ثبت جهانی 15 طرح فرش دستباف اردبیل


ثبت جهانی 15 طرح فرش دستباف اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 15 طرح فرش دستباف استان اردبیل که مورد توجه بافندگان بوده، به ثبت جهانی رسیده است.

رامین صادقی 5 بهمن در نشست اتحادیه‌های بافندگان فرش دستباف روستایی اظهار کرد: هنر صنعت اصیل فرش از دیرباز در استان اردبیل به ویژه در مناطق روستایی رونق داشته و هم اکنون نیز بسیاری از خانوارها مشغول تولید و عرضه فرش دستباف هستند.


وی با بیان اینکه 44 هزار نفر در استان به فرشبافی مشغول هستند، تصریح کرد: از این تعداد کمتر از 15 درصد تحت پوشش بیمه هستند در حالی که سعی بر این است با همکاری بیمه تأمین اجتماعی، روستایی و عشایری پرداخت بیمه به صورت حمایتی برای بافندگان فرش در دستور کار باشد.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل مشکلات بافندگان فرش را در کنار دغدغه بیمه و عدم تأمین مالی یادآور شد و گفت: سعی ما بر این است تا خود بافندگی در عرصه تولید و عرضه فرش به بازار سهیم باشند تا دست دلالان و واسطه‌گران گرفته شود.


صادقی تنوع طرح‌ها و الگوهای فرش دستباف را در این استان یادآور شد و افزود: کله‌قوچی، ریز ماهی،‌ بیجار و... از جمله طرح‌های معروف بافندگان فرش در استان اردبیل است که با استقبال خوب تولیدکنندگان نیز روبه‌رو شده است.


وی یکی از دغدغه‌های جدی بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف را در عرضه جهانی و بین‌المللی فرش نبود زیرساخت‌های گمرک تخصصی صادرات فرش در این استان اعلام کرد و ادامه داد: اغلب صادرات فرش از استان‌های قم، آذربایجان شرقی و تهران انجام می‌شود و ضروری است تا بخش تخصصی صادرات فرش دستباف در گمرک استان اردبیل راه‌اندازی شود.


صادقی بازار آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس را بازار صادراتی مناسب برای بافندگان فرش اعلام کرد و گفت: سالانه 90 هزار متر مربع تولید فرش در این استان انجام می‌شود که این ظرفیت به رونق اشتغال و افزایش درآمد فعالان این بخش کمکی مؤثر کرده است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همکاری اتاق بازرگانی و اتحادیه‌ها را در تقویت عرضه و صادرات فرش یادآور شد و تصریح کرد: بعد از پشت سر گذاشتن 2 سال رکود کرونایی در بخش تولید و عرضه محصولات، قطعا در سال‌های آینده وضعیت امیدبخشی را در تولید و عرضه این محصول با ارزش شاهد خواهیم بود.


انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ضرورت تشکیل کارگروه مهندسی اجتماعی با اولویت خانواده در اردبیل