127 زلزله، 9 ماه امسال در خراسان شمالی رخ داد 


127 زلزله، 9 ماه امسال در خراسان شمالی رخ داد 

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت: 9 ماهه امسال، 127 مورد زمین لرزه با بزرگای بیش از 2.5 ریشتر  و 62 مورد زلزله بالای سه ریشتر در این استان رخ داده است.

احمد خسروی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهار امسال ۲ مورد زلزله بالای پنج ریشتر در استان رخ داد که سبب خسارت های زیاد در شهرستان های گرمه و جاجرم شد.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد افزود: در طول سال تعداد بسیار زیادی زلزله در استان رخ می دهد اما خوشبختانه شمار بسیار کمی از آن اثرات تخریبی وسیع دارد و بسیاری از آنها چنان خفیف است که تنها دستگاههای حساس لرزه نگاری می توانند آنها را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن فلات ایران در بخشی از کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا که یکی از جوانترین نواحی کوهزایی جهان محسوب می شود موجب فعال بودن ایران از لحاظ لرزه خیزی شده است اظهار داشت: خراسان شمالی هم از استانهای زلزله خیز کشور است و سهم زیادی در مخاطرات لرزه ای داشته و شاهد زمین لرزه های بزرگی در طول تاریخ بوده است.

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر"خیلی زیاد " و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

خسروی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پیگیری ها برای استقرار شبکه لرزه نگاری در استان گفت: شبکه لرزه‌نگاری خراسان شمالی ابتدای امسال ایجاد شد اما تاکنون در استان مستقر نشده و علت آن تامین نشدن مکانی برای استقرار است.

وی افزود: خراسان شمالی از نظر زمین شناسی جزو منطقه کپه داغ است. حوضه رسوبی کپه داغ در شمال شرقی ایران، بخش وسیعی از ترکمنستان و شمال افغانستان واقع است، کپه داغ ایران منطقه ای است کوهستانی که دو رشته کوه با روندی موازی بیشتر سطح منطقه را پوشانیده است، رشته شمالی را کوه های کپه داغ و هزار مسجد و رشته جنوبی را کوه های گلستان، آلاداغ و بینالود تشکیل می دهند. بین این ۲ رشته دشت های قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد و گرماب قرار دارد.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد افزود: خاستگاه بیشتر زمین لرزه های خراسان شمالی همانند سایر نقاط ایران، گسل ها هستند. گسلها شکستگی های پوسته زمین هستند که در راستای آنها جابجایی قابل ملاحظه روی داده است.

به گزارش ایرنا زون گسلی اصلی، زون گسلی بخاردن-قوچان، گسل اسفراین، گسل باغان_ گرماب، گسل رباط قره بیل، گسل بجنورد و گسل جاجرم از جمله گسل های جنبای منطقه در خراسان شمالی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی