صدور مجوز برای تجارت «بلبل خرما» قانونی است


صدور مجوز برای تجارت «بلبل خرما» قانونی است

تهران - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: صدور مجوز برای تجارت «بلبل خرما» که از گونه ای غیرحمایتی و پرورشی محسوب می شود، قانونی است و منعی ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد جواد اشرفی با بیان اینکه «بلبل خرما» از جمله پرندگانی است که از نظر کنوانسیون سایتیس (تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی) منعی برای تجارت ندارد، افزود: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست، گروه های جانوری شامل در خطر انقراض، حمایتی و حفاظت شده، آسیب رسان و غیر حمایت شده تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: گروه های آسیب رسان و غیر حمایت شده که جمعیت مناسبی دارند، پس از اخذ مجوزهای لازم حتی می توانند شکار هم شوند که برخی آنها بومی و برخی مهاجر هستند.

اشرفی گفت: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست «بلبل خرما» از زمره گونه های غیرحمایتی و پرورشی است که جمعیت مناسبی هم دارد و خطری نسل آنها را تهدید نمی کند، که با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست امکان ورود به کشور و یا خروج از آن وجود دارد بنابراین صدور مجوز برای «بلبل خرما» که از نوع گونه های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می شود، قانونی است.

از نظر قانونی، تجارت گونه های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر کنوانسیون سایتیس نیز منعی ندارد.

کنوانسیون سایتیس برخی از گونه های جانوری و گیاهی را در ۳ ضمیمه معرفی می کند که تجارت آن ها در چارچوب ضوابطی خاص امکان پذیر است و در این میان فقط گونه های ضمیمه ی۱ آن با سختگیری بیشتری است و تجارت گونه های جانوری و گیاهی خارج از ضمایم سه گانه این کنوانسیون بدون مانع اعلام شده است.

بلبل خرما

بلبل خرما قدری از بلبل بزرگ‌تر و طول بدنش حدود ۱۸ سانتی‌متر است. نر و ماده آن هم‌ شکل است. سر و گلویش سیاه است و دو لکه بزرگ سفید در دو طرف سر روی گونه‌هایش دارد. سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید دارد. روی سر اثری از کاکل دارد، سر دم این پرنده سفید و سر پرنده جوان قهوه‌ای رنگتر از پرنده بالغ است.

بلبل خرما معمولاً جفت جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود، بلبل‌ها به خوش صدایی معروف‌اند. بلبل خرما هم با آنکه با بلبل معمولی تفاوت ظاهری دارد، صدای خوشی سر می‌دهد. بلبل‌ها بیش‌تر شب‌ها می‌خوانند اما بلبل‌های خرما روزها به خواندن می‌پردازند.

محل زیست آن اغلب باغ‌ها، نخلستان‌ها و جاهای پر درخت است گاهی هم در نقاط کم درخت دیده می‌شود. غذای اصلی آن همچنان که از نامش بر می‌آید بیشتر میوه درخت خرما و البته سایر میوه ها است، بلبل خرما از جمله آفات درخت خرما محسوب می‌شود زیرا شهد خرماهای رسیده را می‌خورد و در نتیجه آن خرماها یا می‌ریزد یا حشرات در آن تخم می‌گذارند.

وقوع این امر موجب خسارت عمده‌ای می‌شود. بلبل خرما را بعضاً به جهت آواز خوانی و انس گرفتن سریع با محیط خانه و انسان، دست آموز و نگهداری می‌کنند. این پرنده چنانچه محیط امنی برایش فراهم شود می‌تواند در خانه لانه‌سازی و تولید مثل کند.

پراکندگی زیستگاهی آن در شمال عراق، جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه جزیره عربستان است ، در ایران بلبل خرما که در زبان محلی بلبلی نامیده می‌شود از جمله پرندگان شاخه‌نشین بومی مناطق جنوبی ایران بخصوص نقاط گرمسیری جنوب است. پراکندگی آن از بلوچستان تا کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و تا حدودی به مناطق معتدل‌تر نیز ادامه دارد. طی چند سال اخیر تعداد بلبل خرما در تهران افزایش یافته است این در حالی است که این پرنده، پرنده خاص جنوب است.

در سال‌های اخیر به علت مهاجرت زیاد این پرنده از پاکستان و هندوستان به سمت نخل‌زارهای بوشهر و خوزستان و افزایش جمعیت آن در این نواحی، تعدادی از آن‌ها به تهران و دیگر شهرها رسیده و زادآوری کرده‌اند و جمعیت آنها زیاد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شیر با انواع طرح های متفاوت و جالب