ابداع روشی برای افزایش 4 درصدی‌ جوجه‌آوری در دانشگاه زنجان


ابداع روشی برای افزایش 4 درصدی‌ جوجه‌آوری در دانشگاه زنجان

دانشیار دانشگاه زنجان با بیان اینکه تغذیه ‌مرغ و خروس‌ در دوره تخم‌گذاری سبب تشکیل نطفه و افزایش درصد جوجه‌آوری می‌شود،‌ گفت: با افزودن یک ماده کاملاً گیاهی به جیره غذایی خروس‌های پدر مولد، جوجه‌آوری حدود 4 درصد افزایش یافته است.

محمدحسین شهیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از جیره غذایی دارای چربی زیاد با اینکه سبب افزایش وزن مرغ و خروس‌ها می‌شود اما در آینده، روند تخم‌گذاری را با مشکل روبه‌رو کرده، همچنین استفاده از پروتئین و کلسیم اضافی در خارج از فصل تخم‌گذاری نیز طیور را با مشکلات گوارشی مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: نطفه عامل اصلی تبدیل شدن تخم به جوجه است، در واقع اگر تخمی بدون نطفه باشد امکان جوجه شدن آن وجود ندارد. عوامل مختلفی (سن خروس، وضع سلامت، تغذیه و وراثت) در کیفیت نطفه خروس تاثیر دارد.

شهیر افزود: گروه تحقیقاتی علوم دامی در قالب یک پایان‌نامه ارشد موفق به ابداع این روش کاملاً ارگانیک و بومی شده است که می‌تواند سبب افزایش تولید جوجه یک‌روزه گوشتی در کشور و ارتقای بهره‌وری صنعت مرغ گوشتی شود.

دانشیار دانشگاه زنجان با اشاره به افزایش سن گله‌های مادر گوشتی و کمبود جوجه، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح کاملاً اقتصادی که برای اولین‌بار در کشور انجام شده، برای بهبود تولید گوشت مرغ در کشور ضروری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید