خبر مهم؛ چراغ سبز بانک مرکزی برای استفاده از رمزارز‌ها در تجارت بین‌الملل/ ثبت نام مجرد‌ها در نهضت ملی مسکن از امروز/ مصوبه واردات خودرو به کجا رسید؟ / آیا نگرانی بورس از افت نرخ دلار بجا است؟


این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم منفی شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بحرانی که طلای سیاه را گران کرد، واریز یارانه نقدی دی ماه 1400؛ امشب، افزایش کف و سقف انتقال وجه ساتنا و پایا، مردم نگران افزایش درآمد مالیاتی نباشند و کاهش ملایم قیمت طلای جهانی را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم منفی شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بحرانی که طلای سیاه را گران کرد، واریز یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۰؛ امشب، افزایش کف و سقف انتقال وجه ساتنا و پایا، مردم نگران افزایش درآمد مالیاتی نباشند و کاهش ملایم قیمت طلای جهانی را در بر دارد.

خبر مهم؛ چراغ سبز بانک مرکزی برای استفاده از رمزارز‌ها در تجارت بین‌الملل

رئیس سازمان توسعه تجارت از اتصال سامانه رمزارز‌ها به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت برای استفاده در تجارت بین الملل تا دو هفته آینده خبر داد. علیرضا پیمان پاک گفت: آنچه را که با بانک مرکزی به توافق رسیدیم استفاده از سامانه‌های بلاکچین و رمزارز‌ها در فضای تجارت بین الملل است. وی با بیان این که یکی از الزامات توسعه تجارت بحث نقل و انتقالات وجوه و تضمین است افزود: فعال اقتصادی برای تجارت با طرف مقابل باید سازوکار مالی، بانکی، پولی و بیمه‌ای داشته باشد و در این باره ابزار‌های مختلفی مانند گشایش اسناد اعتباری، ارتباطات بین بانکی و صندوق ضمانت صادرات وجود دارد ضمن اینکه اخیرا یکی از ابزار‌های انتقال اعتبار در بحث‌های پرداختی به کار گرفته شده که همان سامانه‌های بلاکچین یا رمزارزهاست. اگر از بحث بانک مرکزی در مسئولیت بحث‌های پولی، ​ مالی و ارزی و این که از رویکرد بانک مرکزی و دولت بگذریم، این رمزارز‌ها و سامانه‌های بلاکچین، بحث‌های کاربردی بسیاری در امور تجاری دارند که اگر از آن غافل شویم بخش عمده‌ای از فرصت‌های تجاری را از دست خواهیم داد. استفاده از رمزارز‌ها ایجاد نوعی تضمین برای کسب و کار‌های خرد و متوسط است یعنی اگر کسب و کار‌های کوچک یا متوسط بخواهند با همتایان خود در دیگر کشور‌ها کار کنند نیازمند نوعی تضمین هستند که سامانه‌های بلاکچین مبتنی بر پایه ارز‌های مختلف، می‌توانند این سازوکار را ایجاد کنند و طرفین تجاری براساس سازوکار این سامانه‌ها به یکدیگر تضمین متقابل بدهند. حتی با استفاده از رمزارز‌ها پرداخت هم می‌تواند صورت گیرد یعنی رمزارز‌ها می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال کار بر روی سازوکار این سامانه هستیم، بخش بین المللی آن انجام شده و تا دو هفته آینده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌های ما مانند سامانه جامع تجارت تعریف و ابزاری می‌شود تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بتوانند از این ابزار بین المللی استفاده کنند. علاوه بر این پیشنهادی را بانک مرکزی داده که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم و آن این که چگونه می‌توانیم از رمزارز‌های تولید شده در داخل و یا رمزارز‌هایی که توسط مجموعه‌هایی مانند بخش خصوصی خریداری شده اند و در حال معامله هستند برای واردات کالا استفاده کنیم. ابعاد این پیشنهاد در حال بررسی است و این امکان وجود دارد سازوکاری تعریف کنیم تا رمزارز‌های تولید شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بیاید.

بورس بازهم منفی شروع شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵ هزار و ۶۸۰ واحدی معادل ۱.۸۸ درصدی به یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۷۷۶ واحد سقوط کرد؛ حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با افت 6557 واحدی مواجه شده است.

آیا نگرانی بورس از افت نرخ دلار بجا است؟

تجربیات گذشته و نرخ‌های دلاری ثبت شده در بازارهای مختلف نشان می‌دهد که حتی در صورت احیای برجام سهامداران نباید نگران کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی باشند. از یک طرف همان‌طور که اشاره شد نرخ ارزی که مبنای محاسبات فروش و سود شرکت‌های بزرگ صادراتی است، نرخ ارز در بازار نقدی نیست بلکه نرخ ارز بازار حواله است. نرخی که بستر معاملاتی آن «سامانه نیما» است و در ماه‌‌‌های اخیر با وجود نوسان، در کانال ۲۴‌هزار تومان باقی مانده است. در این میان در بودجه سال آینده نیز نرخ دلار ۲۳‌هزار تومان در نظر گرفته شده است. از این رو فعالان اقتصادی معتقدند این دو نرخ، کفی قدرتمند بر سر راه ریزش دلار آزاد ایجاد کرده‌‌‌اند و احتمال نزول به سطوح پایین‌‌‌تر کمرنگ است و در صورت کاهش نرخ‌ها تا این سطوح نیز خطری متوجه سودآوری شرکت‌های بورسی نیست. در عین حال حرکت نرخ ارز نیمایی به سمت نرخ بازار آزاد حاشیه سود شرکت‌ها را افزایش خواهد داد و بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب خواهد کرد. از این رو شاید بتوان بخشی از این نگرانی را غیرمنطقی قلمداد کرد. هر چند درجه ناامیدی در بازار سهام به قدری بالا رفته که هر خبر و رویداد منفی، واکنش جدی سهامداران را به دنبال دارد. /دنیای اقتصاد

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۳۷۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۱ درصد معادل ۲۳۰ هزار و ۵۳۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۲۶ تومان رسیده است.

ثبت نام مجرد‌ها در نهضت ملی مسکن از امروز

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مردان مجردی که ۲۳ سال را تمام کردند از ساعت ۱۲ امروز (دوشنبه) ۲۰ دی ماه یک ماه مهلت دارند تا در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند. محمودزاده گفت: جزییات شرایط ثبت‌نام در سامانه ثمن درج شده است و همه مجرد‌های بالای ۲۳ سال با اطلاع از شرایط ثبت‌نام، نام‌نویسی داشته باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این حداقل سن مجاز برای مجرد‌ها ۲۵ سال اعلام شده بود که به ۲۳ سال کاهش یافته است، افزود: افراد مجرد که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند، در غیر این صورت قیمت واحد طبق کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می‌شود.

مصوبه واردات خودرو به کجا رسید؟

طرح ساماندهی خودرو با محوریت واردات در حالی همچنان بلاتکلیف مانده که اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سخنگوی شورای نگهبان نشان می‌دهد تصمیم نهایی در مورد آن را مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد گرفت. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دلیل عدم‌تایید مصوبه ساماندهی خودرو در شورای نگهبان، این بوده که از نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام (به عنوان جزئی از مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مصوبه مجلس، مجوزی بر واردات خودرو به حساب می‌آید بنابراین مغایر با بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ترویج مصرف کالای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، مصوبه موردنظر همچنین در تضاد با سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مبنی بر مدیریت منابع ارزی با تاکید بر تامین نیازهای تولید ملی، کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی است. با توجه به این ایرادات که البته گویا شورای نگهبان خود چندان به آنها اصراری ندارد، مشخص می‌شود که سرنوشت مصوبه ساماندهی خودرو با محوریت آزادسازی واردات را در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین خواهد کرد.

طرح ساماندهی خودرو در اواخر شهریور امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، طرحی که محور اصلی آن، آزادسازی واردات خودرو بدون انتقال ارز بود. این مصوبه اما به دلیل ابهامات شورای نگهبان، مورد تایید این شورا قرار نگرفت و به مجلس بازگردانده شد. شورای نگهبان همچنین اعلام کرد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز به مصوبه موردنظر ایراد گرفته و آن را در تضاد با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانسته است. مجلسی‌ها ازآنجاکه بر اجرایی شدن طرح خود اصرار داشتند و دارند، ایرادات مدنظر شورای نگهبان را رفع و طرح موردنظر را دوباره در صحن علنی تصویب و راهی شورای نگهبان کردند. در ادامه هرچند شورای نگهبان اعلام کرد مصوبه ساماندهی خودرو از نظر این شورا ایراد و ابهامی ندارد، اما باز هم از مخالفت هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام خبر داد. طبق آخرین اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان، با اصلاحاتی که در جلسه مورخ بیست و ششم آبان ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اصلاحیه موردنظر در جلسه مورخ دهم آذر امسال توسط شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، شورای نگهبان اعلام کرده که با توجه به نامه رئیس هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مبنی بر مغایرت مصوبه ساماندهی خودرو با سیاست‌های کلی نظام، مصوبه موردنظر (به دلیل تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی) مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شده است.

کاهش ملایم قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا بودند، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۷۹۲ دلار و ۲۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه به سطح ۱۷۸۲ دلار و ۱۰ سنت نزول کرده بود که پایین‌ترین سطح از ۱۶ دسامبر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۹۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته ۱.۷ درصد نزول کرده بود. نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی بولیون" اظهار کرد: افراد از خرید طلا در قیمت پایین‌تر راضی هستند. بازار به دلیل صعود هفته گذشته بازده اوراق قرضه، همچنان به نوعی در وضعیت عقبگرد قرار دارد.

بحرانی که طلای سیاه را گران کرد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر اختلالات عرضه در قزاقستان و لیبی که نگرانی‌های ناشی از افزایش سریع موارد ابتلا به امیکرون در سطح جهان را جبران کرد، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص‌های قیمت نفت هفته گذشته پنج درصد صعود کرد که تحت تاثیر ناآرامی‌ها در قزاقستان و کاهش تولید میدان نفتی تنگیز و همچنین تعمیرات خط لوله در لیبی بود که باعث کاهش تولید این کشور از ۱.۳ میلیون بشکه در روز به ۷۲۹ هزار بشکه در روز شد. شرکت شورون روز یکشنبه اعلام کرد پس از اعتراضاتی که باعث کاهش تولید میدان نفتی تنگیز شد، شرکت تنگیزشِوراویل قزاقستان در حال افزایش تدریجی تولید نفت و رساندن آن به نرخ معمول است.

واریز یارانه نقدی دی ماه ۱۴۰۰؛ امشب

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ امروز ۲۰ دیماه خبر داد. وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور است که به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز می‌شود.

افزایش کف و سقف انتقال وجه ساتنا و پایا

با مصوبه کمیسیون پولی و بانکی بانک مرکزی، در راستای رسالت سامانه ساتنا در انتقال وجوه کلان و همچنین مدیریت حجم دستور پرداخت این سامانه، از روز شنبه بیست و پنجم دی ماه ۱۴۰۰ تغییراتی در سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد. بر این اساس، کف مبلغ پرداخت ساتنا از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. همچنین سقف مبلغ پایا از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر دستور پرداخت افزایش خواهد یافت. تغییر دیگری نیز در نحوه کار سامانه پایا اعمال شده که در خصوص چرخه‌های تسویه پایا در روز‌های عادی (غیرتعطیل رسمی) چرخه جدیدی در ساعت ۱۷:۴۵ جهت تسویه دستورپرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد. دستور پرداخت‌های ساتنا و پایا با مبدا و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت‌یاران از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنی خواهد بود، اما در صورت عدم رعایت کنترل‌های ابلاغی وجه التزام‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد. /ایبنا

مردم نگران افزایش درآمد مالیاتی نباشند

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده گفت: سیاست دولت تمرکز بر کاهش فرار مودیان و شناسایی افرادی است که مالیات نمی‌پردازند و بنابراین نیاز نیست افراد دیگر نگران باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان