پنج هزار مازندرانی در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند


پنج هزار مازندرانی در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند

ساری- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام این که قائمشهر بالاترین و گلوگاه کمترین نرخ باسوادی استان را دارند ، گفت که طی یک سال گذشته پنج‌هزار و 88 نفر از افراد بیسواد استان در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، داود تقی‌نیا روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساری با بیان اینکه مازندران جزو باسوادترین استان‌های کشور است، افزود: کمتر از یک درصد از مردم مازندران به عنوان بی‌سواد مطلق شناخته می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: براساس آمار، قائمشهر با ۹۸.۶۸ درصد باسوادترین و گلوگاه با ۹۶.۵ درصد کم سوادترین شهرستان‌های مازندران به شمار می‌روند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۱۲۰ چهره موفق نهضت سواد آموزی مازندران که با شرکت در کلاس‌های سوادآموزی به مدارج بالای تحصیلی و جایگاه اجتماعی مناسب دست پیدا کردند، شناسایی شدند، گفت : ۴۹ نفر از این افراد موفق به کسب مدرک تحصیلی کارشناسی و دو نفر هم مدرک کارشناسی ارشد و دکتری شدند و همچنین ۲۸ نفر به عنوان معلم، یک نفر به عنوان پرستار و یک نفر به عنوان عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های استان اشتغال یافتند.

تقی‌نیا تصریح کرد: تمامی مراحل شرکت در دوره نهضت سوادآموزی رایگان است و به طور متوسط برای یک سواد آموز در یک دوره یک ساله حدود ۴۰ میلیون ریال هزینه می‌شود و تمام اقلام آموزشی و لوازم التحریر به صورت رایگان به متقاضیان اهدا می‌شود.

وی با برشمردن فرایند سوادآموزی برای یک فرد بی‌سواد، افزود: شناسایی، جذب، نام‌نویسی، نگهداشت و آموزش محورهای کاری برای سوادآموزان است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت : افراد بی‌سوادی که خواستار شرکت در کلاس‌های سوادآموزی هستند، می‌توانند به نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی خود مراجعه و مدیران مدارس موظف هستند مشخصات فرد را به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها ارایه دهند و با این اقدام فرایند سوادآموزی آغاز می‌شود.

پنج هزار مازندرانی در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردند

رشد ۴۰ درصد نرخ باسوادی در مازندران

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت : در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در مازندران ۴۸.۵۸ درصد بود که در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این رقم با ۴۰ درصد افزایش به ۸۸.۷۱ درصد رسید.

وی افزود: همچنین نرخ باسوادی جمعیت زنان در مازندران در سال ۱۳۵۵ براساس سرشماری نفوس و مسکن ۳۴.۸ درصد بود که در سال ۱۳۹۵ با ۵۱ درصد افزایش این رقم به ۸۵.۴ درصد رسید.

تقی‌نیا با اعلام آمار مقایسه‌ای نرخ باسوادی در روستاهای مازندران، گفت: این آمار در سال ۱۳۵۵ در استان ۳۸.۱ درصد بود که در سال ۱۳۹۵ با ۴۲ درصد افزایش این رقم به ۸۰ درصد رسید.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر، ۹۹.۱۵ درصد مردم مازندران باسواد هستند و تمامی مساجد، تکایا و پایگاه‌های بسیج به مراکز سوادآموزی استان تبدیل شده است.

سازمان نهضت سواد آموزی در هفتم دی ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک