد هنگامی که کودکان وسایل شخصی چون کلاه، کش سر، هدبند و … را با یکدیگر تعویض می کنند این اتفاق بیفتد. این نکته را به خاطر داشته باشید و به کودکانتان بیاموزید که هرگز آیتم هایی مانند شال، هدبند، کلاه و … را با یکدیگر عوض نکنند.

چهار. مسری بودن تخم شپش

تخم های شپش مسری نیستند.

شپش های ماده، تخم هایشان را به سختی و بسیار محکم به رشته های مو در فاصله بسیار کمی از پوست سر می چسبانند که این موضوع افتادن و جدا شدن خود به خودی تخم ها را از مو تقریباً غیر ممکن می سازد و برای جدا کردن تخم های شپش از مو باید از شامپوی مخصوص شپش دفنوترین استفاده کنید.

پنج. شیوع شپش در افراد با سنین مختلف

شپش های سر موهای بزرگسالان را به اندازه کودکان دوست ندارند.

آیا شپش ها ترجیح خاصی برای چسبیدن به مو دارند؟
آیا جنس مو، رنگ مو، کوتاه و یا بلند مو بودن مو تاثیری در ابتلاء به شپش دارد؟
آیا برخی موها دارای شرایط بهتری برای شپش ها هستند؟
به طور کلی چه نوع موهایی مستعد شپش هستند؟

پنجه های شپش به ساقه موهای نازک و صاف بسیار راحت تر گیر می کند و از آنجایی که با افزایش سن، ضخامت موی انسان بیشتر می گردد تمایل شپش ها به این موها کمتر می شود. بعلاوه بزرگسالان معمولاً فاصله شخصی با دیگران را رعایت نموده و بنا به این دو دلیل عمده، معمولاً به شپش سر مبتلا نمی گردند. با این حال، شپش ها برای تغذیه و تخم گذاری به دنبال میزبان انسان هستند و وجود همین دلایل برای آن ها کفایت می کند.

شش. تخم شپش

دیدن تخم های شپش نسبتاً آسان است.

قبلاً درباره مشخصات نیت ها بحث نمودیم. نیت ها یا همان تخم های شپش، به راحتی از مو جدا نمی شوند. اگر نقطه ای را بر روی ساقه موهایتان دیدید که به راحتی سر نمی خورد و جدا نمی شود، یعنی اینکه یک تخم شپش یافته اید.

نقاط سفید رنگ و مات که خیلی محکم به موها می چسبند از مشخصات بارز تخم های شپش هستند. اما اگر در فاصله بیش از یک سانتیمتر از پوست سر وجود دارند، معمولاً پوسته های خالی تخم ها هستند که از هچ تخم ها بر جای مانده اند. این پوسته ها ممکن است حتی پس از درمان یک کودک بر روی موهای او باقی مانده باشند اما تهدیدی به همراه ندارند. این پوسته ها را می توانید در حین شانه زدن از موی فرزندتان دفع کنید.

نکته: در آب و هوای گرم تخم های هچ نشده شپش می توانند در فاصله ای دورتر از پوست سر یافت شوند.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

هفت. علامت و نشانه های ابتلاء به شپش

کودکان بسیاری دچار خارش سر ناشی از شپش نمی شوند.

خارش سر یک واکنش آلرژیک به بزاق شپش است.
فقط حدود نیمی از افراد مبتلا به شپش دچار این خارش بسیار شدید می گردند.
این بدان معناست که ممکن است کودک شما هیچ خارشی را احساس نکرده و به هیچ وجه اذیت نشود.

در چنین شرایطی باید نسبت به سایر علائم شپش هوشیار باشید و به محض مشاهده آن ها برای ریشه کن کردن شپش ها اقدام کنید.

برآمدگی های قرمز بر روی گردن، پوست سر، گوش ها و دانه های کوچک سر سرسخت و غیرقابل حرکت و لغزش که واقعاً می توانند تخم شپش یا رشک باشند اما شما فکر می کنید که ممکن است آن ها فقط شوره سر باشند! برای تشخیص راحت تر تخم شپش از شوره، مقاله چگونگی تشخیص تخم شپش از شوره را مطالعه بفرمایید.

هشت. مقایسه شپش‌ با ساس

شپش های سر مشکلی بسیار کوچکتر از ساس ها هستند.

ساس ها پس از آنکه به مدت کافی از بدن میزبان خود تغذیه نمودند به اطراف می خزند.
این در حالی است که شپش های سر فقط در سر میزبان خود باقی مانده و سایر لوازم را آلوده نمی سازند.

اگر در خانه، کسی مبتلا به شپش سر باشد لازم نیست که کل خانه را به هم بریزید یا ضدعفونی و گندزدایی نمایید. فقط کافی است رختخواب ها، لباس ها و اشیائی را که در طی ۴۸ ساعت گذشته در تماس با سر وی قرار گرفته اند را در دمای بالا شسته و خشک کنید و شانه ها، برس ها، گیره ها و سایر وسایل و زیورآلات مربوط به سر را داخل آب داغ با حداقل دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه غوطه ور سازید. یا اینکه آیتم های مذکور را داخل ماشین خشکشویی با بالاترین درجه دمای ممکن بیندازید و به مدت ۳۰ دقیقه خشک کنید.

ریشه کن کردن شپش از موارد غیر قابل شستشو:

همانطور که می دانید در خانه مواردی وجود دارند که قابل شستشو نیستند.
موارد دیگری نیز وجود دارند که شستن آن ها در دمای بالا غیر ممکن است.
برخی از این موارد عبارتند از:

  • بالشت های پر از پر پرندگان
  • بالش و لحاف های پر از پشم
  • وسایل بازی کودکان
  • عروسک های ساخته شده از الیاف
  • پارچه های لطیف
  • پارچه های پشمی
  • لباس های ابریشمی
  • و …

برای ریشه کن کردن شپش از موارد فوق، آن ها را داخل کیسه های زباله قرار دهید.
درب کیسه را محکم گره زده و به مدت ۲ هفته آن را باز نکنید.
این کار سبب می شود شپش ها در غیاب وعده غذایی از پای در آیند.

 

احتمال ابتلاء به شپش از طریق استخر!

”  انتقال شپش ها از طریق رختکن و آب استخر امکان پذیر است. کلر موجود در آب استخر، تنها می تواند سبب گیجی موقتی در شپش‌ ها شود و تأثیری بر از بین بردن آن ها ندارد. همچنین غوطه ور بودن در آب استخر نمی تواند سبب خفگی شپش‌ ها شود. زیرا این انگل ها قادرند بیست دقیقه بدون تنفس زنده بمانند. “

آیا شنا در استخر می تواند سبب مرگ شپش سر شود؟

شپش‌ ها حشرات بسیار ریزی هستند که مانند تمام جانداران برای ادامه حیات خود، به تنفس نیاز دارند.
هر روشی که بتواند جلوی تنفس حشرات را بگیرد، می تواند سبب مرگ آن ها شود. یکی از روش های خانگی از بین بردن شپش، آغشتن موها به روغن است. این کار باعث خفه شدن شپش‌ ها و مرگ آن ها می شود؛ برخی از سوسک کش ها نیز از مکانیسم خفه کردن، برای کشتن سوسک ها استفاده می کنند. اما خفه شدن شپش‌ های سر، در هنگام شنا کردن در استخر غیر ممکن است.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

برای اینکه شپش‌ در آب خفه شود، باید سر را حداقل به مدت بیست دقیقه زیر آب نگاه داشت؛ حال آن که یک انسان بالغ تنها قادر است نفس خود را به مدت ۶۰ ثانیه در سینه حبس کند. یعنی این که، شخص مبتلا به شپش ۱۹ دقیقه زودتر از شپش‌ های سرش از کمبود اکسیژن خواهد مرد!

# شپش ها می توانند بیست دقیقه بدون تنفس زنده بمانند #

چگونگی انتقال شپش از طریق استخر

هر چند شپش‌ قادر به شنا کردن در آب نیست و نمی تواند خود را با شنا کردن از سر شخصی به شخص دیگر انتقال دهد اما همواره احتمال ابتلاء به شپش، از دو طریق در استخر ها وجود دارد؛

  • شپش‌ های غوطه ور در استخر
  • شپش‌ های موجود در کمد و رختکن

۱ . ابتلاء به شپش‌، از طریق شپش‌ های غوطه ور در آب استخر

شپش ها قادر به شنا کردن در آب استخر و رساندن خود به سر میزبان بعدی نیستند.
در صورتی که فرد مبتلا به شپش‌، بدون کلاه در استخر شنا کند و یکی از تارهای مویش که شپشی به آن متصل است؛ از سرش جدا شده و در آب شناور شود، و شخص دیگری به سمت آن شنا کرده و با آن تماس بیابد؛ شپش‌ می تواند به این شخص منتقل شود. یکی از راه های انتقال شپش در استخر، شپش‌ های غوطه ور در آب است.

# کلر موجود در آب استخر نیز نمی تواند شپش ها را از بین ببرد #

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

آیا کلر موجود در آب استخر، نمی تواند شپش‌ ها را بکشد؟

بر خلاف باور عموم، کلر نمی تواند شپش‌ ها را بکشد.
بر اساس گزارشات اعلام شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، شنا کردن در یک استخر کلر دار نمی تواند راه مناسبی برای درمان شپش باشد. این حشرات نه تنها در آب استخر حاوی کلر می توانند زنده بمانند و از بین نمی روند بلکه در صورتی که شخصی به زیرآب برود، شپش‌ ها خود را خیلی محکم به تار موهای وی می چسبانند تا در اثر جریان آب کنده نشوند.

تحقیقات حاکی از آن است که شپش ها در آب حاوی کلر زنده می مانند و از بین نمی روند.
کلر تنها سبب می شود شپش‌ ها به صورت موقتی گیج شوند. نتیجه یکی از مطالعات که در آن شپش‌ ها به مدت ۲۰ دقیقه داخل آب کلردار غوطه ور شدند نشان داد؛ اگرچه این آفات به طور موقت از حرکت و جنبش باز ماندند، اما در عرض کمتر از یک دقیقه پس از بیرون آورده شدن از آب کلر دار، به طور کامل به حالت اولیه خود بازگشتند و فعالیت خود را از سر گرفتند.

# به هیچ وجه از کلر برای دفع شپش‌ سر استفاده نکنید زیرا بسیار خطرناک و برای درمان شپش بی فایده است #

عوارض استفاده از کلر بر روی سر برای از بین بردن شپش

به هیچ وجه از محلول های کلردار قوی، برای درمان شپش‌ سر خود یا کودکانتان استفاده نکنید.
این کار بسیار خطرناک است. کلر در غلظت های بالا، نه تنها شپش‌ های سر را از بین نمی برد؛ بلکه می تواند منجر به عوارض جانبی حاد پوستی، تنفسی و غیره گردد.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

برخی از عوارضی که در نتیجه استفاده از کلر برای از بین بردن شپش ایجاد می شود، عبارتند از:

  • بروز سوختگی و تاول بر روی پوست
  • آسیب چشمی یا کوری
  • تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس
  • مشکلات تنفسی
  • درد و قرمزی پوست
  • احساس سوختگی در بینی و گلو
  • سرفه
  • سردرد
  • سرگیجه

بنابراین به جای استفاده از کلر برای از بین بردن شپش ها، که اقدامی بسیار بیهوده و غیر اصولی است؛ بهتر است از شامپوی ضد شپش دفنوترین استفاده کنید. این شامپو ها به صورت کاملا تضمینی، شپش‌ ها را از بین می برند و هیچ گونه عوارضی برای افراد بالغ و حتی کودکان به همراه ندارند. تنها استفاده از این شامپو ها ممکن است برای درمان شپش در زنان باردار مناسب نباشد و این افراد برای استفاده از شامپو های ضد شپش‌ حتماً باید پزشک خود را در جریان بگذارند.

۲ . انتقال شپش از طریق شپش‌ های‌ موجود در کمدهای رختکن استخر

رختکن استخرها مکان هایی مناسب برای اختفای شپش‌  هستند.
همان طور که در مقاله ده مکان عجیب که ما را دچار شپش می ‎کند نیز گفته شد؛ کمدهای فلزی بخش رختکن استخرها یکی از مکان هایی هستند که می توانند ما را مبتلا به شپش‌ کنند. شپشی که از بدن میزبان خود جدا شده می تواند به مدت بیست و چهار ساعت در انتظار میزبان بعدی، زنده بماند. پس اگر فرد مبتلا به شپش‌ لباس هایش را در داخل یکی از کمدهای رختکن بگذارد به احتمال زیاد بدون این که متوجه باشد، تعدادی از شپش‌ های سر خود را نیز به همراه لباس هایش به کمد، انتقال داده است. نفر بعدی که پس از این فرد از کمد استفاده می کند، ریسک بالایی در ابتلا به شپش خواهد داشت.

# حواستان به کمدهای رختکن استخر باشد تا به شپش مبتلا نشوید #

 

هر آنچه باید راجع به شانه ضد شپش بدانیم

‌‌‌بر خلاف آنچه بسیاری از افراد معتقدند، شانه های ضد شپش در واقع شپش سر را به طور کامل از بین نمی برد بلکه این ابزار به طور مکانیکی شپش ها را از ساقه مو بر می دارد با این وجود شانه ضد شپش ابزار بسیار مؤثری برای خلاص شدن از تخم شپش و شپش های تازه هچ شده یا لاروها می باشد و فرد مبتلا به شپش را از خطرات عدم درمان شپش سر دور می کند. البته استفاده از این نوع شانه در صورتی نتایج مثبتی در بر دارد که به درستی و با دقت مورد استفاده قرار بگیرد.

شانه ضد شپش چیست؟

شانه‌ ضد‌ شپش‌ وسیله ای کاربردی برای دفع تخم شپش‌ از‌ مو است.
شانه‌ های ضد شپش نسبت به شانه های معمولی دندانه های دقیق تری دارد به این معنی که فضای بین دندانه ها خیلی خیلی به هم نزدیک هستند. این فاصله کم در شانه برای به دام انداختن تخم های ریز شپش در لا به لای موها طراحی شده است. شانه های ضد شپش نسبت به سایر شانه های معمولی تفاوت های ویژه ای دارند.

این ویژگی ها عبارتند از:

  • فاصله بسیار کم بین دندانه های شانه
  • وجود شیارهای ریز روی هر دندانه

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

انواع شانه های ضد شپش

  • شانه های فلزی
  • شانه های پلاستیکی
  • شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی

بعضی از این شانه ها دندانه های بلند و فلزی دارند و بعضی دیگر دندانه های کوچک و پلاستیکی دارند.
بین این دو نوع شانه‌ ضد‌ شپش، شانه هایی که دندانه های فلزی و بلند دارند بیشتر توصیه می شوند. هر چه دندانه ها به هم نزدیک تر باشند بهتر است و در عمل کارایی بالاتری دارد. همانطور که شانه ضد شپش‌ بین بخش هایی از مو حرکت داده می شود دندانه ها به تخم های شپش، لاروها و شپش ‎های بالغ گیر می کنند.

در حقیقت، شانه‌ های شپش‌ دارای نتایج خوبی در از بین بردن شپش‌ هستند و در مورد تخم ها نیز که به سختی قابل مشاهده هستند اثرات استفاده از  شانه ضد شپش‌‌ نیز قابل توجه خواهد بود.

نحوه استفاده از شانه ضد شپش

شانه‌ زدن موها با شانه ضد شپش یکی از‌ بهترین راه ها برای درمان شپش‌ است.
بر اساس برخی از تحقیقات، شانه ضد شپش راه حل مناسبی برای از بین بردن شپش سر است. استفاده از شانه ضد شپش اگر با فواصل زمانی مشخص و با دقت دنبال شود قطعاً نتایج خوبی در پی دارد. شانه ضد شپش‌‎ فلزی انتخاب کنید و نه نوع پلاستیکی آن را! شانه ضد شپش‌ از‌ جنس استیل، بهترین نوع از شانه های فلزی است که دندانه های آن فواصل بسیار نزدیکی به همدیگر دارند.

از بین بردن تخم شپش‌ با شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی

شانه های الکتریکی ضد شپش، روی موهای خشک استفاده می شوند.
برای استفاده از این شانه نیازی به خیس کردن موها نیست.
این نوع شانه ها با استفاده از شوک، موجب کشتن شپش بالغ می شوند که این شوک قادر به از بین بردن تخم و یا حتی لارو های شپش که به تازگی از تخم بیرون آمده اند، نیست.

برخی از افراد استفاده از شانه‌ ضد‌ شپش‌ الکتریکی را توصیه می کنند چون فکر می کنند شپش‌ های بالغ را به طور کامل از بین می برد اما علاوه بر اینکه این ادعای درستی نیست و این دستگاه قادر به از بین بردن تخم شپش‌ نیست، بسیار گران هم هست.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

” شانه‌ ضد‌ شپش‌ یا شانه‌ های مخصوص شپش ابزار کمکی ساده ای برای دفع شپش‌ محسوب می شوند که البته برای از بین بردن قطعی شپش‌، به تنهایی نمی توان به شانه‌ ضد‌ شپش‌‌ بسنده کرد. برای کارایی بیشتر این شانه ها، باید مراحل مشخصی در فرآیند شپش‌ زدایی انجام داد. “

مراحل استفاده از شانه ضد شپش

شانه کردن با شانه ضد شپش‌ نیاز به انجام مراحل آماده سازی دارد.

  • شستن مو (خیس کردن مو)
  • شانه زدن با یک شانه معمولی یا برس
  • تقسیم کردن مو به چند دسته کوچک
  • تمیز کردن شانه‌ ضد‌ شپش‌ بعد از هر بار شانه‌ زدن

شستن مو

فارغ از اینکه چه نوع و جنسی از مو دارید، در ابتدا موها را بشویید.
این کار باعث می شود تا موها نرم تر شده و استفاده از شانه راحت تر باشد. قسمت کمر و شانه خود را با یک حوله سفید بپوشانید با اینکار جلوی خزیدن شپش به داخل لباس هایتان را خواهید گرفت. همچنین زمانی که شپش و تخم شپش را از مو جدا می کنید بتوانید آن ها را به راحتی ببینید و علاوه بر این موارد نگران پخش شدن آلودگی به سایر مکان های خانه نبوده و در واقع این کار پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش را برای شما آسان تر خواهد نمود.

شانه زدن مو با شانه معمولی

موها را ابتدا با یک شانه معمولی شانه کنید تا گره مو را باز کنید.
سعی کنید هنگام استفاده از شانه ضد شپش‌ تا حد ممکن شانه را به پوست سر نزدیک کنید. تخم های شپش در قسمت ابتدایی موها زندگی می کنند، خیلی نزدیک به پوست سر، معمولاً با فاصله یک سانتیمتر.

ایجاد دسته های کوچک مو

برای اینکه بتوانید تعداد بیشتری از شپش‌ و تخم شپش‌ را از لابلای موها پیدا کنید بهتر است حتما موها را به دسته های کوچک تقسیم کرده و دسته به دسته آنها را شانه‌ کنید و بعد از اینکه هر دسته را با شانه ضد شپش شانه‌ کردید می توانید آن را بافته و یا آن قسمت را کاملاً از بقیه موهای بررسی نشده، در کنار، توسط یک گیره جدا نگه دارید.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

# تخم های شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر زندگی می کنند #

تمیز کردن شانه ضد شپش

در حین شانه زدن وقتی شپش و یا تخم آن را دیدید باید آن را از روی شانه بردارید و سپس به شانه زدن ادامه دهید. برای اینکار می توانید شانه را در آب داغ فرو برده و آن را تمیز کنید و یا اینکه با یک حوله این کار را انجام دهید. شانه زدن موها را تا زمانی که هیچ تخم و یا شپش دیگری در سر نبینید ادامه دهید.

مهم ترین قسمت های تجمع شپش و تخم شپش

شپش ها در برخی قسمت های سر تجمع بیشتری دارند.

قسمت های تجمع شپش در سر عبارتند از:

  • پشت گوش ها
  • پشت گردن

بنابراین برای استفاده از شانه ضد شپش به این قسمت ها توجه بیشتری داشته باشید.
شپش ها از خون تغذیه می کنند و در این مکان ها دسترسی آسان تری به آن دارند. همچنین این قسمت های سر، گرمتر هستند و شپش ها در آن نواحی، بیشتر تخم ریزی می کنند؛ پس تخم یا رشک بیشتری هم در آن قسمت ها یافت می ‎شود.

از بین بردن تخم شپش روی موی سر | راهکار درمان قطعی شپش

 

اقدامات احتیاطی پس از استفاده از شانه‌ های ضد شپش

بعد از اتمام شانه زدن، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

  • شستن لباس ها
  • تمیز کردن قسمتی که در آن از شانه ضد شپش‌ استفاده کرده اید
  • شستن شانه در آب داغ

لباس های خود را بشویید و شانه را در آب گرم و یا آب در حال جوش، تمیز کنید.
شانه زدن و بررسی موها باید در یک فضای روشن و یا زیر نور آفتاب انجام شود. پس از اتمام شانه زدن، موها را شامپو زده و با آب گرم بشویید.

موفقیت در درمان شپش‌ با تکرار پروسه استفاده از شانه ضد شپش

شانه کردن سر برای یک بار، شپش سر را درمان نمی کند.
باید بارها و بارها برای چند روز پشت سر هم شانه زدن را ادامه داد. ممکن است تعدادی شپش باقی مانده در سر، تخم گذاری کنند و شما نباید اجازه دهید که این تخم ها هچ شوند. اگر دوباره به شپش مبتلا شدید، نیازی نیست که یک شانه ضد شپش جدید بخرید. از همان شانه قبلی استفاده کنید فقط کافی است مطمئن شوید که هر بار که از آن استفاده می کنید آن را کاملاً تمیز کنید.

درمان شپش‌ با استفاده از شانه ضد شپش یک پروسه زمان بر است.
باید به طور کامل انجام شود و هر بار که این کار را تکرار می کنید چند ساعت طول می کشد و این زمان برای بچه ها قطعاً خسته کننده خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس