آشنایی با آمونیاک و تاثیرات آن


آمونیاک یکی از محصولات شیمیایی استراتژیک است که توسط پتروشیمی های کشور...
آمونیاک یکی از محصولات شیمیایی استراتژیک است که توسط پتروشیمی های کشور تولید می شود. در واقع این محلول کاملا تولید داخل می باشد و نیاز تمامی صنایع را پاسخگو است. م...

آمونیاک یکی از محصولات شیمیایی استراتژیک است که توسط پتروشیمی های کشور تولید می شود. در واقع این محلول کاملا تولید داخل می باشد و نیاز تمامی صنایع را پاسخگو است. محلول آمونیاک با بوی بسیار تند و آزاد دهنده شناخته می شود که در مواردی حتی گفته می شود که رایحه این محصول کشنده می باشد.

آمونیاک مایع

جالب است که بدانید در حالت مایع محلول آمونیاک 25 درصد می باشد که در مخازن و گالن های بسیار مخصوص نگهداری می شود. چرا که بسیار خطرناک بوده و بطور مستمر از خود گاز شیمیایی متساعد می کند.

آمونیاک

آمونیاک وزنه برداری

یکی از مکان هایی که همه ما قطعا بارها استفاده از آمونیاک را به چشم دیده ایم، مسابقات جهانی و المپیک وزنه برداری است. همان لحظات پایانی که فرد ورزشکار به روی تخته می رود یک قوطی کوچک حاوی آمونیاک مایع را به بینی نزدیک می کنند. این عمل باعث می شود که تمام شریان های حیاتی فرد باز شده و فرد دچار یک شک آنی می شود و بر روی عملی که می خواخد انجام دهد متمرکز می شود.

نقش آمونیاک در صنعت کشاورزی

تقریبا ۸۰ درصد کل آمونیاک تولید شده در جهان در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی به عنوان یک منبع بسیار با ارزش نیتروژن شناخته می شود که برای رشد گیاهان لازم است.

با توجه به اینکه گیاهان با یکدیگر در رشد متفاوت هستند، اما به طور معمول در هر هکتار زمین مقدار ۲۰۰ پوند (معادل ۷۲/۹۰ کیلوگرم) از آمونیاک برای مدت یک فصل استفاده می شود. موارد مشترکی که می توان کاربر بیشتر آمونیاک در تجارت کشاورزی را در آن یافت، عبارتند از:

خوراک دام:

آمونیاک و اوره به عنوان منبع پروتئین برای تغذیه چارپایان اهلی مانند گاو، گوسفند و بز استفاده می شود.

کود: کود مایع از آمونیاک، اوره، آمونیوم فسفات، نیترات آمونیوم، آمونیاک آبزی، آمونیوم سولفات، نمک های آمونیوم و نیترات.

محافظت از گیاهان:

خرید آمونیاک بمنظور حفاظت و نگهداری از میوه ها استفاده می شود. به عنوان مثال جهت جلوگیری از زدن قارچ بر روی میوه های خاص، ذخیره ذرت با رطوبت بالا، و به عنوان ماده ضد برگ های هرز روی درختان به کار گرفته می شود.

متا بی سولفیت سدیم چیست

آمونیاک ماده اولیه تولید اسید نیتریک

فروش اینترنتی آمونیاک معمولا برای تولید مواد شیمیایی مانند نیتریک اسید (ماده شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد منفجره مانند آمونیوم نیترات و TNT)، نیتروگلیسیرین، سدیم هیدروژن کربنات، سدیم کربنات، هیدروژن سیانید و هیدرازین استفاده می شود و در سوخت و مشتقات سوختی به کار برده می شود.

آمونیاک محصولی کاربردی در صنعت یخ سازی

آمونیاک به عنوان یک سرد کننده کاربرد گسترده ای در سیستم های صنعتی تبرید دارد. به علاوه، این ماده به عنوان منبع نیتروژن لازمه مخمر و میکرو ارگانیسم ها استفاده می شود.

نگهدارنده مواد غذایی چیست؟

دسته‌ای‌ از ترکیبات شیمیایی هستند که برای جلوگیری از فساد، تجزیه، انجام واکنش‌های شیمیایی ناخوشایند و همچنین برای جلوگیری از کاهش کیفیت و ارزش غذایی به مواد غذایی، داروها، رنگ‌ها، لوازم آرایشی، نمونه‌های بیولوژیک، چوب و بسیاری از محصولات دیگر افزوده می‌شوند.

روش های نگهداری مواد غذایی

·        انجماد

·        خشکاندن

·        کنسرو کردن

·        بسته‌بندی در خلاء

·        خشک‌کردن انجمادی

·        نگهداری در مایعات

·        کریستالیزاسیون

·        افزودن موادی چون گازهای بی‌اثر مانند دی‌اکسید کربن

اوره

نگهدارنده های شیمیایی

نگهدارنده های مواد غذایی مصنوعی مواد شیمیایی است که متوقف شده از رشد باکتری‌ها، خراب‌کاری و تغییر رنگ آن را متوقف می‌کند. این مواد نگهدارنده مصنوعی می‌تواند به مواد غذایی اضافه شود و یا بر روی مواد غذایی اسپری شود.

چند نوع نگهدارنده مصنوعی وجود دارد؟

آمار دقیقی از تعداد نگهدارنده های مصنوعی وجود ندارد ولی در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:

عوامل ضد میکروبی (بنزوات‌ها، بنزوات سدیم، سوربیت‌ها و نیتریت‌ها )

آنتی‌اکسیدان‌ها (سولفیت‌ها، ویتامین E، اسید اسکوربیک و بوتیل‌هیدروکسی‌تولوئن (BHT))

عامل کلاته‌کننده (ادتا 2 سدیم و ادتا 4 سدیم (EDTA)، پلی‌فسفات و اسید سیتریک )

 

نگهدارنده های مواد غذایی مضر را بشناسید

اگر چه نگهدارنده های مواد غذایی برای حفظ مواد غذایی تازه و جلوگیری از رشد باکتری استفاده می‌شود. اما در صورتی که بیش از حد مجاز مصرف استفاده شوند، میتوانند بسیار مضر باشند.

برخی از مواد نگهدارنده، مواد مضر مثل بنزوات ها هستند، این گروه از مواد نگهدارنده مواد غذایی در روسیه به دلیل نقش آن در ایجاد آلرژی، آسم و بثورات پوستی ممنوع است. همچنین در نظر گرفته شده است که باعث آسیب مغزی شود. این مواد نگهدارنده غذا در آب میوه، چای، قهوه و غیره استفاده می‌شود.

بوتیلات‌ها:

انتظار می‌رود این مواد نگهدارنده غذای شیمیایی باعث فشار خون بالا و میزان کلسترول شود. این می‌تواند کلیه و عملکرد زنده را تحت تاثیر قرار دهد. این در کره، روغن گیاهی و مارگارین یافت می‌شود.

هیدروکسی آنیسول بوتیل:

انتظار می‌رود که مصرف بیش از حد BHA باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل سرطان شود. این نگهدارنده غذا برای حفظ سوسیس‌ها و گوشت، چیپس سیب‌زمینی، چای فوری، مخلوط کیک و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

 

مواد شیمیایی چیست

متابی سولفیت سدیم یکی از مهم ترین نگهدارنده های غذایی

سدیم متا بی سولفیت یک ماده کاهش دهنده است که در خمیر استفاده می شود. این ماده اغلب در تولید شیرینی و کراکر مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب همچنین به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، به عنوان ماده نگهدارنده برای محصولات پخته شده، شراب، میوه های خشک و مربا استفاده می شود.

خرید متا بی ‌سولفیت سدیم توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی باعث افزایش انعطاف پذیری خمیر برای  تبدیل به ورقه های نازک جهت پخت و پز می شود. همچنین در واکنش با اسیدآمینه سیستئین موجود در خمیر باقی مانده S- سولفوسیستئین را در ساختار پروتئین ایجاد می کند  که مانع ترمیم پیوندهای دی سولفید می شود.

عدم وجود پیوندهای دی سولفید کافی به این معنی است که خمیر نمی تواند یک شبکه قوی گلوتن تشکیل دهد و هنگام پخت نرم تر می شود.

SMBS  یک ماده نگهدارنده است که برای افزایش ماندگاری فرآورده های گوشتی مانند کالباس های تازه و همبرگرها استفاده می شود.

به دلیل اینکه این ماده می تواند سلامتی برخی از افراد به ویژه افراد مبتلا به آسم را تحت تأثیر قرار دهد در چندین کشور استفاده از آن در محصولات گوشتی مجاز نیست.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید