«نهاد شیشه‌ای»، طرح و نقشی نو در نقاشی پشت شیشه


  «نهاد شیشه‌ای»، طرح و نقشی نو در نقاشی پشت شیشه

نمایشگاه گروهی« نهاد شیشه‌ای» با نمایش آثار نقاشان پشت شیشه از امروز شنبه دوم بهمن ماه در گالری آبی برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نهاد شیشه‌ای دربر گیرنده مجموعه آثاری از هجده هنرمند شیشه نگار است که در قالب نمایشگاهی از گروه نقاشان پشت شیشه ایران، بر روی دیوارهای گالری آبی می‌رود.این نمایشگاه شامل تابلوهایی با موضوع طبیعت در ابعاد ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر است که از روز شنبه دوم بهمن تا روز پنج‌شنبه چهاردهم همین ماه برای عموم علاقمندان قابل بازدید است.

«سعید رضاخان» ، هنرمند نقاش پشت شیشه درباره برپایی این نمایشگاه به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: نمایشگاه«نهاد شیشه‌ای» دفتری دیگر از پرونده گروه نقاشان پشت شیشه ایران است تا بوسیله آن صفحه‌ای دیگر از تاریخ این تکنیک نگاشته شود. در این نمایشگاه از زاویه دید هنرمندان شیشه نگار، بصورت مستقل به طبیعت نگاه می‌شود.

گروه نقاشان پشت شیشه ایران در بیانیه این نمایشگاه می گوید: نهاد شیشه‌ای، برگی دیگر از پرونده گروه نقاشان پشت شیشه ایران است تا بوسیله آن صفحه‌ای دیگر از تاریخ این تکنیک نگاشته شود. در این نمایشگاه از زاویه دید هنرمندان شیشه نگار، بصورت مستقل به طبیعت نگاه می‌شود. به همین دلیل تفاوتی عمیق در نوع خلق آثار و موضوعات وجود دارد. وقتی به مجموعه آثار این نمایشگاه نظاره شود؛ این تفاوت را بصورت ژرف دیده می‌شود. زیرا برخی تابلوها رنگ‌ها در هم دویده‌اند و با یکدیگر مخلوط شده‌اند و در برخی دیگر رنگ‌ها با ظرافت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا اثر خلق شده، به اصل موضوع نزدیک باشد. حتی آثار برخی هنرمندان حاضر در نمایشگاه با طعنه‌ای خاص، انسان را بخشی از طبیعت نشان می‌دهند و این اشاره‌ای عمیق و پر تفسیر از موضوع طبیعت است. اینکه انسان قرن بیست و یکم با تمام پیشرفت علمی نمی‌تواند خودش را جدای از طبیعت و روند تکامل بداند.

همانطور که یاد شد، نهاد شیشه‌ای بخشی از یک دفتر است. دفتری رنگارنگ و زیبا که هر برگ آن به بخشی از تاریخ این هنر ظریف و زیبا اختصاص دارد. دفتری که برگ، برگ آن بیم و امیدهایی از دوران گذشته تا امروز را در مقابل بینندگان قرار می‌دهد. دفتری که بسیاری از برگ‌های آن سفید و نانوشته باقیمانده است. همانطور که پرسش‌های بی‌پایان ما از طبیعت بی‌پاسخ مانده‌اند. همانطور که طبیعت، طی زندگی خود در این کره خاکی فراز و فرودها، انقراض‌های بزرگ و پیدایش گونه‌های جدید را تجربه کرده است؛ نقاشی پشت شیشه پشت شیشه نیز در دوره‌های گوناگون شرایط مختلفی را پشت سر گذاشت. زمانی با بی‌مهری حاکمان این سرزمین روبرو شد و تا مرز فراموشی پیش رفت. اما در زمانی دیگر با اقبال عمومی و بویژه متمولین و ثروتمندان، به گچ‌بری خانه‌های اعیانی راه یافت تا بخشی از پردیس جاودان در آسمان‌ها را بصورت گل و مرغ در مقابل چشمان بینندگان بیاورد. نهاد همان طبیعت است و در اینجا طعنه‌ای به شکنندگی و حساسیت آن نسبت به تهدیدها دارد. مانیز در نهاد شیشه‌ای به دنبال ایجاد رابطه‌ای میان طبیعت و شیشه هستیم تا در آن شکنندگی هر دو را در ذهن مخاطب یادآور شویم.

نمایشگاه«نهاد شیشه‌ای» مجموعه آثاری از نرگس الفتی، مریم باغانی، میثم پناهی، نازنین دوستدار، پرنیا رضاخان، سعید رضاخان، منا رفیعی، آناهیتا رمضانی، علیرضا رواقی، سوسن شوندی، سمیرا سادات صادق شیرازی، نوشین طاهرانپور، فهیمه فروتنی، فرشته فروغی، مهری کاتوزی، کیان کرملو، شمیم لیاقتی و محبوبه معیری زاده به نمایش گذاشته می‌شود که در این میان مریم باغانی، نازنین دوستدار، سمیرا سادات صادق شیرازی فرشته فروغی و کیان کرملو برای نخستین بار آثارشان در میان آثار دیگر اعضای گروه قرار می‌گیرد.

گالری آبی در پارک خیام قرار دارد و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۳۳۳۰۳۸۴۳ تماس حاصل نمایند. گالری آبی هرروز (غیر از روزهای جمعه و تعطیل) از ساعت ۹ بامداد تا ۱۸ پذیرای عموم بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟