برگزیدگان بخش اقوام سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی معرفی شدند


برگزیدگان بخش اقوام سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی معرفی شدند

کیش - ایرنا - برگزیدگان بخش اقوام و معلولان سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی ویژه برنامه گرامیداشت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، این برگزیدگان یکشنبه شب در آیین افتتاحیه سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی در جزیره کیش در بخش های زبان آذری، کُردی، لری و معلولان معرفی شدند.

شبنم فرضی زاده از استان اردبیل با شعر اورک‌لر سرداری (سردار دل ها) برگزیده بخش آذری، علی قیسوندی از کامیاران استان کردستان با شعر ده‌خیل بیمه‌س (پناهت شده ام) به عنوان شاعر تقدیری بخش شعر کُردی و سمانه پیشداد از لرستان با شعر حاج قاسم به عنوان شاعر تقدیری بخش شعر لری از جانب هیات داوران این بخش انتخاب شدند.

برگزیدگان بخش معلولان نیز در ۲ بخش شعر و نثر ادبی معرفی شدند که مقام اول به مریم زارع از شیراز به خاطر برخورداری از تخیلی والا و استفاده از عناصر شعر رسید.

علی داوری از شهرستان گراش فارس به لحاظ استفاده از زبانی نو و تصویرپردازی هلی زیبا و شاعران و زهرا پیروزی از استان تهران به خاطر نگاهی نو و بیانی ساده و صمیمی به ترتیب مقام دوم و سوم بخش شعر را کسب کردند.

مقام اول بخش نثر ادبی شاعران معلولان نیز به زهرا جمالی توانجوی جسمی و حرکتی از ایلام به خاطر انسجام در جمله بندی و پرداخت مناسب، مقام دوم به رضوان علایی فرادبنه توانخواه روشن دل از چهارمحال و بختیاری به خاطر سادگی بیان و تخیلی پویا و مقام سوم نیز به مریم زارعیان از برازجان بوشهر به خاطر بهره گیری از جمله بندی های مناسب و ساختاری زیبا رسید.

بیانیه هیات داوران بخش اقوام و معلولان این کنگره که توسط رضا اردلان مدیر امور فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش قرائت شد آمده است: از همان ابتدا اولین و مهمترین مساله که نگاه ها و قلب ها ره متوجه خود کرد شرکت آثار مختلفی از اقوام ایرانی و اشعار غیر فارسی و آثار بهش معلولان با توجه به نبودن این ۲ بخش در کنگره بود.

تعداد و کیفیت آثار، دبیرخانه سومین کنگره بین المللی خاتم سلیمانی را به نگاهی دوباره و رویکردی تازه در این بخش ها وادار کرد؛ از میان آثار رسیده به زبان های آذری، کردی و لری و معلولان که به امانت به دست دبیرخانه کنگره سپرده شد، آثار معانی، مفاهیم و تصاویری به چشم می خورد که عشق و ارادت و مهربانی شاعران و مردمان ایران زمین را به خاک و سرداران و سربازان میهن بیش از پیش نشان می دهد.

پوران هاشم پور، محمد نوری هیات داوران بخش اقوام و وحید رضایی، حمید ورزی طلب و اعظم ایزدی هیات داوران بخش معلولان سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی بودند.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ قطعه شعر به سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی در بخش های مختلف قالب های شعری کلاسیک (از جمله رباعی و ۲ بیتی، غزل و قصیده، مثنوی و مثنوی قصیده)، سپید، کودک و نوجوان و بخش خوانش اشعار ارسال شده است.

۷۰ اثر از آثار ارسال شده به این کنگره از شاعران پارسی گوی غیر ایرانی از کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، روسیه، سوئد، پرتغال و هند است؛ برگزیدگان این کنگره ۱۳ دی ماه همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ (ع) تجلیل خواهد شد.

غلامرضا کافی، علیرضا قزوه، ساجده تقی زاده، محمد مرادی و امیرارسلان اشرافی اعضای هیات علمی این جشنواره هستند.

اولین دوره این کنگره همزمان با دهمین روز از شهادت شهید سلیمانی در سال ۱۳۹۸ و دومین دوره این کنگره نیز سال گذشته همزمان با نخستین سالگرد این شهید در شهر شیراز برگزار شد.

صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟