معاون قرآن و عترت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های قرآنی نگاه حداکثری است


معاون قرآن و عترت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های قرآنی نگاه حداکثری است

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت در آئین تودیع و معارفه بر لزوم پرداختن به جایگاه خطیر قرآن و دین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید توجه به فرهنگ و تفکر قرآنی در همه حوزه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جاری و ساری شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا معاف در آئین تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر دیروز در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد برضرورت توجه به فرهنگ و تفکر قرآنی در همه بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت و سعادت عمل کنیم. در دولت قوی باید فرهنگ قوی محقق شود و این امر جز با اتکا به قرآن و اهل بیت (ع) امکان‌پذیر نیست.

وی که در جمع مدیران و معاونین معاونت قرآن و عترت سخن می گفت با اشاره به ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در آستانه ماه های رجب و شعبان گفت: ان شالله این جلسه به برکت حضرت کوثر خیر کثیر باشد و در آستانه ماه رجب و شعبان و ر مضان این تلاقی ها همه معنادار هستند و بر این باوریم به برکت و یمن این ماه های عظیم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی افزود: خوشحالم که در مجموعه ای که در دولت نهم تحت عنوان یک مرکز فعالیت می‌کرد و تبدیل به ساختار معاونت شد ،حضور پیدا کردم و الحمدلله الان این معاونت بالنده و از مجموعه های چالاک ، موثر و راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

علیرضا معاف در خصوص گفت و گوهای تفصیلی درچند ماه اخیر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در خصوص راهبردها ، استراتژی‌ها، جهت گیری‌ها و ریل‌گذاری ها و خط مشی های معاونت قرآن و عترت گفت و گوهای مفصلی داشتیم و در این خصوص به جمع بندی های خوبی هم رسیدیم که بخشی از آن در حکم بنده آمده است و بخشی دیگر هم شفاهی عرض کردند که ان شاالله عملیاتی خواهند شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود وجود دو نظریه متقن در رابطه با کلام وحی حاکم در فضای کشور دانست و گفت: دو نگاه ، دو نظریه یا دو زاویه و دو رویکرد یا حتی دو جهان بینی و دو ذهنیت به قرآن در کشور ما حاکم است اینها با هم تضاد و تنافی ندارد اما تفاوت دارد؛ یک رویکرد نگاه حداقلی است که غالبا انتزاعی، تشریفاتی و دکوری به قرآن است که سال 53 می شود در دولت پهلوی هم دید چه بسا الان هم در برخی از کشورهای اسلامی وجود دارد؛ اما در مقابل نظریه امامین انقلاب به خصوص حضرت آقا است که تفصیلا در حوزه قرآن صحبت کردند و وجود دارد، این نگاه ، نگاه حداکثری است، یک نگاه انضمامی کاربردی و غیر تشریفاتی و غیر دکوری به فرهنگ قرآن است که بی شک عمل بدان موجب کمال و سعادت بشری و توسعه فرهنگ قرآن است.

البته من به جد معتقدم که مقدمات همین نگاه حداکثری ، درست خواندن و روان خواندن قرآن است اما کافی نیست، همین درست خواندن قرآن، آموزش‌های عمومی و تلاوت شیرین قرآن و کارهای ذوقی و ابتکاری و... اینها واجب است اما اینها همواره مقدمه فهم و عمل و تحقق قرآن می باشد.

دکتر معاف ظرفیت بالقوه جامعه قرآنی را بی نظیر دانست و گفت: جامعه قرآنی ظرفیت فوق‌العاده عظیم مردمی دارد و بنده سال‌ها با این جامعه مانوس بوده ام ، ظرفیت هایی نظیر حمایت‌های ویژه رهبر قرآن شناس و قرآن دان انقلاب ظرفیت بسیار بالایی است.

وی گفت: حضرت آقا در خصوص قرآن همواره در مناسبت های مختلف صحبت می کنند و وقت می‌گذارند و می‌شود گفت که ایشان پیشاپیش فکر کردند و بررسی کردند و به ما گفتند که چه کنیم و ما در مرحله اقدام هستیم.

معاون قرآنی وزیر ارشاد هدف از تاسیس این معاونت را راهبردی و استراتژیک در عرصه فرهنگ دانست و گفت: معاونت قرآن یک معاونت راهبردی و استراتژیک در دولت سیزدهم است و یک معاونت فرعی و حاشیه ای نیست، همه آن چیزی که در دولت‌های قبل اتفاق افتاده یک دامنه رشد پیدا کرده است و ما امروز در یک نقطه خوب ایستاده‌ایم منتها باید این نگاه جهشی باشد و در این دولت قوی باید فرهنگ قوی محقق شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود قرآن و دین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اصیل و ریشه دار ارزیابی کرد و تاکید کرد: قرآن و دین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قوی باشد، قرآن و دین فرا نهاد است و باید فرهنگ قرآن و تفکر قرآن در همه حوزه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جاری و ساری شود و با این ظرفیتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم ایجاد شده است می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها