قطعا می‌توانیم بهتر از خارجی‌ها محصول تولید کنیم


قطعا می‌توانیم بهتر از خارجی‌ها محصول تولید کنیم

استاد گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یک مهندس خوب باید همیشه انعطاف‌پذیر باشد و خروجی فعالیت خود را در بازار و صنعت دریافت کند. دانشجویان باید بدانند که اگر فعل خواستن را صرف کنیم قطعا می‌توانیم بهتر از خارجی‌ها محصول تولید کنیم.

دکتر انوشیروان فرشیدیان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من همیشه به دانشجویان خود می‌گویم که یک مهندس خوب باید همیشه انعطاف‌پذیر باشد و خروجی فعالیت خود را از بازار و جامعه دریافت کند. در دانشگاه فردوسی نزدیک به ۸۰۰ عضو هیات علمی حضور دارند که اگر حداقل ۱۰ درصد این تعداد به فکر صنعت و جامعه باشند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی افزود: افراد توانمند زیادی درحوزه صنعت فعالیت می‌کنند اما مشکلات و موانع فراوانی در مسیر راه آن‌ها وجود دارد که از حوصله این افراد خارج است. از موانع و مشکلات پیش روی صنعت می‌توان به مواردی همچون تامین اجتماعی، بیمه، دارایی، شرکت شهرک‌های صنعتی، گمرک، بانک مرکزی و ... اشاره کرد، بنابراین باید به این حوزه علاقه داشت تا بتوان با مشکلات کنار آمد و در این راه فعالیت کرد.

استاد گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: موانع در بخش صنعت در طی ۳۰ سال گذشته هم وجود داشته است منتهی شکل‌ آن‌ها تغییر کرده است. بنابراین موانع همچون کلاف پیچیده‌ای تماما به هم مرتبط هستند.

وی در خصوص چرایی تمایل بخش صنعت به تامین نیازهای خود به خارج از کشور، بیان کرد: تصور می‌کنم این مساله بیشتر جنبه فرهنگی دارد. ما از ابتدایی که وارد جامعه می‌شویم حس خودباوری نداریم و در مقابل حس ترس و عدم اطمینان به خود در وجودمان بیشتر نمایان است. همچنین ما روی محصولاتی که در جهان حرف اول را می‌زنند، مانور نداده‌ایم و هیچ اقدامی برای بهتر شدن شرایط تولید آن محصول، انجام نمی‌دهیم. مدیران و مسئولان ما افراد ریسک‌پذیری نیستند و نمی‌توانند به داخل اعتماد کنند اما باید اعتماد کرد و این فرهنگ در جامعه نهادینه شود. ما عادت کرده‌ایم که محافظه‌کار بوده و ریسک‌ پذیر نباشیم.

فرشیدیان‌فر خاطرنشان کرد: اگر همه اساتید و متخصصان به خارج از کشور مهاجرت کنند؛ چه کسی در این مملکت باقی بماند؟. به هر حال ما بعد از این همه سال درس خواندن و فعالیت‌های پی‌در ‌پی مسئولیتی در این کشور داریم که باید به سرانجام رسانده و بر جامعه اثربخشی داشته باشیم. با توجه به اینکه از امکانات این مملکت استفاده کرده‌ایم، باید دِین خود را نیز ادا کنم.

وی عنوان کرد: تا زمانی که به ما اجازه دهند و توان داشته باشیم؛ برای بهتر شدن شرایط کشور تلاش می‌کنیم. قطعا هیچ موضوعی برای من بهتر از این نیست که در درجه اول، آثار آن اقدامات را مردم کشورم ببینند و این احساس بی‌نیازی را در ابتدا به مردم خود بدهیم. همچنین این حس را به دانشجویان بدهیم تا آن‌ها بدانند که اگر فعل خواستن را صرف کنیم قطعا می‌توانیم بهتر از خارجی‌ها محصول تولید کنیم.

این فناور برگزیده کشور در خصوص برگزیده شدن خود، اظهار کرد: بنده در بیست و دومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به عنوان فناور برگزیده کشور در گروه فنی و مهندسی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفته‌ام. برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فناور برتر کشور معیارهایی مانند اینکه فرد چه فعالیت‌های علمی و کارهای صنعتی انجام داده، این کارهای صنعتی چه نیازهایی را از جامعه برطرف و تا چه اندازه اشتغال‌زایی ایجاد کرده را شامل می‌شود.

فرشیدیان‌فر اضافه کرد: سال گذشته ۷ ثبت اختراع داشتیم که یک اختراع در آمریکا به ثبت رسید. امیدوارم با این انتخاب، الگویی برای دانشجویان خود باشم تا بدانند اگر تلاش کنند و به خودباوری برسند قطعا می‌توانند به مراتب و درجات بالاتری دست پیدا کنند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ریاض منصور: تشکیل کشور مستقل فلسطین نباید مشمول وتو شود