آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزند


1330 نفر نخل را در حادثه آتش سوزی در اروندکنار سوختند؛ خبر همین قدر کوتاه و جانکاه بود به خصوص برای کشاورزانی که نخل ها هم جانشان هستند و هم نانشان.

به گزارش خبرآنلاین؛ به سمت صحنه ی آتش سوزی در حرکتم؛ آتش زبانه کشیده و هر لحظه با شدت بیشتر به سمت بالا می رود، با نزدیک شدن به صحنه، هُرم گرما را حس می کنم، گرمایی از جنس سوختن و دم نزدن، آتش است دیگر، آتشی از جنس بی تدبیری مسئولانی که هر بار به جان نخلستانها می افتد و نفر به نفر نخل ها را به کام خود می کشد و می سوزاند و در نهایت قصه ی تلخ مرگ نخلستان است که غصه ی هر شب و روز نخلدار می شود.

مستاصل است و درمانده و فقط در گوشه ای ایستاده و با چشمانی پر از آه و حسرت به نخل های در حال سوختنش نگاه می کند. قطرات اشک از گوشه ی چشمش به پائین سرازیر شده اما کاری از دستش بر نمی آید، جلوتر می روم، او مرا نمی بیند، به او سلام می کنم و در حالی که همچنان چشم بر آتش دارد سلامم را پاسخ می دهد و می گوید: می بینی؟ عزیزانم دارند می سوزند و کسی نیست که کمک شان کند، از من هم کاری بر نمی آید. با دست اشکهایش را از گونه اش پاک کرد و باز هم به آتش خیره شد. آتشی که گرمایش را در زلالی چشمهایش هم می شد حس کرد.

مشکل «کمبود ایستگاه آتش نشانی» در منطقه در سایه ی بی تدبیری و عدم تلاش موثر مسئولان برای راه اندازی این ایستگاه سبب شده تا موضوع آتش سوزی های دامنه دار گاه و بی گاه در نخلستانهای اروندکنار و دهستان های نصار و منیوحی (با مجموع ۴۱ روستا)، به بحرانی پیچیده در این بخش تبدیل شود که قرار هم نیست دست از سر نخلستانها بردارد تا بیش از این شاهد سوختن و خاکستر شدن نفرات شان نباشیم.

*ضرورت ایجاد ایستگاه آتش نشانی برای مدیریت حوادث و کاهش خسارات

ایجاد ایستگاه های آتش نشانی به منظور مدیریت حوادث و ایجاد فضایی ایمن برای مردم از اهمیت بالایی برخوردارند تا از طریق آنها ضمن کاهش مدت زمان رسیدن به صحنه ی حادثه همراه با بهره مندی از تجهیزات، امکانات و کادر مجرب و متخصص بتوان از ورود خسارتهای بالای مادی و معنوی ناشی از حوادث نیز جلوگیری کرد و این در حالیست که پراکندگی و گستردگی جغرافیایی بخش اروندکنار و روستاهای موجود در دو دهستان نصار و منیوحی از یک سو و کمبود ایستگاه آتش نشانی در این دهستانها سبب شده تا با هر بار آتشی که به جان نخلستانها می افتد شاهد سوختن و از پای درآمدن نفرات زیادی از نخل هایی که هم جان و هم نان مردمند، باشیم.

*۱۳۳۰ نفر نخل در اثر آتش سوزی سوختند

شهردار اروندکنار گفت: در دو حادثه ی آتش سوزی که بهمن ماه جاری در نهر مچری، دهستان منیوحی، روستای ابوعقاب و روستای نقشه نصار اتفاق افتاد، یک هزار و ۳۳۰ نفر نخل سوختند.

ایوب بچاری؛ از کمبود ایستگاه آتش نشانی به همراه تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز به عنوان دلیل اصلی ورود خسارات بالا به نخلستانها در هنگام بروز آتش سوزی نام برد و اظهار کرد: در بدو ورودم به شهرداری بخش اروندکنار، تنها یک ماشین آتش نشانی در تنها ایستگاه آتش نشانی این بخش وجود داشت که بر حسب نیاز فراوان، ماشین آتش نشانی دوم را نیز اورهال و وارد مدار خدمات رسانی کردیم. به رغم تلاش های انجام شده اما ماشین آلات از لحاظ قدمت و کارایی فرسوده اند.

وی افزود: طبق قانون وظیفه ی ما خدمات رسانی در محدوده ی شهریست اما مسئولان امر به جای تلاش برای راه اندازی ایستگاه دوم که جزو ضروریات است، شهرداری اروندکنار را ملزم به ورود به امر اطفاء آتش سوزی ها در کل بخش اروندکنار و دهستانهای نصار و منیوحی (با مجموع ۴۱ روستا) کرده اند که این موضوع با توجه به بُعد مسافت ایستگاه آتش نشانی اروندکنار تا روستاها، در بسیاری از موارد به ویژه آتش سوزی در نخلستانها و به رغم اطفاء آتش، اما به سبب زمانبر شدن رسیدن خودروهای آتش نشانی به محل، نمی توان به کاهش خسارت وارده به نخل داران کمکی کرد و لذا بایستی مسئولان امر در این باره فکر و اقدامی اساسی کنند.

*جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خدمات مستقل آتش نشانی دهند

وی با بیان اینکه اطفاء آتش سوزیها به ویژه در حوزه ی کشاورزی از وظایف منابع طبیعی و جهاد کشاورزیست و بایستی برای ارائه خدمات یک آتش نشانی مستقلی را ایجاد کنند، تصریح کرد: برای ارائه خدمات اطفاء حریق در بخش اروندکنار و روستاها نیز بایستی بخشداری و دهیاریها یک آتش نشانی مستقل داشته باشند.

شهردار اروندکنار؛ یادآور شد: چندین سال پیش یک ایستگاه آتش نشانی در منیوحی ساخته و حتی یک دستگاه ماشین آتش نشانی نیز برای آن اختصاص یافت اما به سبب عدم تامین نیروی انسانی از سوی مسئولان امر که معتقد بودند پرداخت حقوق نیروهای مورد نیاز این ایستگاه آتش نشانی برایشان هزینه بر است، تاکنون بلااستفاده و بدون راه اندازی رها شده است.

بچاری؛ گفت: به سبب پراکندگی روستاها و بخش اروندکنار، به طور مثال اگر در خزعل آباد اعلام حریق شود و نیروهای آتش نشانی ما بخواهد به آن سمت حرکت کند در خوشبینانه ترین حالت آن ۲۰ دقیقه زمان می برد و به این ترتیب آتش آسیبش را زده و دارایی فرد هم در آتش سوخته و از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در دهه ی هفتاد و پیش از آن جهاد کشاورزی در تمام مسیرها خدمات آتش نشانی ارائه می کرد، افزود: برابر قانون، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این باره وظایفی بر عهده دارند که متاسفانه به آنها عمل نمی کنند و در این باره خدمات دهی نمی کنند.

*بروز۱۷۴ فقره آتش سوزی در باغات روستایی

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال، ۱۸۴ فقره عملیات اطفاء حریق توسط ایستگاه آتش نشانی اروندکنار به انجام رسیده است که از این تعداد ۱۷۴ فقره آن برای اطفاء آتش سوزی در باغات روستایی دهستان منیوحی و نصار بوده است.

وی؛ از فرماندار ویژه شهرستان آبادان، بخشدار اروندکنار و مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان خواست تا برای راه اندازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی تدبیر، برنامه ریزی و اقدام سریع کنند.

*نیاز ۲ میلیارد تومانی برای بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی

بخشدار اروندکنار نیز در این باره گفت: ایستگاه آتش نشانی منیوحی به سبب گذر زمان و عدم استفاده از آن، دچار فرسودگی شدید و تخریب شده و نیاز به بازسازی جدی دارد.

صادق جلالی؛ اظهار کرد: طبق برآورد کارشناسان، برای انجام ترمیم و بازسازی ساختمان آتش نشانی منیوحی به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه خدمات اطفاء حریق در دهستان منیوحی با ۱۳ روستا و ۱۴ هزار نفر جمعیت و دهستان نصار با ۲۸ روستا و ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده ی شهرداری اروندکنار گذاشته شده است؛ افزود: گستردگی نخلستانهای و بروز آتش سوزی های مکرر، سختی کار را برای شهرداری اروندکنار چند برابر کرده است.

*اعتبارات کم روستایی کفاف حل مشکلات را نمی دهد

وی تصریح کرد: متاسفانه تلاشهای فراوان برای گرفتن اعتبار مورد نیاز برای بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی از طریق اداره کل امور شهری و روستایی و محرومیت زدایی تاکنون نتیجه ای در برنداشته و میزان کم و ناچیز اعتبارات روستایی هم کفاف حل این مشکل را نمی دهد.

وی از مسئولان امر اعم از نمایندگان، فرماندار ویژه شهرستان آبادان، مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان خواست تا در زمینه ی تامین، تخصیص و پرداخت اعتبار مورد نیاز برای بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی که کمک شایانی به اطفاء حریق در این بخش می کند، اقدام جدی و سریع کنند.

گزارش: فرزانه یحیی آبادی

46

آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندآتش سوزی در نخستانهای اروندکنار
آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندلزوم بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی
آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندلزوم بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی
آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندلزوم بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی
آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندلزوم بازسازی ایستگاه آتش نشانی منیوحی
آتش بی تدبیری بر سر نخلستانهای اروندکنار؛ نفراتی که یکی پس از دیگری می سوزندآتش سوزی در نخستانهای اروندکنار
کد خبر 1597823

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟