استقلال مالی حوزه‌های علمیه خواهران، در گرو تقویت هیات امنا و موسسین است/ حمایت دولت از هیات امنا، شتاب استقلال مالی حوزه‌ها را بالا می برد


استقلال مالی حوزه‌های علمیه خواهران، در گرو تقویت هیات امنا و موسسین است/ حمایت دولت از هیات امنا، شتاب استقلال مالی حوزه‌ها را بالا می برد

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با تاکید بر حفظ استقلال مالی حوزه‌های علمیه از دولت ها تصریح کرد: حوزه‌ها، همگام و پشتیبان نظام بوده و باید حمایت شوند و مردمی باقی بمانند. راهش این است که هیات امنا و موسسین تقویت شوند.

​به گزارش خبرگزاری شبستان، مدیر حوزه های علمیه خواهران با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نشست مشترکی را در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، برگزار کردند.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالکریم بهجت پور» با اشاره به فعالیت های حوزه های علمیه خواهران گفت: خواهران طلبه هم در بخش پژوهش در جشنواره ها خوش درخشیده اند و هم از نظر پذیرش نسبت به سایر موسسات و نهادهای علمی، روند رو به رشدی داشته اند و این از اقبال جامعه بانوان به حوزه های علمیه حکایت دارد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به حضور بانوان در بخش های مختلف، گفت: برای واسپاری امور به بانوان در حوزه های علمیه خواهران، فعلا از قاعده شروع کرده ایم و بناست تا راس هرم را بانوان عهده دار مسئولیت ها شوند.

وی بر دیده شدن سهم بانوان در عرصه های مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه خواهران، نهادی مردمی بوده و زیر نظر هیات امنا فعالیت می کنند و همواره سعی شده است که استقلال مالی آنها از دولت ها حفظ شود. در حوزه های علمیه خواهران حدود پنج هزار کارمند مشغول به کارند که حقوق بیش از سه هزار نفر از نیروها با حمایت مستقیم مرکز تامین می شود و باقی آنها، به هیات امنا سپرده شده است. میانگین حقوق ها در این 500 مرکزی که در سراسر کشور فعال است، حدود 2تا دو و نیم میلیون تومان است که در برابر سطح تحصیلات و جایگاه آنان بسیار کم است و آنان منبع درآمد دومی هم ندارند. تلاش داریم که حداقل به حقوق قانون کار برسند.

حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور با بیان اینکه 75درصد بودجه، به مدارس علمیه در سراسر کشور اختصاص پیدا می کند، گفت: این مقدار، آنچنان مبلغ زیادی نیست که بتواند کسری های موجود را جبران کند. از سوی دیگر در بسیاری از استان ها، هیات امنای مدارس توان بالایی در حمایت از مدارس علمیه ندارند و هم اکنون میانگین پرداختی هیت امنا از 8درصد تجاز نمی کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، با تاکید بر حفظ استقلال مالی حوزه های علمیه از دولت ها تصریح کرد: حوزه همگام و پشتیبان نظام است و باید حمایت شوند و مردمی باقی بمانند. راهش این است که هیات امنا و موسسین تقویت شوند.

وی با اشاره به افق حوزهای علمیه خواهران در سال 1414 گفت: سه برنامه 5ساله برای حوزه های علمیه خواهران تدوین شده است که در 5ساله اول، بناست تا 25 درصد از حداقل بودجه ها را هیات امنا و موسسین تامین کنند و در 5ساله دوم، این میزان به50درصد برسد. در گذشته 5درصد از بودجه های مدارس علمیه را هیات امنا تامین می کردند و الان این عدد به 8درصد رسیده است که چندان مطلوب نیست و روند آن بسیار کند است. لذا باید هیات امنا تقویت شوند تا مدارس علمیه در سراسر کشور تقویت شده و استقلال مالی پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور، با بیان اینکه حمایت دولت از هیات امنا، شتاب استقلال مالی حوزه های علمیه را بالا می برد، خاطرنشان کرد: انتظار ما از مجلس و دولت این است که بتوانیم با تشریک مساعی، حوزه های علمیه خواهران را به نقطه امن از نظر استقلال مالی برسانیم. حوزه بردوش فقرا و ضعفا و طبقات محروم جامعه شکل گرفته است و این از علایق آنهاست که حوزه ها را حمایت کنند.

در ادامه جلسه، آقای علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و روز بزرگداشت زن و مادر گفت: هرکس آخرتش آباد باشد، دنیایش هم آباد است ولی کسی که دنیایش آباد باشد، لزوما آخرتش خوب و آباد نیست، لذا هرکس به دین کمک کند، مسلما دین هم به او کمک می کند.

وی تصریح کرد: اگر تربیت توحیدی و الهی در جامعه پیاده شود، از دل آن امثال قاسم سلیمانی ها پرورش می یابد ولی اگر افراد با علم دنیایی، به عالی ترین سطح هم برسند، ولی تربیت توحیدی نداشته باشند، ممکن است حاصل آن تربیت جاسوس باشد، این نفی کار دنیایی نیست، ولی اثبات کار آخرتی دیگران است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ما مطابق سفارش رهبر معظم انقلاب مواظب هستیم که حوزه‌ها دولتی نشوند، گفت: اما در عین حال، باید از حوزه‌های علمیه حمایت های بیشتری صورت گیرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: با توجه به اختیارات استانداری ها در گرفتن بودجه و اختصاص آنها، د رتعامل با استانداریها می توان بودجه خوبی برای حوزه‌های علمیه خواهران در سطح استانها جذب کرد.

در این جلسه آقای عبداللهی، معاون سابق منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران، در سخنانی از کاهش 11درصدی بودجه حوزه های علمیه خواهران در بودجه سال آینده نسبت به بودجه 1400 خبر داد وگفت: هم اکنون 230پروژه نیمه تمام در سطح استانها وجود دارد که 76درصد آنان بالای 85درصد تکمیل هستند و نیازمند بودجه برای تکمیل و بهره برداریند.

وی همچنین یادآور شد: حوزه های علمیه خواهران در بحث تبلیغ و تاب آوری و کاهش آسیب های اجتماعی در این سال های اخیر در بحران کرونا، همواره مقام برتر در بین نهادهای دیگر داشته است.

آقای عبداللهی با اشاره به توجه به معماری ایرانی-اسلامی در ساخت حوزه های علمیه گفت: در بخش معماری اسلامی-ایرانی، از 17جایزه ملی، سه مقام برتر به حوزه علمیه خواهران اختصاص یافت. این جوایز هم از نظر معماری ایرانی اسلامی و هم از نظر استحکام سازه و بنا در زلزله های 8ریشتری به این مرکز اعطا شد.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر