دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌ها و شیوع امیکرون هشدار داد


دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌ها و شیوع امیکرون هشدار داد

ساوه - ایرنا - سرپرست دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که وضعیت استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق نوبت سوم واکسن در ساوه و زرندیه نامناسب است که این مساله، شرایط را برای شیوع فراگیر ویروس اومیکرون مهیا می‌کند.

دکتر «محمود کریمی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز از بیماران بستری در مراکز درمانی شهرستان بازدید داشتیم و مشاهدات نشان می‌دهد که اغلب مبتلایان و بستری شدگان از جمله افرادی هستند که هیچ واکسنی را تزریق نکرده‌اند.

وی ادامه داد: در یکی از بیمارستان‌های ساوه ۲ بیمار بدحال از یک خانواده وجود دارد که واکسن نزده بودند در حالی که در پدر آنها با سن بالای ۷۰ سال که هر ۲ نوبت واکسن را تزریق کرده بود، فقط به صورت سرپایی درمان شد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه یادآور شد: در ساوه و زرندیه ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال (معادل ۵۶ هزار نفر) نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و این مساله در کنار کاهش استفاده از ماسک و رعایت موازین بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد در میان شهروندان خطر بزرگی محسوب می شود که ممکن است به حالت فراگیر و انفجاری امیکرون منجر شود.

به گفته او، درصد موارد مثبت آزمایش‌ها در ساوه و زرندیه طی روزهای اخیر به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافته است و مردم باید هوشیار باشند و حتی در صورت داشتن هرگونه علائم خفیف سرماخوردگی از حضور در تجمع‌ها و اماکن عمومی به خصوص افراد دارای بیماری های زمینه‌ای و سالمندان به طور جدی پرهیز کنند.

دکتر کریمی همچنین استقبال ضعیف مردم ساوه و زرندیه از دریافت دُز سوم واکسن کرونا را خطری جدی بیان کرد و گفت: تا امروز تنها ۱۹ درصد از جمعیت مشمول نسبت به دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کرده اند؛ از این رو لازم است تمام افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق نوبت دوم آنها سپری شده است به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی ادامه داد: حتی افراد زیر ۱۲ سال هم می‌توانند از ناقلین کرونا باشند و هرگونه علائم سرماخوردگی و مشکلات گوارشی هم می تواند نشانه‌ای از این ویروس تلقی شود؛ بنابراین سطح جامعه را به عنوان خاکریزهای مقابل کرونا در نظر بگیریم و مهمترین سلاح کابردی در این زمینه هم ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: حالا که واکسن کرونا می‌تواند افراد را ایمن نگه دارد، روا نیست که به خاطر بی توجهی، بیمارستان‌ها با ازدحام بیماران مواجه شوند.

وی گفت: در یکی از بخش های بیمارستانی ساوه ۶ نفر از کارکنان یکی از شرکت‌های تولیدی ساوه بستری هستند که حال یک نفر از آنها به دلیل اینکه واکسن نزده، وخیم است اما پنج نفر دیگر از کارکنان چون نوبت‌های قبلی واکسن را تزریق کرده اند، مشکل چندان حادی ندارند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین از برخی کارخانه‌های این شهرستان گلایه داشت و افزود: با اینکه ما در سه شیفت صبح، عصر و شب نسبت به استقرار نیروهای واکسیناتور و تامین واکسن اقدام کردیم، اما صنایعی وجود دارند که با داشتن بیش از ۶۰۰ کارگر، تنها ۳۵ نفر از آنها اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند و در موردی دیگر از یک شرکت که ۲۰۰ کارگر دارد تنها هشت نفر واکسن خود را دریافت کردند بنابراین از برخی صاحبان صنایع هم انتظار رفتاری مسئولانه داریم زیرا جان باختن جوانان زیر ۳۰ سال به دلیل واکسن نزدن هرگز قابل پذیرش نیست.

بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی تا پایان روز ۲۲ دی، ۵۶۹ هزار و ۹۰۱ دُز واکسن در نوبت های اول، دوم و سوم به شهروندان ساوه و زرندیه تزریق شده است.

درصد جمعیت بالای ۱۲ سال که یک دُز دریافت کرده اند، بیش از ۹۰ درصد، دریافت کنندگان ۲ دُز حدود ۸۲ و آن دسته از افرادی که نوبت سوم را دریافت کرده‌اند، کمی بیش از ۱۸ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی