راه‌اندازی دستگاه درمان‌کننده گرفتگی عروق قلبی در بیمارستان قائم(عج) مشهد


راه‌اندازی دستگاه درمان‌کننده گرفتگی عروق قلبی در بیمارستان قائم(عج) مشهد

نخستین دستگاه درمان‌کننده گرفتگی عروق قلبی (روتبلیتور) در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نصب و راه اندازی شد.

دکتر حسن خداپرست، مدیر مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) مشهد با بیان اینکه بیماری‌های قلبی از مشکلات رایج و شایع در کشور محسوب می‌شود که بیماران برای درمان به اعمال جراحی قلب باز یا آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نیاز پیدا می‌کنند، اظهار کرد: گرفتگی عروق قلبی یکی از دلایلی است که بیمار را به سمت انجام آنژیوپلاستی یا حتی جراحی قلب باز سوق می‌دهد که بالطبع همانند سایر اعمال جراحی تهاجمی با ریسک‌های خاص خود همراه خواهد بود.

تصریح کرد: در فرایند آماده‌سازی عروق کرونر در آنژیوپلاستی یکی از مراحل، استفاده از بالن در عروقی است که دچار تنگی شده‌اند تا پس از باز شدن عروق و تغییر شکل کلسیم رسوب کرده در رگ‌ها بتوان تعبیه استنت را انجام داد.

وی افزود: در برخی از بیماران بخصوص بیماران با سن بالا، دیابتی و بیمارانی که بیماری پیشرفته کرونری دارند به علت افزایش میزان کلسیم عروق، بازشدن تنگی عروق با استفاده از بالن، با مشکل مواجه می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود استنتی که برای بیمار در نظر گرفته شده یا امکان عبور از رگ را نداشته باشد یا باعث ناموفق شدن عمل آنژیوپلاستی شود و حتی باز شدن استنت در رگ با مشکل مواجه شود که این خود نتایج مثبتی را به بار نخواهد آورد و ممکن است بیمار در سال‌های آینده به علت عدم باز شدن استنت دچار تنگی مجدد عروق شود.

مدیر مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) اظهار کرد: این مشکل در مراکز پیشرفته‌ای که خدمات قلبی عروقی فوق‌تخصصی ارائه می‌دهند با استفاده از دستگاه روتبلیتور حل شده است. این دستگاه به پزشک کمک می‌کند فرآیند پاکسازی رگ‌ها از کلسیم رسوب کرده را قبل از استنت‌گذاری انجام دهد تا پس از آنژیوپلاستی رگ به صورت کامل باز و جریان خون کاملا برقرار گردد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خداپرست با اشاره به اینکه پیگیری‌های صورت گرفته توسط تیم مدیریتی بیمارستان قائم(عج) منجر به خریداری این دستگاه شد، ادامه داد: این دستگاه برای اولین بار در شهر مشهد برای استفاده بیماران در دسترس قرار گرفته است و اساتید اینترونشنال مرکز می‌توانند با استفاده از این دستگاه به بیماران نیازمند خدمات فوق تخصصی با کیفیت بالا و ایمن‌تر نسبت به سایر روش‌ها ارائه نمایند.

وی گفت: پیش از این بیماران برای دریافت این خدمات مجبور بودند به شهر تهران مراجعه و در صف‌های انتظار طولانی خدمت قرار گیرند در حالی که با خریداری این دستگاه علاوه بر ارائه خدمات ایمن، روزآمد و کاستن از احتمال انجام جراحی قلب در بیمارانی که به علت رسوب بالای کلسیم حائز ضایعات انسدادی حاد بودند از اعزام ایشان به خارج از استان نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟