طرح ممیزی در بیش از 542 هزار هکتار از مراتع گچساران اجرا شد


طرح ممیزی در بیش از 542 هزار هکتار از مراتع گچساران اجرا شد

گچساران- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: طرح ممیزی در 542 هزارو 821 هکتار از مراتع این شهرستان طبق نقشه توپوگرافی اجرا شد.

مجید نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی بهره برداران، تعیین حدود مراتع برای ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار از مهم ترین اهداف اجرای طرح ممیزی مراتع است.
وی بیان کرد: مدت چرای دام، ظرفیت مراتع، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و ایجاد تعادل بین دام و مرتع از مهم ترین راهکارها در زمینه مدیریت بهینه مراتع به شمار می رود.

نظری اظهار داشت: ۱۷۵سامانه عرفی مرتعی در شهرستان گچساران تاکنون ممیزی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران افزود: با اجرای طرح ممیزی مراتع از تخریب و تجاوز به اراضی ملی و سوءاستفاده برخی از متخلفان در این اراضی ملی و مراتع طبیعی جلوگیری به عمل می‌آید.

نظری ابراز کرد: ظرفیت استفاده از مراتع گچساران براساس ممیزی ها و کارشناسی های انجام شده ۱۷۳هزار و ۱۷۴ واحد دامی است.

وی افزود: بیش از ۲ هزارو ۴۲۶ مرتعدار بهره بردار و فعال صنعت پرورش دام که دارای پروانه چرا هستند می توانند از مراتع شهرستان بهره برداری کنند.

نظری یکی از مهم ترین چالش های حوزه مراتع در گچساران را چرای غیرمجاز دام عنوان کرد و افزود: با همکاری انجمن مرتع داری گچساران درصدد هستیم تا در زمینه کنترل و پیشگیری از چرای غیرمجاز دام گام های بیشتری برداریم.

وی بیان کرد: طرح مدیریت چرا در۳۰۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان همزمان با ورود عشایر به مناطق قشلاقی اجرا شده است.

نظری ابراز کرد: حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک) و فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ورود دام سبک مازاد عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی منطقه نیز می شود.

وی تأکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد و با معرفی به مراجع قضایی پروانه بهره برداری از مراتع آنان باطل خواهد شد.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟