بیش از 6 برابر ظرفیت مجاز از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود


بیش از 6 برابر ظرفیت مجاز از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده میانگین بهره‌برداران از مراتع برای چرای دام 160 هزار خانوار است که اکنون بیش از 6 برابر مازاد بر ظرفیت از مراتع بهره‌برداری می‌کنند.

ترحم بهزاد روز سه‌شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور که در بیرجند برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: تامین آب و حفظ خاک برای ما خیلی اهمیت دارد لذا صیانت از عرصه‌های طبیعی باید صورت بگیرد.

وی بیان کرد: مجموع عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۱۳۴.۴ میلیون هکتار بوده که از این میزان ۸۴.۸ میلیون هکتار وسعت مراتع کشور است که بیش از ۵۲ درصد وسعت کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: در راستای بهره‌برداری از عرصه‌های مرتعی، طبق تبصره یک ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۶ و به استناد تبصره یک ماده ۴۷ و ۱۰ آیین نامه اجرایی مصوبه هیات دولت ما باید برای بهره‌برداری و شناسایی بهره‌برداران ذیحق شیوه‌نامه تهیه و طراحی کنیم که شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۸۰ میلیون هکتار مراتع در سطح کشور ممیزی شده است اظهار داشت: تاکنون ۴۰ هزار و ۵۱۰ سامانه عُرفی شناسایی و برای ۹۸۱ هزار خانوار ۳۵۰ هزار فقره پروانه چرای دام صادر شده است که از ظرفیت مراتع ۶ برابر بیشتر بهره‌برداری می‌شود.

بهزاد بیان کرد: تعداد دام موجود ۷۹ میلیون راس است بطوری‌که ۳۸ میلیون واحد دامی با توجه به تولید علوفه در مراتع کشور می‌تواند بهره‌برداری کند که ۲.۲ برابر مازاد بر دام موجود است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پایه و اساس مدیریت مراتع کشور پروانه مرتع‌داری بوده که در این راستا بهره‌برداران مکلف به تهیه طرح مرتع‌داری هستند.

وی ادامه داد: طرح مرتع‌داری یک سند و مجوز موقت برای چرای دام بوده که جایگاه آن بالاتر از پروانه چرا است لذا هرگونه اجرا و بهره‌برداری از مراتع باید طبق این طرح انجام شود.

بهزاد عنوان کرد: میانگین طرح بهره‌برداری در چهل سال گذشته ۸۷۰ هزار هکتار بوده بطوری‌که سال گذشته پنج میلیون و ۴۷۳ هزار هکتار بوده است.

وی افزود: همچنین ممیزی مراتع به طور میانگین یک میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار بوده بطوری‌که سال ۹۹ به پنج میلیون و ۶۳۳ هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: احیا و اصلاح مراتع کشور سالانه به طور میانگین ۱۱۲ هزار هکتار بوده که این میزان سال گذشته ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

وی بیان کرد: در راستای بهبود و ارتقای معیشت اقتصادی مردم و بهره‌برداران علاوه بر تولید علوفه به مواردی اعم از زنبورداری، آبزی پروری، پرواربندی، زراعت گیاهان دارویی، کشت علوفه کاری و گونه‌های چند منظوره توجه ویژه شده است.

بهزاد تصریح کرد: سال گذشته بطور میانگین ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در کشور توسعه گیاهان دارویی داشته‌ایم به گونه‌ای که ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

وی با بیان اینکه آنغوزه شیرین طبس بهترین آنغوزه مطرح در دنیا است، افزود: این امر باعث شده برنامه‌ریزی خوبی در امر کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری و بهره‌برداری که باید در این زمینه انجام شود صورت گرفته است یادآور شد: وسعت مراتع خراسان جنوبی هشت میلیون و ۳۶۱ هزار هکتار بوده که تاکنون هشت میلیون و ۸۹۵ هزار هکتار ممیزی شده است.

وی با بیان اینکه میزان مازاد ممیزی شده در خراسان جنوبی مربوط به عرصه‌های بیابانی بوده است گفت: در سطح ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار از اراضی ممیزی شده، تهیه طرح مرتعداری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: نقشه رویشگاه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی و نوع محصولات و میزان برداشت محصول مشخص شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه اولویت اول ما حفاظت و صیانت از گونه‌های گیاهی است گفت: اجرای طرح مرتعداری با توجه به سیاست سازمان بر عهده بهره‌برداران است اما با توجه به عملکرد خوبی که استان خراسان جنوبی در زمینه گیاهان دارویی داشته در صورت تامین اعتبار برای این استان اعتبار در نظر خواهیم گرفت.

وی افزود: کار بسیار خوبی که دفتر سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام داد قطب بندی گیاهان دارویی با توجه به سیستم اکولوژی استان‌ها است که توسعه گیاهان دارویی متناسب با هر استان به آنها ابلاغ شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن