نظر متفاوت امام و رهبری درباره خوانندگی و نوازندگی


نظر متفاوت امام و رهبری درباره خوانندگی و نوازندگی

قم - ایرنا - یک پژوهشگر امور دینی گفت: فقهای متاخر از جمله امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خارج فقه موسیقی، قرائنی را اقامه می‌فرمایند که چنین استنباط می‌شود که خوانندگی و نوازندگی‌ای حرام است که مصداق لهو یا اضلال قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از حوزه هنری استان قم: دومین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

فلاحتی‌ در ابتدای این نشست درباره نظر فقهای اسلام درباره موسیقی و غنا بیان کرد: یکی از مبادی تصدیقیه مساله موسیقی، نگاه جامع به ادله استنباطی موسیقی و غنا است. فرض اولیه ما این است که با تمام ادله اربعه فقه می‌توان این نتیجه را گرفت که موسیقی و غنا دارای نوع حلال و مجازی هم هست، خصوصا روایات موسیقی.

وی افزود: فقهای متاخر از جمله امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خارج فقه موسیقی، قرائنی را اقامه می‌کنند که چنین استنباط می‌شود که (آن دسته از) خوانندگی و نوازندگی‌ای حرام است که مصداق لهو یا اضلال قرار گیرد به تعبیر دیگر قید لهو در بسیاری روایات حیثیت مشیر و واسطه در عروض دارد مضافا اینکه در برخی روایات کلمه غنا مقید به قید حرام مورد مذمت واقع شده است و این هم مفهومش این است که غنا نوع حلالی هم دارد که مذموم نمی‌باشد.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری ۱۵ اشکال به تعریف اکثریت فقها در باب غنا و آلات لهو دارند که معنایش این است که مناط تشخیص غنا در منظر برخی فقها به همین دلایل و اشکالات، مایل به حرمت مطلق موسیقی و غنا بوده است.

فلاحتی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بسیاری از ابعاد موسیقی‌ حلال، در زمان ما با دلیل عقلی مستقلا قابل استنباط است. اگرچه عقل در حیطه غیر مستقلات عقلیه نیز می‌تواند مجاز بودن برخی موسیقی‌ها را اثبات کند لکن کارکردهای مثبت موسیقی که در بیانات ایجابی مقام معظم رهبری نیز وارد شده است، قرینه‌ای لبّی به دست فقیه می‌دهد که می‌شود گفت برخی موسیقی‌ها از باب مستقلات عقلیه نیز مورد تایید و حلّیت است.

سلسله جلسات دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند عصر دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ در این جلسات حضور یابند./


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شهادت سردار سلیمانی دل‌های امت اسلامی را زنده کرد