کنترل بیماری دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست


کنترل بیماری دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست

متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری گفت: دیابت کنترل‌نشده می‌تواند مانع ادامه کار کلیه‌ها شود و یا برای فرد نابینایی به همراه داشته باشد، همچنین برخی افراد در اثر کنترل نکردن دیابت مجبور به قطع عضو می‌شوند و یا به عوارض قلبی و عروقی دچار شده‌اند.

لیلا محمودنیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: برخی اعداد و تعریف‌ها برای تشخیص اینکه آیا فرد به دیابت مبتلا است و یا در مراحل پیش از ابتلا به آن قرار دارد موجود است، برای مثال زمانیکه قندخون بیمار در ساعات صبح و پیش از اینکه فرد چیزی میل کند، اندازه‌گیری شود و میزان آن بیش از ۱۰۰ باشد، می‌گوییم که فرد در مرحله ابتلا به دیابت و یا در مراحل پیش از ابتلا به آن قرار گرفته است.

این متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری افزود: تعریف دیابت و دیابت کنترل نشده متفاوت است، اما در مجموع زمانیکه قندخون فرد در حالت ناشتا و یا حدود دو ساعت پس از خوردن غذا بالا باشد به آن دیابت گفته می‌شود.

وی درخصوص درمان دیابت عنوان کرد: دیابت تنها قابل کنترل کردن است و درمان کامل ندارد درواقع دیابت یک قندخون بالا است که باید با مصرف دارو و انسولین آن را به حد مطلوب کاهش داد و به وسیله این کنترل کردن قندخون می‌توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد.

محمودنیا ادامه داد: براساس یک باور غلط برخی افراد گمان می‌کنند دیابت دارای ریشه عصبی است، اما دیابت براساس عواملی مانند ژنتیک، چاقی و ...ایجاد می‌شود، البته مسائل عصبی و اختلالات روان‌پزشکی در کنترل دیابت اختلال ایجاد می‌کند، اما این مسائل در ابتلا به دیابت نقشی ندارند.

این متخصص داخلی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به افرادی که به دیابت مبتلا هستند، توصیه می‌شود قندخون بالا را جدی بدانند و برای کنترل آن در حد ایده‌آل اقدام کنند و به این ترتیب از بروز عوارض قندخون بالا پیشگیری کنند، زیرا دیابت کنترل‌نشده می‌تواند مانع ادامه کار کلیه‌ها شود و یا برای فرد نابینایی به همراه داشته باشد، همچنین برخی افراد در اثر کنترل نکردن دیابت مجبور به قطع عضو می‌شوند و یا به عوارض قلبی و عروقی دچار می‌شوند.

وی یادآور شد: کنترل کردن دیابت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست، اما در مواردی که کنترل آن نادیده گرفته می‌شود، به این دلیل است که در برخی موارد بیماری دیابت عوارض شدیدی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و به این ترتیب فرد بیماری خود را جدی نمی‌داند و برای کنترل آن دقت لازم را ندارد، اما عوارضی که دیابت کنترل‌نشده می‌تواند برای بیمار ایجاد کند بسیار مهم و حیاتی هستند و می‌تواند به تمامی اندام‌های بدن آسیب وارد کند، بنابراین باید حفظ قندخون در حد ایده‌آل در اولویت قرار داشته باشد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب