خوش‌گذرانی اُمیکرون در 2 سالگی کرونا؛ روزهای سخت در انتظار گلستان


خوش‌گذرانی اُمیکرون در 2 سالگی کرونا؛ روزهای سخت در انتظار گلستان

گرگان - ایرنا - افزایش 2.5 برابری مبتلایان کرونایی گلستان در ایام 2 سالگی ظهور این ویروس، نزدیک شدن تعداد بیماران بستری استان به مرز 500 نفر و قرارگرفتن در آستانه ورود به پیک ششم بیماری کووید 19، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق بیشتر واکسن کرونا را ضروری‌تر از همیشه کرده است

گذشت چندین ماه از پیک پنجم کرونا و فروکش کردن تعداد بستری ها و صفر شدن مرگ و میر ناشی از این ویروس سبب شد تا اهالی گلستان عمر کرونا را تمام شده فرض کنند اما کم تفاوتی به هشدارها در خصوص اُمیکرون اهالی گلستان را بار دیگر به روزهای سخت و تلخ همه گیری کرونا نزدیک کرد.

تصور اولیه مبنی بر کم خطر بودن اُمیکرون، مردم و برخی مسئولان را به سمت ساده‌انگاری و سهل‌گیری در برابر سویه جدید هدایت کرد و در این میان هشدار مستمر درمانگران و کادر پزشکی جدی گرفته نشد.

آنچه واقعیت دارد آنست که با توجه به سرعت و گستره انتشار اُمیکرون ، این سویه از نظر میزان مرگ و میر بر خلاف تصورات اولیه چندان هم کم تلفات نیست و از نظر میزان ابتلا به مراتب وضعیتی نگران کننده‌تر از سویه‌های قبلی کرونا دارد.

تقارن شیوع اُمیکرون با اعیاد ماه رجب و افزایش برپایی مجالس عروسی و جشن و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تکاپوی مردم در بازارها سبب شد تا گسترش این سویه با شیب بیشتری حرکت کند.

با وجود آگاهی نسبی افراد جامعه به شیوع این سویه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی به حداقل ممکن رسیده و این تساهل فقط به مردم نیز ختم نمی شود.

ادارات و نهادهای دولتی گلستان بدون رعایت شیوه نامه ها جلسات صد نفری یا بیشتر برگزار می کنند و یا حتی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی اصلی این ویروس بزرگترین مرکز واکسیناسیون استان در مصلی گرگان را تعطیل کرده است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون ۹۳ درصد از جمعیت بالای ۱۲سال استان نوبت اول و ۸۱ درصد نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند اما استقبال از نوبت سوم به رغم اهمیت آن همچنان مطلوب نیست و فقط ۲۳ درصد از جمعیت هدف آن را تزریق کردند.

وضعیت شیوع کرونا در گرگان، علی آبادکتول و بندرگز قرمز، کلاله، گالیکش، مینودشت، رامیان، آق قلا و ترکمن نارنجی و در بقیه شهرها زرد است و با افزایش روزافزون تعداد مبتلایان تغییر رنگ این شهرها به سمت قرمز دور از انتظار نیست.

در حالیکه تعداد بستری ها در هفته گذشته ۱۸۳ نفر بود و از مجموع ۴۴ بیماری بد حال ۱۳ نفر به ونتیلاتور و دستگاه کمک تنفسی متصل بودند این رقم در روز گذشته به ۴۸۳ نفر بستری رسید.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی از ۶۹ بیمار وخیم مبتلا به اومکیرون در مراکز درمانی استان ۲۳ نفر شرایط وخیمی را تجربه می کنند و به ونتیلاتور متصل هستند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا ، تعداد مراجعات کودکان کرونایی به تنها مرکز تخصصی کودکان گرگان رشد چشمگیری داشته و به گفته یکی از پرسنل این مرکز، تعداد مراجعان برای انجام آزمایش ابتلا به این ویروس از حدود ۳۰ نفر در روز به چند برابر افزایش یافته است .

خوش‌گذرانی اُمیکرون در 2 سالگی کرونا؛ روزهای سخت در انتظار گلستان

میزان ورود مبتلایان کرونا با سویه جدید در اغلب بیمارستانهای گلستان به شدت رو به افزایش است و بخش‌های تعطیل شده کرونا یک به یک بازگشایی می‌شوند اما هنوز خبری از اعمال محدودیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه و جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی در جامعه نیست.

یکی از متخصصان عفونی در جلسه اضطراری شیوع اُمکیرون گفت : سرایت‌پذیری این ویروس از سویه‌های قبلی آلفا، بتا و دلتا بیشتر است.

صادقعلی عظیمی اظهار داشت: به دلیل سرعت انتشار اُمیکرون ابتلای خانوادگی بیشتر مشاهده می‌شود بنابراین پرهیز از دورهمی خانوادگی و حضور نیافتن در مکان‌های تجمعی بیش از پیش مورد تاکید است.

عظیمی افزود: اُمیکرون این بار بر خلاف سویه‌های قبلی، کودکان را هم نشانه گرفته و شمار کودکان مبتلا به کرونا در سویه جدید رو به افزایش است .

وی گفت : واکسیناسیون کامل هر سه دُز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در کنترل و پیشگیری از شیوع اُمیکرون بسیار تاثیرگذار است.

عظیمی با بیان اینکه ابتلا به اُمیکرون علائمی شبیه سرماخوردگی دارد، افزود: افراد در صورت مشاهده سردرد، گلودرد و خستگی در خود از سایر افراد یا اعضای خانواده دوری کرده و خود را قرنطینه کنند.

استاندار گلستان گفت: نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اماکن و مراکز پرریسک استان از جمله بانک‌ها، استخرها، پایانه‌های درون و برون شهری، پمپ‌بنزین‌ها، نانوایی‌ها و ادارات برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا جدی‌تر می‌شود.

علی‌محمد زنگانه اظهار داشت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن دولتی و ارائه دهنده خدمات باید با نظارت بیشتری انجام شود.

وی گفت: با توجه به تزریق حدود ۲۳ درصد واجدین شرایط استان برای دُز سوم واکسن کرونا، باید تلاش شود تا این میزان به ۴۰ درصد برسد.

سعید گل‌فیروزی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم گفت: شیب افزایشی بیماران مبتلا به کرونا و اُمیکرون در استان بسیار زیاد است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان با مشکل مواجه خواهیم شد.

در شرایط تغییر مستمر رنگ کرونایی شهرهای کشور، مسئولان گلستان باید از تجربه دوره‌های قبل درس بگیرند و با اتخاذ تصمیمات مناسب و قابل اجرا، ضمن مهار روند رو به گسترش این ویروس، برای کاهش حداکثری تعداد جانباختگان و مبتلایان به کرونا تلاش کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس