14 بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها


14 بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

استان ها- ایرنا- تاخت و تاز کرونا بر اساس آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور شیب صعودی گرفته است اما برخی شهروندان همچنان با تصور ضعیف بودن سویه اُمیکرون، نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی بی توجه‌ هستند که این موضوع تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور را افزایش داده است .

به گزارش ایرنا ،حضور سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون و رشد آمار مبتلایان و بیماران بستری در نقاط مختلف کشور زنگ خطر پیک ششم را به صدا درآورده است و هشدار می دهد در صورت هر گونه غفلت و عادی انگاری هفته های پیش رو با بحران جدی شیوع در کشور و افزایش مراجعات به مراکز درمانی روبرو خواهیم شد.

کارشناسان بر این باورند تنها راه مقابله و قطع زنجیره شیوع، تکمیل واکسیناسیون ، توجه به هشدارهای بهداشتی ، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از هر گونه عادی انگاری است .

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور اکنون ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. ۱۷۹ شهرستان نارنجی، ۱۸۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

آماده باش به همه مراکز بهداشتی کشور با ورود موج ششم کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اعلام اینکه در زمان حاضر مراکز درمانی کشور و پرسنل تمامی بیمارستان‌ها برای مقابله با اُمیکرون در آمادگی ۱۰۰ درصدی به سر می‌برند افزود : مدیریت مقابله با موج ششم کرونا در کشور با سویه جدید به صورت قرارگاهی عمل خواهد کرد و همه مشکلات و برنامه ریزی ها رصد و بررسی شده و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی و قابلیت اجرایی دارد.

دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه آیین بهره برداری از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ولایت، نخستین مرکز درمانی تمام اتوماتیک کشور در مشهد، افزود: راه اصلی مقابله با اُمیکرون مقاوم کردن مردم از طریق واکسیناسیون است، این در حالی است که بیشتر افراد این بیماری را به صورت خفیف و با علائم شبیه سرماخوردگی تجربه می کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ مصوبات اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعلام آماده باش به همه مراکز بهداشتی کشور با ورود به موج ششم کرونا خبر داد.

کمال حیدری گفت: در روزهای اخیر شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان ناشی از گسترش ویروس کرونا و سویه‌های جدید آن هستیم که در این راستا مصوبات یکصد و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس این مصوبات به همه پرسنل و واحدهای ارائه خدمات سطح یک شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه‌های بهداشت اعلام آماده باش شد.

14 بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

شیوع اُمیکرون / قرمز شدن شهرها و افزایش شمار مبتلایان

با توجه به شیوع اُمیکرون وضعیت کرونایی تعدادی از شهرها تغییر رنگ داده و قرمز شده اند و برخی هم به نارنجی تغیر رنگ داده اند.

دکتر سیمین خیاط زاده مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تغییر وضعیت کرونایی آذربایجان‌شرقی در روزهای اخیر، گفت: شهرستان آذرشهر در وضعیت قرمز قرار گرفته و هفت شهرستان نیز نارنجی هستند و هبچ شهرستانی با وضعیت آبی در استان نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: هفت شهرستان استان مرکزی بر اساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شرایط پرخطر(قرمز) قرار گرفته است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: بر اساس این اعلام، شهرستان‌های اراک، ساوه، شازند، خنداب، دلیجان، تفرش و خمین در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.
وی تاکید کرد: پنج شهرستان آشتیان، فراهان، زرندیه و محلات نیز در گزارش رنگ‌بندی کرونا در فهرست مناطق با رنگ نارنجی طبقه‌بندی شده‌اند و باید پروتکل‌های مربوط به این مناطق در آن‌ها رعایت شود. مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد نیز اعلام کرد : شمار بیماران شناسایی شده مبتلا به کرونا در این شهرستان مرزی شرق استان خراسان رضوی نسبت به ۲ هفته گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است.

حیدر احسانی افزود: مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی شهر تایباد به نسبت ۲ هفته قبل رو به افزایش گذاشته و رشدی ۴۰ برابری را در پیش گرفته است.

در خبری دیگر به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمده است که با مرگ یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته ، شمار فوتی های کرونا در استان به ۲ هزار و ۴۷۶ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان شمار مبتلایان کرونا در هرمزگان را ۷ هزار و ۵۶۳ نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۲۷۲ نفر مبتلا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار ۱۰۶ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند.

فرماندار خواف هم گفت: به علت شیوع سویه اُمیکرون کرونا، کلیه مدارس این شهرستان مرزی خراسان رضوی از روز پنجشنبه، چهاردهم بهمن‌ماه به مدت ۱۰ روز تعطیل شد و فعالیت های آموزشی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی خواف به صورت مجازی غیرحضوری و با بهره گیری از بستر سامانه شاد انجام می شود.

حسین سنجرانی افزود: افزایش تعداد موارد مثبت و بیماران بستری بیماری کووید ۱۹ در روزهای گذشته سبب تغییر رنگ شهرستان خواف از آبی به زرد شده بود که دیروز این شهرستان از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ داده است.

به گفته رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد ،با توجه به تداوم شیوع کرونا و با هدف حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از ابتلای مردم به این ویروس، نماز عبادی سیاسی جمعه در ۹ شهر استان لغو شد.

حجت‌الاسلام سید جمال‌الدین نجم الهدی افزود: تعطیلی نمازجمعه در اردکان، یزد، میبد، تفت، مهریز، هرات، مروست، بهاباد و ابرکوه بر اساس مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا صورت گرفت.

وی ادامه داد: آیین عبادی سیاسی جمعه در سایر شهرستان‌های استان شامل اشکذر ( شهر اشکذر، خضرآباد و رستاق) و شهر بافق که وضعیت نارنجی و زرد دارد با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار می‌شود.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای قزوین نیز گفت: وضعیت قزوین در رنگ بندی کرونایی به قرمز یعنی به معنای خیلی پرخطر تغییر پیدا کرده است.

منوچهر حبیبی افزود: اکنون وضعیت کرونایی ۲ شهرستان استان شامل قزوین و بویین زهرا قرمز و رنگ شهرستان های آبیک و تاکستان نیز نارنجی بوده و در شهرستان های البرز و آوج زرد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از راه اندازی اورژانس کودکان در بیمارستان گلستان اهواز برای درمان بیماران کرونایی خبر داد.

دکتر عرفان مردانی گفت: ‏با توجه به تکمیل ظرفیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ ابوذر، اورژانس کودکان بیمارستان گلستان راه اندازی و پشتیبان این بیمارستان خواهد بود.

اکنون ۱۰ شهرستان خوزستان نارنجی، ۱۴ شهرستان زرد و سه شهرستان آبی کرونایی هستند.

سید علی درخشان مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم از قرمز شدن رنگ کرونایی شهر کرد خبر داد و افزود :شیب شیوع اُمیکرون به صورت آسانسوری در حال افزایش است.

هم اکنون شهرستان‌های بروجن، سامان، لردگان، خانمیرزا، کیار و فارسان نیز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اردل، کوهرنگ و بن نیز در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

در زاهدان و بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان ب، موج جدید شیوع ویروس کرونا مدارس این استان را در روز شنبه ۱۶بهمن تعطیل کرد و آموزش به صورت غیرحضوری خواهد بود.

بر اساس تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا سیستان و بلوچستان؛ با توجه به شیوع گسترده کرونا در سطح استان، فعالیت تمامی مدارس در همه مقاطع روز شنبه مورخ ۱۶ بهمن به صورت غیر حضوری است.

سرپرست بیمارستان نظام مافی شوش گفت: ۴۰ درصد ظرفیت تخت‌ها و بخش‌های این بیمارستان آماده ارائه خدمت به بیماران کرونایی در مواجهه با موج جدید احتمالی این ویروس هستند.

داود محمودی اظهارداشت: در صورت نیاز امکان افزایش تخت‌ها و ظرفیت بخش‌های بیمارستان برای بیماران کرونایی وجود دارد، ضمن اینکه در تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی هم مشکلی نداریم.

شهرستان شوش در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان گیلان همطی ۲ هفته اخیر بیش از ۲.۵ برابر شد که این روند افزایشی طی روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به روند افزایشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان از بهمن ماه جاری گفت: این روند طی هفته جاری شتاب گرفته است.

دکتر فردین مهربیان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار امروز، هم‌اکنون ۳۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که ابتدای هفته جاری "شنبه" ۲۵۱ بیمار بستری بودند.

دبیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: شمار بیماران بستری بر اثر کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی نسبت به ۱۰ روز گذشته حدود ۲ برابر شده است و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

دکتر محمد پهلوان افزود: هم‌اکنون حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان رضوی بستری هستند و این در حالی است که این میزان در چهارم ماه جاری کمتر از ۴۰۰ نفر بود.
هم‌اکنون از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، هفت شهرستان در شرایط قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷ شهرستان در شرایط زرد کرونایی قرار دارند و این استان هیچ شهرستان آبی ندارد.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با شدت یافتن شیوع سویه جدید اُمیکرون در استان، در تازه‌ترین رنگ بندی کرونا، شهرهای سقز و بانه وارد محدوده قرمز شد.

دکتر بهروز اخوان اظهار داشت: سنندج و کامیاران در وضعیت نارنجی و بقیه مناطق استان زرد هستند و هیچ نقطه آبی باقی نمانده است.

کرونا رنگ قشم را قرمز کرد این مطلب را مدیر شبکه بهداشت جزیره قشم اعلام کرد و گفت : در ۲ هفته اخیر ۵۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که ۴۸ نفر از این تعداد در یک هفته گذشته بستری شدند.

دکتر یاسر مرادی افزود: هم اکنون ۱۱ بیمار در بخش کرونا بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم بستری هستند و پیش بینی می شود شمار افراد بستری تا ۲ هفته آتی به ۲ تا سه برابر تعداد کنونی برسد.

14 بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

پیشروی دوباره کرونا در البرز ضریب اشغال تخت های بیمارستانی البرز را ۶ برابر کرد، این مطلب را سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد و گفت :با بستری شدن ۷۰ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد تخت های کرونایی در استان به ۳۰۴ مورد رسید که ۶ برابر ۲ هفته پیش است.

اکنون شهرستان کرج در وضعیت نارنجی ، پنج شهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ ، اشتهارد و فردیس در وضعیت زرد و شهرستان طالقانی آبی کرونایی است.

روند افزایش بستری‌های کرونا در استان اردبیل نیز ادامه دارد بطوریکه در شبانه روز گذشته با بستری ۳۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ این تعداد به ۱۶۱نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: در پی افزایش شمار مبتلایان و شیوع موج ششم، هم اینک شهرستان پارس‌آباد و مشگین شهر در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های اردبیل، خلخال، بیله‌سوار، نمین، سرعین ، کوثر گرمی و نیر در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

دکتر محمدیان‌اردی با هشدار نسبت به اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده اظهار کرد: شاخص‌های شیوع این بیماری در استان به صورت شتابان در حال افزایش است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ، با شناسایی ۴۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، مجموع بیماران بستری و سرپایی مثبت به ۱۳۳ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

دکتر محمد طاهری افزود: همچنین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر جعفر زارعی زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: براین اساس ۵۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر شامل بوشهر، دشتی، تنگستان، دشتستان و گناوه در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های دیلم، دیر و کنگان نیز از وضعیت زرد با خطر متوسط به نارنجی پرخطر کرونایی تغییر رنگ داده اند.

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ شهرستان دشتی از نارنجی پرخطر کرونایی به قرمز خیلی پرخطر شمار شهرستان‌های قرمز استان بوشهر به پنج شهرستان افزایش یافت.

تداوم واکسیناسیون در استان ها و تاکید بر تکمیل دزها

به مدد واکسیناسیون موفقیت خوبی در زمینه کنترل شیوع سویه های قدیمی تر کرونا در کشور به دست آمده است، اما سویه اومیکرون تهدید جدی است که مقابله با آن و جلوگیری از تکرار تجربه‌های مرگبار و تلخ کرونایی، حساسیت بیشتر مردم در تکمیل واکسیناسیون و رعایت توصیه های بهداشتی را می طلبد.

اکنون ۶۰ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۳۰ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۲۵۰ نفر دُز دوم و ۱۸ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۶۸دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۷۹۰هزار و ۸۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

دکتر سیمین خیاط زاده مدیر گروه پیشگیری از بیمارهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز روند واکسیناسیون کرونایی آذربایجان شرقی را خوب عنوان کرد و افزود: باید سرعت واکسیناسیون، بیشتر از وضعیت کنونی باشد.

حدود ۸۸.۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی، دُز اول و ۸۱.۵ درصد جمعیت دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند؛ با این حساب تاکنون ۲ میلیون و ۷۳۴هزار و ۱۹۴ نفر در آذربایجان شرقی، دُز اول و ۲ میلیون و ۵۲۰هزار و۱۴۶ نفر دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز با بیان اینکه تاکنون در شهرستان مهریز ۹۲ درصد دز اول، ۸۱ درصد دز دوم و ۲۱ درصد دز سوم را تزریق کرده‌اند ،تاکید کرد: برای مهار کرونا همه شهروندان باید نسبت به مشارکت در طرح واکسیناسیون اقدام کنند.

دکتر سیدعلیرضا پورمازار افزود: کادر بهداشت و درمان در خدمت مردم است و در این خصوص هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون وجود ندارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به شرایط استان و شیوع بالای سویه اُمیکرون ، گفت: همه مناطق استان درگیر این ویروس هستند و مردم باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان تاکنون در هرمزگان یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۶۰ دز در نوبت اول، یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۵۲۶ دز در نوبت دوم و ۴۳۸ هزار و ۷۱۱ دز واکسن کرونا در نوبت سوم تزریق شده است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اعلام اینکه تاکنون ۴۲ درصد جمعیت هدف این شهرستان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند از افراد واجد شرایط خواست به منظور مقابله با کرونا و ریشه‌کنی این ویروس هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

«حشمت رضایی» در جلسه ستاد کرونای گیلانغرب افزود: همچنین در مجموع از ابتدای شروع واکسیناسیون در این شهرستان تاکنون طی سه مرحله ۹۵ درصد جمعیت این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز از آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۵ سال به بالا از امروز در تمام مراکز تزریق واکسن در سطح این استان خبرداد.

صفر فیض الهی افزود: این استان دارای ۱۴۰ هزار کودک بالای ۵ سال و مشمول واکسیناسیون دارد که از این تعداد تنها یک هزار و ۷۵۰ نفر آن ها علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده اند.

14 بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

گزارش های کرونایی

کمین موج ششم برای شبیخون به سلامت خراسان شمالی

سایه سنگین اُمیکرون بر سر مادران باردار ساوجی

آمارهای جدید وزارت بهداشت/۶۱ نفر دیگر قربانی کرونا شدند

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان‌باختگان به ۱۳۲ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وبدا، از دیروز تا امروز ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۳۹۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۸۱ نفر از آنها بستری شدند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۱۲۱هزار و ۳۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند، یک هزار و ۹۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۲۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گزارش ایرنا ، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اُمیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری