بیش از 35 هزار تن چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شد


بیش از 35 هزار تن چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شد

بجنورد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال از سطح زیرکشت 900 هکتار محصول چغندر اراضی شهرستان، 35 هزار و 500 تن برداشت و تحویل کارخانه قند این خطه شد.

حسن ایزانلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چغندر تحویلی امسال در مقایسه با سال قبل به دلیل سطح زیرکشت بالا و شرایط آب و هوایی ۱۰ درصد افزایش داشته است که سال گذشته ۳۰ هزار تن محصول تحویل کارخانه قند شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال میانگین عیار این محصول ۱۷.۵ درصد بود که با نرخ تضمینی به ازای هرکیلوگرم ۱۲ هزار و ۴۷۶ ریال و کمک کرایه ۵۰۰ ریال تحویل کارخانه شد.

ایزانلو زمان برداشت این محصول را ۲۰ مهرماه تا اواخر آذرماه عنوان کرد و افزود: میزان آب مصرفی در این محصول به ازای هرهکتار ۱۲ تا ۸ هزارمترمکعب است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با بیان اینکه ۷۵۰ کشاورز و بهره بردار شیروان در کاشت، داشت و برداشت محصول چغندرقند فعالیت دارند خاطرنشان کرد: میانگین تولید در هر هکتار ۴۰ تن است.

ایزانلو با اشاره به آغاز خرید چغندر سایر استان ها توسط کارخانه قند شیروان از ۱۷ مهرماه اضافه کرد: خرید محصول تا دی ماه ادامه داشت.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است که ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل