زمستان سفید را سیاه نکنیم/ جشن یلدا در جدال با افسانه کرونا


زمستان سفید را سیاه نکنیم/ جشن یلدا در جدال با افسانه کرونا

تا آخر پاییز دو سال گذشته جوجه‌ها را می‌شمردند اما در انتهای پاییز امسال همچون سال گذشته به لطف کرونا مجبور به شمردن تعداد کرونایی ‌ها خواهیم شد اگر که باز به اتمام حجت هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر جدی نگرفتن کرونا بی‌تفاوت باشیم.

با مشاهده اُمیکرون در کشور، بی شک شاهد اوج گیری بیماری خواهیم بود و اصرار و پافشاری به برگزاری مهمانی و دورهمی دوستانه مطمئنا اعداد و ارقام مرگ و میر کرونایی را زیاد می‌کند.

شروع و پایان پاییز زیبا است هنگامی که تمام بودنش را به مهربانی یلدا دختر سفید زمستان گره می‌زند و همه را به باهم بودن دعوت می‌کند اما برگزاری دورهمی‌ شب یلدا در شرایط کرونایی ممکن است به قیمت از دست دادن عزیزانمان تمام شود و حسرت نبودنشان تنها به نیت لحظاتی بیشتر بودن در کنار هم، برایمان باقی بماند.

زمستان سفید را سیاه نکنیم/ جشن یلدا در جدال با افسانه کرونا

بدو بدو انار شیرین، انار قرمز و آب دار صدایی که از دست فروش از یک قسمت دوشنبه بازار بجنورد بلند می شود و از سوی دیگر میوه فروش بعدی برای نارنگی و پرتقال های خود بازار گرمی می کند و مشتریان برای خرید نارنگی و پرتقال های شیرین دعوت می شوند.

امروز روز کاسبان دوشنبه بازار است و تمام تلاش خود را می کنند تا تلافی این یکی دو سال کسادی بازار را امروز درآورند و از سوی دیگر اگر به مردمی که به دوشنبه بازار مراجعه کرده هم نگاهی بیندازیم آنقدر مشغول خرید اقلامی همچون میوه، سبزی و ... هستند که انگار هیچ کرونایی وجود ندارد و مصمم به برگزاری یک دورهمی خیلی خوب در شب آخرین پاییز امسال هستند.

شلوغی بازار از یک سو اما چیزی که بیش از پیش همه را نگران می کند این است که تعداد خیلی زیادی از جمعیت حضور یافته در این بازار ماسک نداشته و فکر می کنند که همچنان وضعیت شهر آبی باقی می ماند.

درست که قیمت ها سر به فلک کشیده و توان خرید مردم به طور چشم گیری کاهش یافته اما برخی از رسومات شب یلدایی با وجود گرانی به قوت خود باقی است و باید اجرایی شود.

شب چلگی عروس یکی از رسوماتی است که با وجود بودن کرونا همچنان توسط خانواده ها برگزار می شود که گواه این موضوع شلوغی سروساتی ها است.

این روزها در سروساتی های بجنورد جای سوزن انداختن نیست یکی کادو به دست وارد مغازه می شود و دیگری با دو سه صندوق میوه تقاضای انجام یک تزئین خیلی خوب دارد.

تعدادی از افراد نیز که توان پرداخت هزینه تزئین را ندارند در صف طولانی تشکیل شده در مغازه منتظر هستند تا چندین سبد زیبا را اجاره کنند و کادوهای عروس را در آن تزئین کنند و تمامی آن ها نشان از این دارد که می خواهند یک دورهمی بزرگ یلدایی برای عروس برگزار کنند.

درست است که اگر به نقشه شیوع ویروس کرونا در کشور نگاه کنیم منطقه قرمز و نارنجی را نمی بینیم و بیشتر مناطق یا آبی و یا زرد هستند اما نباید فراموش کنیم که طی دو سال گذشته پنج پیک کرونایی را پشت سر گذاشته ایم که فتیله روشن شدن این پیک ها نیز برگزاری همین دورهمی ها و عدم توجه به دستورالعمل های بهداشتی است.

اما شب یلدای امسال خطرناک تر از هر موقع دیگری است امیکرون وارد ایران شده و در بیخ گوشمان قرار دارد و در کمین است تا از محل همین دورهمی ها حتی یک مجلس خیلی کوچک دوباره پیک دیگری را رقم بزند و موجب شیوع پیک ششم شویم.

زمستان سفید را سیاه نکنیم/ جشن یلدا در جدال با افسانه کرونا

دور از همی به جای دورهمی

فیض الله برزگر رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه مردم هشدارهای علوم پزشکی را نسبت رعایت پروتکل های بهداشتی جدی بگیرند، می گوید: امیکرون در ایران مشاهده شد و در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها به طور حتم در فاصله زمانی خیلی کمی به شتد شیوع پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امیکرون از آفریقای جنوبی شایع شد و در فاصله نزدیکی اروپا را در نوردید و هم اکنون وارد ایران شده است، می افزاید: برگزاری دورهمی ها یکی از مهمترین دلایل شیوع این ویروس است.

برزگر به دورهمی های شب یلدا نیز اشاره می کند و ادامه می دهد: درست است که کرونا مردم را خسته کرده اما در شب یلدای امسال نیز مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران باید دور ازهمی را به جای دورهمی ترجیح دهند.

وی تصریح می کند: مردم به منظور پیش گیری از ابتلا به امیکرون تزریق واکسن را جدی بگیرند، افرادی که دوز دوم واکسن سینوفارم و برکت را تزریق کرده و سه ماه از آن گذشته می توانند از امروز دز سوم را تزریق کنند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: از سوی دیگر افرادی که دز دوم واکسن آسترازینکا را تزریق کرده و بعد از شش ماه می توانند دز سوم را تزریق کنند.

وی تاکید می کند: مردم از برگزاری دورهمی، حضور در اجتماعات خودداری کرده و از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟