2021؛سال قدرت نمایی مقاومت و تحقیر اشغالگران در منطقه


 2021؛سال قدرت نمایی مقاومت و تحقیر اشغالگران در منطقه

سال 2021 برای منطقه درحالی به پایان رسید که حاکی از تثبیت معادلات جدید مقاومت در برابر دشمن بود.

به گزارش الف، کشورهای منطقه درحالی وارد سال 2021 شدند که بسیاری از رژیم های عربی حوزه خلیج فارس نگران پیامدهای تغییر دولت در آمریکا بودند. بر همین اساس تحولاتی در سیاست خارجی این کشورها رخ داد که از زمان حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در کاخ سفید، بی سابقه بود.

اولین تحول محسوس در کشورهای عربی غرب آسیا مربوط به پایان بزگترین بحران شورای همکاری خلیج فارس است؛ جایی که عربستان سعودی بدون مشورت با هم پیمانان خود از جمله امارات، به یکباره تصمیم به آشتی با قطر گرفته و بدون اینکه هیچ یک از شروط خود را اجرایی کند به محاصره چهارساله این کشور پایان داد. در تاریخ 5 ژانویه 2021 منطقه العلاء عربستان شاهد امضای توافق آشتی میان دوحه و طرفهای تحریم کننده آن یعنی عربستان و امارات و مصر و بحرین بود.

درحالی که امارات طی سال 2021 ائتلاف خود با رژیم صهیونیستی را همچنان حفظ کرده و قراردادهای متعددی با این رژیم امضا کرد اما سعی داشت با بازنگری در سیاست خارجی خود به سمت همگرایی با کشورهایی همچون سوریه و ایران که طی سالهای اخیر روابط مطلوبی با آنها نداشت، حرکت کند. در این زمینه میتوان به سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق در 9 نوامبر و سفر شیخ «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به تهران در تاریخ 3 دسامبر 2021 اشاره کرد.

به موازات تغییر سیاست خارجی امارات در منطقه، روابط این کشور با عربستان که از اواسط جنگ یمن دچار تنش شده بود وارد مرحله تازه ای از اختلافات شد؛ تا جایی که بسیاری معتقدند امارات با پیشدستی از عربستان در پرونده های حساس منطقه همچون بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، در صدد گرفتن جایگاه منطقه ای ریاض است.

همانطور که گفته شد با تغییر دولت آمریکا، عربستان سال 2021 را با نگرانی آغاز کرد. اما جنگ یمن و تحولات اخیر آن عمده ترین چالش سعودیها در سال 2021 بود. ارتش و کمیته های مردمی یمن در سالی که گذشت 4 عملیات بزرگ به نام عملیاتهای موازنه بازدارندگی انجام دادند که مواضع عربستان را در عمق این کشور هدف قرار داد و ضربات سنگینی به تاسیسات حیاتی این کشور به ویژه تاسیسات نفتی آرامکو وارد آورد.

پیشرویهای روزافزون نیروهای انصارالله در شهر راهبردی مارب و عقب نشینی ائتلاف متجاوز از الحدیده در هفته های پایانی سال 2021 عرصه را بیش از پیش برای عربستان و متحدان آن در جنگ یمن تنگ کرده است و برخی معتقدند عربستان در سال 2022 دیگر قادر به ادامه جنگ نخواهد بود.

در عرصه عراق، انتخابات پارلمانی این کشور مهمترین رویداد سیاسی آن در سال 2021 بود؛ انتخاباتی که هنوز هم جنجال بر سر آن ادامه دارد. از زمانی که مشخص شد طرفهای خارجی همچون امارات و آمریکا در دستکاری نتایج انتخابات عراق دست داشته اند احزاب مختلف و مردم عراق با وجود گذشت چند ماه از نتایج همچنان به اعتراضات خود ادامه میدهند.

بحث مهم دیگر در عرصه عراق مربوط به خروج نظامیان آمریکایی است. در زمانی که فشارهای مردمی برای اخراج نظامیان ایالات متحده از عراق افزایش یافت؛ ائتلاف آمریکایی اعلام کرد که تا پایان دسامبر 2021 نقش رزمی نیروهای آن در عراق به پایان خواهد رسید و نیروهای باقی مانده صرفا ماموریت آموزشی و استشاری خواهند داشت. طبق اعلام منابع رسمی عراق ماموریت رزمی ائتلاف آمریکایی در اواسط دسامبر به پایان رسید. اما همچنان هشدارهای زیادی درباره نقشه جدید واشنگتن برای گسترش نفوذ خود در عراق مطرح می شود.

اما یکی از بارزترین جبهه های نبرد مقاومت در سال 2021 به جنگ 12 روزه مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی تحت عنوان «نبرد شمشیر قدس» مربوط می شود که از روزهای ابتدایی ماه مه شروع شد. گروه های مقاومت فلسطین در این جنگ که این بار برای دفاع از مردم قدس و مسجدالاقصی وارد درگیری با اشغالگران شده بودند نمایش قابل قبولی از خود نشان داده و موشکهای مقاومت، افسانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی را نابود کرد.

مهمترین نتیجه این جنگ علاوه بر، به نمایش گذاشتن ضعف نظامی و اطلاعاتی صهیونیست ها، اتحاد همه فلسطینیان در داخل و خارج این سرزمین بود و بعد از آن معادله جدیدی در قواعد درگیری فلسطینی-صهیونیستی ایجاد شد؛ تا جایی که اکنون اشغالگران از ورود به هرجنگی با مقاومت وحشت دارند.

بارزترین رویداد هفته های پایانی سال 2021 مربوط به مذاکرات وین است؛ جایی که این بار جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت وارد مذاکرات شده و حاضر به امتیاز دادن نیست. حتی کشورهای عربی نیز با آگاهی از اینکه ادامه مواضع تندشان ضد تهران در این مذاکرات نتیجه ای ندارد، از این مواضع خود عقب نشستند.

در این میان رژیم صهیونیستی که در وضعیتی از سردرگمی و شکست در جبهه های مختلف مقابل محور مقاومت قرار گرفته است، بعد از ناتوانی در وادار کردن آمریکا به توقف مذاکرات وین، شروع به طرح ادعاهای پوچ مبنی بر اتخاذ گزینه نظامی ضد ایران کرده؛ ادعاهایی که حتی از نظر مقامات و کارشناسان این رژیم نیز مضحک و غیرقابل اجراست.

به طور کلی سال 2021 برای منطقه درحالی به پایان رسید که محور مقاومت در عرصه های مختلف از جنگ یمن گرفته تا درگیری فلسطینی-صهیونیستی، معادلات جدیدی را به دشمن تحمیل کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | زیبایی بارش تگرگ در سد طالقان