خسارت 7 میلیارد و 700 میلیون ریالی شکارچیان غیرمجاز به محیط زیست خراسان رضوی


خسارت 7 میلیارد و 700 میلیون ریالی شکارچیان غیرمجاز به محیط زیست خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ شکار و صید غیرمجاز متخلفان طی 9 ماه گذشته از سال در استان هفت میلیارد و 700 میلیون ریال به محیط زیست خسارت وارد کرد.

ابوالفضل شعبانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۹ ماه گذشته از سال جاری تعداد هزار و ۱۲۷ متخلف شکار و صید در استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: طی این مدت ۱۶۴ راس لاشه شکار از گونه‌هایی مانند قوچ، میش،کل، بز و گزار ، ۳۸۳ قطعه پرندگان شکار شده و ۳۷۷ قطعه ماهی صید شده کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین با اشاره به تخلف زنده‌گیری پرندگان وحشی با هدف فروش آنان گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ قطعه پرنده زنده از گونه‌هایی مانند مینا، سهره طلایی و چکاوک وحشی از شکارچیان غیرمجاز کشف ، ضبط و در محیط زیست رهاسازی شده است.

شعبانی افزود: همچنین ۱۸۰ قبضه سلاح شکاری شامل سلاح مجاز و غیر مجاز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست علاوه بر وظیفه صیانت و حفاظت از گونه‌های جانور، مسوولیت حفظ گونه‌های گیاهی و درختان را نیز بر عهده دارندکه طی ۹ ماه امسال تعداد ۹۶ هزار و ۱۹۰ راس دام سبک مشغول به چرای غیرمجاز را به بیرون مناطق حفاظت شده هدایت و برای متخلفان تشکیل پرونده داده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پنج هکتار از اراضی مناطق تحت حفاظت استان از دست متعرضان، کوه‌خواران و زمین‌خواران طی این مدت رفع تصرف شد.

شعبانی افزود: همچنین امسال سه باند قاچاق حیوانات وحشی در استان شناسایی و معدوم شدند و سه هزار نفر ساعت نیز آموزشهای فرهنگ سازی زیست محیطی در استان برای اقشار مختلف برگزار شده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان