رفع تصرف از آب انبار شیر چهارسوق تربت‌حیدریه


رفع تصرف از آب انبار شیر چهارسوق تربت‌حیدریه

رکنا: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از رفع تصرف اثر تاریخی آب انبار شیر چهارسوق تربت حیدریه با همکاری و همراهی امام جمعه، دادستانی و فرمانداری شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، علی محمدی با بیان این مطلب افزود: یکی از این آثار شاخص که رفع تصرف آن چندین سال به‎ طول انجامید، آب انبار شیرچهارسوق بود که با همراهی امام جمعه، فرمانداری و دادستانی شهرستان به نتیجه رسید.

محمدی گفت: ورودی پاشیرآب انبار تاریخی شیرچهارسوق که در اوایل انقلاب، به‌صورت غیرقانونی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تبدیل به مغازه قصابی شده بود که با همراهی متصرف و همکاری نهادهای مربوطه تخلیه و برای بازگشایی و ساماندهی دراختیار متولی قرار داده شد تا با نظارت اداره میراث‌فرهنگی امور بازگشایی و تغییر کاربری آن انجام شود.

او تصریح کرد: این آب انبار بزرگترین آب انبار شهر تربت‌حیدریه است که در هسته مرکزی شهر و مربوط به دوران قاجاریه و دارای مالکیت وقفی بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه یادآور شد: عنوان شیرچهارسوق نشان از جایگاه مهم این آب انبار در تاریخ گذشته مردمان این شهر و به عنوان تامین کننده اصلی آب شرب مردم بوده و آب این آب انبار از قنات قدیمی محمدیه تامین می شده است.

محمدی گفت: قسمت های اصلی این آب انبار شامل مخزن، پاشیر، بادگیر و نورگیر بوده که با مصالح آجر سنتی و ملات ساروج کار شده و دارای تزئینات آجرکاری و طاق نما در قسمت پاشیر است.

او افزود: این اثر تاریخی به شماره ۶۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بعد از مرمت و ساماندهی می‌تواند با تغییر کاربری فرهنگی و گردشگری به یکی از جاذبه‌های شاخص شهر تبدیل شود.

در شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه بیش از ۴۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده است که از این تعداد ۸۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازداشت مردان مسلح وحشت آور در مشهد / گلوله هدف گرفته شده به سمت پلیس در اسلحه گیر کرد ...