لزوم برگزاری مسابقات قرآن در مدارس برای گروه های سنی کوچک تر


لزوم برگزاری مسابقات قرآن در مدارس برای گروه های سنی کوچک تر

حسینی بر برگزاری مسابقات قرآنی در گروه سنی کودکان تاکید کرد و گفت: باید مسابقاتی برای گروه سنی کودکان که جزء کمتری از قرآن کریم را حفظ کرده اند برگزار شود، چون تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه و تشویق آنها به آموختن قرآن دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، تکریم هرچه بیشتر چهره های قرآنی، تکریم جایگاه قرآن کریم است. چهره های قرآنی ارزشمندترین سرمایه عمر، یعنی وقت خود را در این مسیر صرف می کنند ومنتی هم در کار نیست. در واقع این منت قرآن بر سر جامعه قرآنی است که توفیق فعالیت در این حوزه را پیدا کردند، این در حالی است که این است که این افراد می توانستند با این هوش و استعداد خود در رشته ها و عرصه های دیگری که از لحاظ مادی و اقتصادی سود بیشتری برایشان داشته باشد، فعالیت کنند ولی این کار را نکردند. در حال حاضر بسیاری از همین دوستان به عنوان چهره های شاخص جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآنی در کشورهای خارجی به عنوان مبلغ فعالیت می کنند و افتخار زیادی را برای کشورمان کسب کردند لذا می طلبد مسئولان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند. بنابراین فعالان قرآنی در واقع چهره قرآنی جامعه هستند که هر چقدر پررنگ‌تر باشند مضامین قرآنی بهتر دیده خواهند شد ولی این افراد نیاز به توجه بیشتر برای کاهش دردهای معیشتی خود دارند. راه‌حل از بین بردن تمامی معضلات و مشکلات جامعه قرآنی، تقویت فعالان قرآنی به عنوان افرادی است که نقش بزرگی در فعالیت‌های قرآنی ایفا می‌کنند لذا در این خصوص با «حمیده حسینی» نفر دوم 20 جزء چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لزوم برگزاری مسابقات قرآن در مدارس برای گروه های سنی کوچک تر

لطفا خود را کامل معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

«حمیده حسینی» 38 ساله، خانه دار از استان فارس هستم، مدرک تحصیلیم دیپلم ولی مدرک درجه 3 سازمان تبلیغات ( برابر با لیسانس) را هم دارم. حافظ کل قرآن کریم هستم و برای 20 جزء شرکت کردم.


از چند سالگی شروع به آموزش تلاوت قرآن کریم کردید و چند سال است در این زمینه فعالیت می کنید؟

از کودکی به قرآن علاقه داشتم، البته بیشتر تحقیق کار می کردم، بعد از ازدواج فرصت مناسبی برای ادامه پیدا نکردم تا اینکه اوایل سال 1389 شروع به حفظ قرآن کردم، حدود یک سال و نیم طول کشید و در سن 27 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

شما در نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

من در موسسه بیت الا حزان آموزش دیدیم، حدود 40 الی 50 نفر حافظ بودیم، منتهی چون حفظ قرآن کریم سخت است به مرور ریزش زیادی پیدا کردیم، ولی من به دلیل مرور منظم و روزانه توانستم بعد از یکسال و نیم حافظ کل قرآن کریم باشم با توجه به اینکه مربی هم تاکید داشتن که روزانه فقط دو صفحه حفظ کنم ولی من بیشتر از این وقت گذاشتم و در نهایت هم موفق شدم، ولی بیشتر حافظان، چون حفظشان پایدار نبود ادامه ندادند.

من فقط یک مربی بنام خانم بتول رحمانی داشتم، بیشتر در مسابقات داخلی شرکت کردم و با توجه به اینکه فقط نفرات اول حافظان کل قرآن کریم می توانند به مسابقات بین المللی راه پیدا کنند لذا من فعلا به این مرحله دست نیافتم، امسال برای 20 جزء شرکت کردم انشالله سال های آینده برای حفظ کل شرکت خواهم کرد. به غیر از بنده هیچ کدام از اعضای خانواده ام در حوزه قرآن کریم فعالیت ندارند فقط دخترم در یک دروه کوتاه اقدام کرد ولی به دلیل درس نتوانست ادامه دهد.


قرآن کریم چقدر در زندگی شما ساری و جاری است و چه نقشی در موفقیت شما در زندگی داشته است؟

من تمام زندگی خود را مدیون قرآن کریم می دانم، اینکه وقتی کلام خدا را می خوانی و می دانی که صاحب این کلام همان خالق کل هستی است ،این خود به خود انسان را از خیلی چیزها و اعمال ناپسند باز می دارد ، هر فردی در زندگی خود مشکلاتی دارد ما هم مسایل زیادی در زندگی خود داشتیم ولی به برکت وجود قرآن کریم همه آنها را پشت سر گذاشتیم و هیچ گاه در برابر دشمنان و سختی های روزگار خم به ابرو نیاوردیم.

به کدام سوره یا آیه قرآن کریم بیشتر علاقه دارید؟

من به آیه 129 سوره مبارکه توبه که خداوند می فرماید: «إِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ » (پس اگر [منافقان] از حق روی گرداندند، بگو: خدا مرا بس است، هیچ معبودی جز او نیست، فقط بر او توکل کردم، و او پروردگار عرش بزرگ است) علاقه زیادی دارم و بیشتر مرا تحت تاثیر قرار می دهد.

از نظر شما مهمترین مشکل در حوزه قرآنی چیست؟

کمرنگ شدن قرآن کریم در جامعه یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه است. در آن سالی که بنده شروع به حفظ قرآن کریم کردم به قدری متقاضی زیاد بود و به قدری افراد مشتاق آموختن قرآن و حفظ آن بودند که این خودعامل مهمی در ایجاد انگیزه برای ما بود و کسی مجبور نبود به اجبار بخواهد قرآن را بیاموزد، ولی متاسفانه امروزه آموزش و حفظ قرآن بسیار ریزش پیدا کرده است، یکی از دلایل مهم آن افزایش تجملات و توجه به ظواهر است در جامعه است، عامل دیگر نبود تشویق و عدم ایجاد انگیزه در فعالان قرانی است.

برای اینکه بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه گسترش پیدا کند، باید مسابقاتی برای گروه سنی کودکان که جزء کمتری از قرآن کریم را حفظ کردند برگزار شود ، چون برگزاری مسابقات در این سنین و اهدا جوایز به آنها تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه و تشویق آنها به آموختن قرآن دارد، به قدری فضای قرآنی لذت بخش است که وقتی در این فضا قرار می گیرم ، تمام مشکلات خود را فراموش می کنم. هر چند امسال سطح جوایز خوب بود ولی سفرهای معنوی تاثیر زیادی می توانند در فرهنگ سازی قرآن کریم در جامعه داشته باشند، مسولان قرآنی نباید برگزاری مسابقات را فقط معطوف به اوقاف و دارالقرآن کنند بلکه باید در مدارس هم مسابقات قرآنی برگزار کنند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه سازی شود.

انتظار شما از مسئولان چیست؟

اتنظار من به عنوان عضوی از جامعه قرآنی این است که برای این حوزه هزینه کنند، اعتبار مناسبی برای آن تخصیص دهند، با حمایت های خود، فعالان حوزه قرآنی را تشویق کنند، برای آنها ایجاد انگیزه کنند، اقدامات در خور و مناسبی برای همه گیری فرهنگ قرآنی در جامعه اتخاذ کنند، من از عید سال گذشته شروع به خواندن و حفظ قرآن کریم کردم و در نهایت هم موفق شدم آیا نباید یک عامل تشویقی از سوی مسئولان برای حمایت من در این راستا وجود داشته باشد تا با انگیزه بیشتر به تلاش خود ادامه دهم ولو با یک جوایز اندک. فضای قرآنی یه گونه ای است که وقتی به آن وصل هستی از خیلی چیزها بریده می شوی، این خود در تقویت فرهنگ معنوی و دینی جامعه بسیار تاثیر گذار است.

چرا هنوز نتوانستیم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه سازی کنیم؟

متاسفانه این تورم و گرانی ها کلا مسیر جامعه را تغییر داده است، به جرات می توانم بگویم حتی باورها، ارزش ها و اعتقادات مردم را هم تحت تاثیر قرار داده است، بالاخره ما یک کشور اسلامی هستیم و مردم توقع دیگری از مسئولان دارند، عملکرد آنها در تقوبت اعتقادات و باورهای مردم بسیار تاثیر گذار است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی