رسوایی بزرگ فیسبوک و گوگل ؛ دست به یکی برای انحصار تبلیغات اینترنتی


رسوایی بزرگ فیسبوک و گوگل ؛ دست به یکی برای انحصار تبلیغات اینترنتی

گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان و ارائه دهنده پرمخاطب‌ترین موتور جستجوی اینترنتی، مهم‌ترین نقش را در دنیای تبلیغات مجازی ایفا می‌کند. حال ادعایی از سمت نهادهای ضد انحصار مطرح شده که این کمپانی را به همکاری با فیسبوک در دستکاری مزایده‌های فروش تبلیغاتش متهم کرده است.

گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان و ارائه دهنده پرمخاطب‌ترین موتور جستجوی اینترنتی، مهم‌ترین نقش را در دنیای تبلیغات مجازی ایفا می‌کند. حال ادعایی از سمت نهادهای ضد انحصار مطرح شده که این کمپانی را به همکاری با فیسبوک در دستکاری مزایده‌های فروش تبلیغاتش متهم کرده است.

قدرت زیاد غول‌های فناوری آن‌ها را به سمت انحصارگرایی افراطی سوق داده و این شرکت‌ها از هر روشی برای کنار زدن رقبای ریز درشت و افزودن به ثروت‌های تریلیون دلاری خود استفاده می‌کنند. به تازگی متن یک شکایت مطرح شده علیه گوگل در سال 2021 منتشر شده و این کمپانی را به همدستی با قدرت اول شبکه‌های اجتماعی یعنی فیسبوک برای سوءاستفاده از قدرت تبلیغاتی متهم کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از متن دعوای حقوقی فوق، سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت مادر گوگل یعنی آلفایت و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک که اکنون به متا تغییر نام داده، در انعقاد قراردادی که احتمالاً نقض قوانین ضد انحصار تبلیغاتی در اینترنت به شمار خواهد آمد، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.

رسوایی بزرگ فیسبوک و گوگل ؛ دست به یکی برای انحصار تبلیغات اینترنتی

در دعوی آمده که شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات فیسبوک در متن رشته ایمیلی نگاشته شده در سال 2018 خطاب به مدیرعامل این کمپانی، قرارداد با گوگل را از لحاظ استراتژیک «بسیار مهم» دانسته است. در ادامه این ایمیل از زاکربرگ خواسته شده تا نظر نهایی خود را به مدیران فیسبوک و در راس آن‌ها سندبرگ اعلام کند.

به نظر می‌رسد این قرارداد در همان سال نهایی شده و با حضور سوندار پیچای و شریل سندبرگ به امضا رسیده است. باید خاطر نشان کنیم که سندبرگ زمانی مسئول بخش تبلیغات گوگل بوده و تلاش فعال وی برای به نتیجه رساندن قراردادی که در دو سال گذشته مزایده‌های تبلیغاتی گوگل را به نفع فیسبوک پیش برده، احتمالاً منافع شخصی نیز برای وی به وجود آورده است.

با این حال کریس سگرو، سخنگوی متا گفته که قراردادهای منعقد شده با گوگل و دیگر شرکت‌های تبلیغاتی، فضا را برای رقابت منصفانه بهبود بخشیده است. البته گوگل ادعاهای مطرح شده در شکایت را تایید نکرده و گفته که اطلاعات موجود در آن دقیق نیستند.

این شرکت می‌گوید پیچای به عنوان مدیرعامل نقشی در قراردادهای تبلیغاتی ندارد و توافق‌های سال 2018 با فیسبوک هیچ‌گاه سری نبوده است. این در حالی است بر اساس گزارش‌ها، گوگل قرارداد مورد اشاره را با اسم رمز «Jedi blue» و به شکل اسرار سازمانی ذخیره کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا