استاندار پای صحبت اعضای شوراهای خراسان جنوبی


استاندار پای صحبت اعضای شوراهای خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا -. اعضای شورای اسلامی استان خراسان جنوبی در دیدار با استاندار به بیان دغدغه‌ها و مسائل حوزه کاری خود پرداختند و راهکارهای توسعه پایدار خراسان جنوبی با استفاده از همه ظرفیت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا در این نشست که روز یکشنبه در دفتر استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، هر یک از اعضای شورای اسلامی شهرستان‌های استان به طرح موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مشکلات و ظرفیت‌های منطقه خود پرداختند و از نماینده عالی دولت در استان خواستار پیگیری و رفع آنها شدند.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی برای توسعه و پیشرفت هر استان و منطقه‌ چهار عامل سرمایه، نیروی انسانی، منابع (فیزیکی و تجهیزاتی) و برنامه‌ریزی را لازم دانست و گفت: خراسان جنوبی سرمایه‌های هنگفت و ارزشمندی مانند معادن و محصولات مزیت‌دار دارد اما از نظر شاخص‌های اقتصادی ضعیف است.

محمدرضا حاجی‌آبادی افزود: مسائل زیرساختی خراسان جنوبی از قبیل راه آهن، منابع آبی و پروازها دچار مشکل بوده و نیازمند رسیدگی است، همچنین در زمینه تقسیمات کشوری با توجه به افزایش جمعیت در حاشیه‌ شهر بیرجند نیاز به توجه داریم زیرا شهرستان بیرجند تنها یک شهر دارد در حالی که جمعیت هر کدام از روستاهای حاشیه شهر بیش از ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار نفر است.

نماینده شهرستان بیرجند در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در کلان کشور مدیریت واحد روستایی و شهری وجود ندارد اظهار داشت: این موضوع مشکل‌ساز شده و به دلیل ناهماهنگی‌ها، شاهد پرت هزینه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: مشکل بعدی قانون فعلی شوراها است که جوابگوی مسائل مردم نبوده و نیاز به اصلاح دارد.

حاجی‌آبادی گفت: در شمال شهر بیرجند با مسائل بهداشتی و درمانی مواجه‌ایم و با توجه به جمعیت بالا، این منطقه با درمانگاه روزانه فعالیت داشته و به تاسیس بیمارستان در این منطقه کمتربرخوردار نیاز داریم.

وی بیان کرد: باید توزیع متوازن منابع در استان وجود داشته باشد و این موضوع در زمینه بودجه و اعتبارات استانی لحاظ شود.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: در استان با مشکلاتی مانند پوشش ناکافی اینترنت، شبکه‌های تلویزیون، فرسودگی شبکه‌های آبرسانی، مسائل کشاورزی و دیگر موارد روبه‌رو هستیم که نیاز به رفع آنها داریم.

وی افزود: مردم به‌ویژه در بخش کشاورزی از پژوهشکده‌ها و دانشکده کشاورزی توقع دارند با توجه به آزمایشاتی که درخصوص آب و خاک انجام می‌شود نسبت به نصب تابلو و کشت محصولات متناسب با شرایط هر منطقه اقدام شود تا کشاورزان با آزمون و خطا روبه‌رو نشوند.

حاجی‌آبادی جمع‌آوری آب‌های سطحی در استان را متذکر شد و گفت: همچنین جانمایی و واگذاری زمین مسکن ملی به شهروندان با همدلی همه دستگاه‌ها ضروری است.

نماینده شهرستان طبس در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: شهرستان طبس در حالی دارای ظرفیت‌های مهم معدنی است که تمامی مواد و سنگ‌های معدنی این شهرستان به‌صورت خام از استان خارج می‌شود و مردم منطقه هیچ سهمی از این مزیت ندارند.

مهدی مرادی افزود: ایجاد و راه‌اندازی واحدهای فرآوری سنگ‌های معدنی باید در اولویت قرار گیرد چراکه باعث اشتغال پایدار و توسعه منطقه خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان طبس به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، نیاز است که پروژه انتقال آب به استان سریع‌تر اجرایی شود.

نماینده شهرستان طبس در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که کشاورزی و دامداری شغل اصلی بیشتر مردم منطقه است درخصوص تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی که اکنون بسیار گران شده باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: استفاده از آب‌های سطحی در حوزه کشاورزی، داشتن طرح و برنامه‌ با توجه به داشته‌های شهرستان در سند توسعه طبس و اجرایی شدن مصوبه ۲ درصد سود معادن برای مردم نیز از دیگر درخواست‌ها است.

نماینده شهرستان زیرکوه در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: هرچند زیرکوه منبع اصلی محصول استراتژیک زرشک است اما اکنون فقط یک تولیدکننده بوده و واحد فرآوری، بسته‌بندی و سردخانه‌ای در این شهرستان وجود ندارد.

محمدعلی ملکی افزود: انتظار داریم هر کدام از دستگاه‌های معین یک بخش یا حوزه را در هر شهرستان برعهده بگیرند تا مسایل زودتر نتیجه داده و مشکلات رفع شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بسیج سازندگی نهاد معین زیرکوه است اما اگر دیگر نهادها نیز وارد میدان شوند در راستای توزیع عادلانه منابع بیشتر می‌توان گام برداشت.

نماینده شهرستان فردوس در شورای اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: اقتصاد این شهرستان بیشتر بر پایه کشاورزی و دامداری بوده و نیاز است که برای مشکلات کشاورزان و باغداران تمهیداتی اندیشیده شود.

علی حیدرزاده افزود: در بخش صنعت فقط یک نساجی فردوس را داریم و در حالی باید به دنبال داشته‌های خود باشیم که دیگر نداریم.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه‌هایی مانند سالن ورزشی، شمش منیزیم، معدن شاه پلوند و سیمان سال‌ها قبل آغاز شد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و به دلیل همین ناامیدی‌ حتی رشد جمعیتی در فردوس منفی شده است.

همچنین نماینده شهرستان سربیشه در شورای اسلامی استان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است گفت: سهم ما از مرز ماهیرود تنها نیروی کارگری آن است که انتظار داریم از نیروهای بومی منطقه یا استان استفاده شود.

حسین فنودی یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت را راه دسترسی و جاده مناسب دانست و اظهار داشت: مسیر درح - سربیشه - مرز ماهیرود جاده روستایی بوده که اکنون ترانزیتی شده و برای دوبانده‌سازی و تقویت این مسیر باید اقدام شود.

وی بیان کرد: مردم بخش درح و بخش مود سربیشه از لحاظ پزشکی و داروخانه شبانه‌روزی با مشکل روبه‌رو هستند در حالی که فقط یک مرکز جامع سلامت دارند و برای دریافت خدمات پزشکی باید مسیرهای پرخطر را طی ‌کنند.

نماینده شهرستان سربیشه در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: در بخش درح هنوز نمایندگی دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و لازم است حداقل چند اداره که مردم بیشتر با آنها سر و کار دارند، راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به قیمت بالای اجاره‌های مسکن در بخش‌های درح و مود سربیشه گفت: این موضوع سبب شده فرهنگیان هر روز در حال رفت و آمد باشند لذا احداث معلم‌سرا و خانه معلم از جمله ضروریات است.

درخواست قیر رایگان برای آسفالت معابری که گازکشی شده از دیگر درخواست‌هایی بود که فنودی به آن اشاره کرد و گفت: نبود دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت در روستاهای درح از دیگر مشکلات مهم مردم و دانش‌آموزان این مناطق است.

نوبت به نماینده شهرستان سرایان که رسید، گفت: کشاورزان با پیگیری‌های فراوان بیمه کارگری شدند ولی اکنون به دلایل واهی این بیمه‌ها در حال قطع شدن است.

حسین روحی اظهار داشت: بارندگی‌های سال آبی جاری دامداران را امیدوار کرد تا دام خود را نگه دارند اما از دی ماه به‌طور ناگهانی خوراک دام قطع شد و دیگر سهمیه‌ای داده نمی‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای ساخت مسکن افزود: در گذشته ناظر ساختمان داشتیم ولی اکنون علاوه بر آن مجری طرح هم داریم که برای هر متر مربع باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت شود و بسیار زیاد است.

نماینده شهرستان سرایان در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: در هفته اخیر سیلاب‌ خسارت‌های زیادی به شهرهای سه‌قلعه و آیسک وارد کرد که برای این خسارت‌ها باید چاره‌اندیشی شود تا تسکینی بر آلام مردم این مناطق باشد.

تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی، دوبانده شدن و آسفالت جاده‌های مواصلاتی، تکمیل بیمارستان‌های خوسف و بشرویه، ساماندهی رودخانه‌های مرزی، افزایش پوشش شبکه‌های اینترنتی، راه‌اندازی بازارچه میل ۷۳، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تفویض برخی اختیارات به شهرستان‌ها و تامین تجهیزات و تامین پزشک متخصص از دیگر درخواست‌هایی بود که توسط نمایندگان شهرستان‌ها در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی مطرح شد.

استاندار خراسان جنوبی پس از شنیدن اظهارات نمایندگان مردم در شوراها گفت: تمامی مواردی که در این نشست مطرح شد، مربوط به همه استان است لذا اگر پروژه‌ای انجام می‌دهیم باید با تلاش و صدای واحد در یک فضای همدلی باشد تا به موفقیت برسیم.

جواد قناعت افزود: فضای جدید کشور اکنون فضای کار و تلاش جهادی، مدیران پرتحرک، دلسوز، جهادی، انقلابی، نترس و اهل ریسک است و با همکاری هم باید این فضا را در استان ایجاد کنیم در این صورت می‌توانیم در دوره چهار ساله بخش جدی از مشکلات را حل کنیم.

وی بر بهره‌گیری از سفرهای استانی رییس جمهور و سفرهای شهرستانی استاندار تاکید کرد و گفت: قبل از انجام سفر فرماندار، اعضای شوراها و بخشداران شهرستان‌ها مشکلات و نیازمندی‌ها را احصا کرده و چند موضوع اولویت‌دار به‌صورت فنی، علمی و کارشناسی شده انتخاب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین مباحثی که توسط اعضای شورا در این جلسه مطرح شد، موضوعات عمرانی بود که درست است اما باید از مباحث فرهنگی و معضلات آن هم غافل نشویم؛ اگرچه استان فرهنگی و با اصالت بوده و معضلات فرهنگی خیلی اندک است اما نسبت به همین میزان اندک هم باید حساس بوده و برای آن برنامه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مسائلی که برای ما مشکل ایجاد کرده و باعث عقب‌افتادگی و کندی سرعت توسعه استان می‌شود، بخشی‌نگری است لذا باید همه استان را با هم ببینیم چون نماینده کل استان هستیم.

قناعت، همگرایی و عقلانیت‌محوری را از عوامل موفقیت در همه مجموعه‌ها از شوراها برشمرد و گفت: شورای اسلامی استان نباید بخشی‌نگر باشد و چون از نمایندگان همه مناطق تشکیل شده باید همه استان را یکپارچه ببیند.

وی همصدایی را رمز موفقیت در رسیدن به توسعه دانست و اظهار داشت: یکی از مواردی که باعث توسعه پایدار می‌شود توزیع عادلانه اعتبار و خدمت در جای جای استان است.

استان خراسان جنوبی با بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

این گیاه رنگ رخساره‌ را باز می‌کند