محصول افزون بر 2 هزار هکتار زمین های یزد سال زراعی جاری بیمه شد


یزد - ایرنا - مدیر شعب بانک کشاورزی یزد گفت: محصول 2 هزار و43  هکتار زمین...
یزد - ایرنا - مدیر شعب بانک کشاورزی یزد گفت: محصول 2 هزار و43  هکتار زمین های زراعی و باغی استان در سال زراعی 1401-1400 در برابر حوادث مختلف طبیعی زیرپوشش صندوق بیمه این بخش قرار گرفت .

فرهاد کشمیرشکن عصر یکشبه در گفت و گو با ایرنا ، افزود: امسال با برنامه ریزی صورت گرفته ، تلاش شد با توجه به برخی حوادث مانند سیل ، توفان ، سرما، گرما زدگی و از این قبیل امور نسبت به بیمه محصول و فرهنگ سازی در این زمینه با رشد حداکثری سطح بیمه اقدام شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ بیمه انواع محصول اظهارکرد: صندوق بیمه کشاورزی بهترین راهکار برای تضمین تولید کشاورزی استان که اقلیم گرم و خشک و دما هوای آن شب و روز اختلاف زیادی دارد، است.

مدیر شعب بانک کشاورزی یزد ادامه داد: موثرترین روش برای تضمین تولید، بیمه محصول زراغی و باغی نزد صندوق بیمه کشاورزی است که این روش و رویکرد می‌تواند در صورت بروز سوانح طبیعی از قبیل بارندگی، خشکسالی، سیل ، تگرگ و دیگر امور برای کشاورزان اطمینان را ایجاد کند که با کمک صندوق بیمه ، بخشی از زیان سرمایه از سوی بیمه گذار برگردانده می شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی یزد ، تصریح کرد: در سال زراعی پیش رو ، تعرفه ها و گزینه‌های متعددی با توجه به سطح توانمندی و خطرهای مورد نظر بهره برداران در نظر گرفته شد تا کشاورزان و دامداران با اطمینان خاطر بیشتر به افزایش تولید محصول کشاورزی تلاش کنند.

وی با توجه به پرداخت سهم ۶۰ درصد یارانه دولت در بیمه محصول کشاورزی اضافه کرد: جبران خسارت این بخش از سوی دولت به دلیل محدودیت منابع اعتباری ، از طریق بیمه محصول کشاورزی امکان پذیر است.

کشمیرشکن با بیان اینکه مهمترین عامل جبران خسارت بهره برداران بخش کشاورزی ، بیمه یارانه محصول کشاورزی است ، تاکید کرد: بهره‌برداران محصول زراعی ، باغی ، دام ، طیور ، آبزیان و زنبور عسل خود را تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دهند.

وی ادامه داد: افزون بر ۱۲۷ میلیارد ریال بابت زیان وارده به تولیدکنندگان از سوی صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی گذشته پرداخت شد.

از ۱۱۴ هزار هکتار زمین های قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصول باغی و گلحانه ای اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد زمین های قابل کشت که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصول است، به دست می آید.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصول دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصول کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.