18 روستا در محاصره آب/ سیل 250 میلیارد تومان به راه‌های دشتیاری خسارت زد


18 روستا در محاصره آب/ سیل 250 میلیارد تومان به راه‌های دشتیاری خسارت زد

چابهار - ایرنا - فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سیل 250 میلیارد تومان به راه‌های این شهرستان خسارت وارد کرده و مردم 18 روستا به‌دلیل نداشتن راه دسترسی در محاصره سیلاب هستند.

عادل عفتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق آخرین آمار اداره هواشناسی در نِگور مرکز شهرستان دشتیاری و باهوکلات ۱۱۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که در پی این بارندگی‌ها راه‌های روستایی، زمین‌های کشاورزی، خانه‌های خشت و گلی غیرمستحکم و سایر زیرساخت‌ها دچار خسارت شده و مردم این مناطق نیازمند سریع جبران خسارت هستند.

وی افزود: در مجموع یازده اکیپ راهداری، چهار اکیپ برق، ۲ تیم از بخشداری‌های تابعه و گروه‌های بنیاد مسکن و هلال احمر تشکیل و در حال خدمات‌رسانی لازم به سیل‌زدگان هستند.

فرماندار دشتیاری ادامه داد: ۲۱ دستگاه ماشین‌آلات راهداری شامل ۱۲ دستگاه بخش خصوصی و شرکت‌های ساختمانی و راه و ۹ دستگاه دولتی در منطقه دشتیاری مشغول خدمت هستند و این تعداد از ماشین‌آلات باتوجه به حجم کارها، تخریب راه‌ها، و بسته بودن بسیاری از مسیرها کافی نیست و بعد از گذشت چند روز هنوز راه ۱۸ روستا بسته است، تردد سخت و اهالی این روستاها با کمبود موادغذایی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: اهالی مناطق روهگام‌ها، ریمدان‌ها، کلانی‌ها، ریپگ‌ها و دلگان‌ها در محاصره سیل بوده و نیازمند سریع امدادرسانی و تحویل موادغذایی هستند.

عفتی با اشاره به اینکه از ابتدای بارندگی تاکنون جمعیت هلال احمر ۵۰ چادر و ۵۰ پتو به سیل‌زدگان تحویل داده است، خاطرنشان کرد: مردم مناطق سیل‌زده مشکلات زیادی دارند که می‌طلبد نهادهای حمایتی دولتی و خیران برای کمک به مردم بشتابند و هر کدام از دستگاه‌ها وظایف ذاتی خود را اجرایی و عملیاتی کنند.

وی تصریح کرد: بند خاکی نلینت سرریز کرده و شماری از روستاهای پایین دست آن نظیر اسلام‌آباد و پت دچار آبگرفتگی شده است.

۵۰ درصد خانه‌های دشتیاری استحکام ندارند

عفتی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد خانه‌ها در دشتیاری فاقد ایمنی، استحکام و شرایط مناسب زندگی هستند، گفت: در روزهای بارندگی یکی از این خانه‌ها تخریب و ۲ نفر در ساعت سه بامداد سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه بر اثر ریزش سقف خانه جان‌باختند. لذا نیاز است هر چه سریع‌تر بنیادمسکن نسبت به ساخت خانه‌ها و استانداردسازی آنها اقدام کند.

وی گفت: از ابتدای بارش باران تاکنون سقف ۲۰ واحد مسکونی خشت گلی در منطقه نِگور تخریب شده است. ۵۰ واحد مسکونی در شرایط بحرانی و احتمال ریزش سقف آنها وجود دارد و تلفات جانی و مالی محتمل است.

دشتیاری ۱۶۴ روستا، ۸۰ هزار نفر جمعیت، ۱۸ هزار خانوار و ۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهرستان از شمال به راسک، از غرب به بخش پلان و بخش مرکزی چابهار، از شرق به کشور پاکستان و از جنوب به آب­‌های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان متصل است.

شهرستان دشتیاری دارای ۲ شهر با نام‌های نِگور و بِریس و ۲ بخش، مرکزی به مرکزیت شهر نِگور و بخش باهوکلات به مرکزیت روستای باهوکلات و چهار دهستان (دهستان نگور، سندمیرثعبان، درگس و باهوکلات) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)