فراز و فرود تمدن ها براساس قانون الهی است/نگاه تحلیلی قرآن به سرگذشت پیشینیان


فراز و فرود تمدن ها براساس قانون الهی است/نگاه تحلیلی قرآن به سرگذشت پیشینیان

حجت الاسلام سعیدی گفت: قرآن کریم در عین آنکه به وقایع می‌پردازد چرایی آنها را نیز بازگو می کند بخشی از این کتاب تاریخ و بررسی حوادث گذشتگان است اما رویکرد این بررسی تحلیلی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با بر پایی آیین اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح در سطح شاغلین وظیفه و پایور حجت‌الاسلام سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با اشاره به لزوم توجه به فهم عمیق نسبت به آیات قرآن کریم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی درک و فهم قرآن کریم تاکیدات بسیاری دارند و یکی از ابعاد فهم قرآن توجه به تعبیرات سیاسی آن است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا عنوان کرد: قرآن کریم کتاب تاریخی نیست بلکه کتابی است که چرایی ها را بیان می کند قرآن کریم در عین آنکه به وقایع می‌پردازد چرایی آنها را نیز بازگو می کند بخشی از این کتاب تاریخ و بررسی حوادث گذشتگان است اما رویکرد این بررسی تحلیلی است. قرآن کریم ۱۳۲ بار از موسی بن عمران سخن به میان می آورد یا چهل بار از حضرت نوح یاد کرده است اما جای سوال باقی است که چرا قران این حوادث را به هم پیوند میزند؟

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در تبیین وقایع و حوادث قرآن کریم وجود دارد این است که فراز و فرود انقلاب‌ها تصادفی، جبری یا بر اساس قانون و سنت الهی است؟اگر بر اساس سنت است که قوانین حاکمی بر فروپاشی یا ماندگاری یک تمدن تاثیر دارد؟

حجت الاسلام سعیدی تصیح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ آشنایی با سرگذشت پیشینیان است؛ قرآن کریم به تحلیل انقلاب ها و تمدن های گذشته می پردازد و در عین حال برای انسان نقش مهمی قائل است بر این اساس اگر امتی به فتوای ملا و رهبر خود گوش دهند چند هزار مستعمره را از این کشور بیرون خواهند کرد و اگر ملتی به حرف رهبر خود اعتنایی نکند حتی اگر آن رهبر امام علی علیه السلام باشد دست ایشان را می بندند و با طناب به کوچه می کشاند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم چند عامل را برای پیروزی یک تمدن و نه عامل را برای سقوط آن مشخص می‌کند بر این اساس تاریخ آیینه تمام نمای عبرت انسان است همچنین قرآن کریم فراز و فرود انقلاب ها و تمدن ها را قانونمند می داند؛ این کتاب الهی مستند ترین، جامع ترین منبع تحلیل سرگذشت پیشینیان است از طرفی طبق عقیده قرآن کریم انسان مثبت یا منفی بی شک در فراز و فرود تمدن ها نقش اساسی دارد.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت