آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ دوشنبه 18 بهمن


آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ دوشنبه 18 بهمن

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، هر چند طبق برخی باورها، عوارض بیماریی زایی سویه جدید کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس...

به گزارش بهداشت نیوز، هر چند طبق برخی باورها، عوارض بیماریی زایی سویه جدید کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

در این خصوص دکتر علیرضا صداقت عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: این ذهنیت وجود دارد که عوارض ابتلا به اومیکرون کمتر از دیگر سویه‌هاست، در حالی که سرعت و میزان ابتلا به آن دستکم ۱۰ برابر است و همین تفکر نادرست میزان ریسک ابتلا و بستری در آی.سی.یوها را بالا می برد.

وی همچنین تصریح دارد: نیمی از بیماران کرونایی بستری در بخش های مراقبت ویژه در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افراد واکسینه نشده و کسانی هستند که دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا باعث کاهش آمار مرگ و میر و بستری در پیک جدید می‌شود و به همین علت تزریق هر سه دز واکسن اهمیت ویژه دارد.

به بیان دکتر صداقت، هم اکنون شاخص تزریق دُز سوم واکسن در خراسان رضوی چهار درصد از میانگین کشوری کمتر است به طوری که این میزان در کشور بالای ۲۹ درصد و در خراسان رضوی کمتر از ۲۶ درصد است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بخشهای مراقبت ویژه در مشهد نسبت به هفته‌های گذشته رشد هشت درصدی داشته است و هم اکنون ۲۵ درصد تخت‌های ویژه اشغال شده اند.

روزانه بیش از ۳۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می شوند و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ بیمار کووید۱۹ در استان جان خود را از دست دادند و ۲ هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

امروز همچنین مسوول کمیته خدمات‌ درمانی هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی از بازرسی اماکن و باشگاه‌های ورزشی مشهد و تخلیه باشگاههای فعال در راستای برخورد با متخلفان از مقررات کرونایی خبر داد.

روند ابتلا به کرونا در فارس هم افزایشی است ولی رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در استان کاهش یافته، به طوری که در هر ۱۹ ثانیه یک نفر مبتلا و هر ۶ دقیقه یک نفر در بیمارستان های استان بستری می شود،

اما در خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بعد از افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در روزهای اخیر موارد بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی هم افزایش داشته است؛ در حال حاضر ۱۷۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند

سید محمد موسوی میرزایی افزود: مدارس و مهدکودک‌ها در مناطق قرمز و نارنجی با تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا از چهارشنبه هفته گذشته به مدت ۲ هفته تعطیل شد که نقش موثری در کنترل بیماری و کاهش مبتلایان سرپایی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها در یک هفته آینده شاهد افزایش تعداد فوتی‌ها نیز خواهیم بود و با توجه به افزایش بستری‌ها در هفته گذشته به همان نسبت در حال حاضر فوتی‌های کرونا در استان افزایش دارد.

از خوزستان هم به نقل از رییس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز آمده است که ۲۷۰ کودک مبتلا به کرونا در این مرکز درمانی بستری شده اند که این تعداد نسبت به ماه های گذشته بسیار زیاد است.

دکتر محسن علی سمیراظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر والدین واکسن زده اند در صورت ابتلا به اُمیکرون، علائم خفیفی دارند و چون تصور می کنند هیچ مشکلی نداشته این بیماری را به دیگر اعضای خانواده و از جمله کودکان انتقال می دهند.

وی با اشاره به اینکه واکسن های سینوفارم و پاستوکووک برای تزریق به کودکان بالای 9 سال تایید شده است افزود: از والدین انتظار داریم که نسبت به واکسیناسیون فرزندانشان اقدام کنند.

رییس مرکز بهداشت استان هم گفته است که بیشتر افراد بستری در بخش آی سی یو بیمارستان ها واکسن نزده اند لذا انتظار است مردم این موضوع را جدی بگیرند.

دکتر سیدمحمد علوی همچنین با اشاره به شکل گیری موج جدید کرونا در استان اظهار داشت: تجمع افراد در مراکز نمونه گیری و مراجعه زیاد به مراکز درمانی ریسک انتقال عفونت به افرادی را که هنوز آلوده نشده اند، افزایش می دهد.

وی با بیان این که ۱۵ درصد جمعیت هدف خوزستان تمایلی به زدن واکسن ندارند، گفت: حدود ۲۰ درصد از مبتلایان استان کودکان زیر ۱۸ سال و به ظور خاص، حدود ۱۵ درصد آنها زیر پنج سال هستند.

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی هستند.

در جنوب کرمان هم به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، موارد بستری مبتلا به کرونا نسبت به هفته قبل دو برابر شده اند که یک هشدار بسیار بزرگ و جدی است.

علی اصغر خیرخواه با اشاره به افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بخش اطفال بیمارستان های منطقه جنوب کرمان گفت: مدیران و روسای بیمارستان ها آمادگی لازم را در تمام بخش ها بویژه بخش اطفال ایجاد کنند.

در استان مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بار مراجعه بیماران سرپایی به درمانگاه‌های استان نسبت به هفته گذشته چند برابر شده و شاهد سیر افزایشی مراجعه به ویژه اطفال به بیمارستان هستیم که بسیار نگران‌کننده است.

به گفته دکتر محمد جمالیان، متاسفانه کودکان هم مانند افراد بزرگسال در خطر ابتلا به سویه جدید هستند و در استان مرکزی ۵۵۰ تا ۶۰۰ ابتلای کودک در نیمه اول بهمن گزارش شده است.

همچنین اعلام شده است که میزان مراجعات سرپایی و بستری در شهرستان فراهان افرایش یافته که بیشتر شامل کودکان و افراد زیر۳۰ سال است.

در خبری دیگر نیز اعلام شد حدود ۱۰۰ نفر از کادر درمان در مراکز بیمارستانی اراک و دیگر شهرستان‌های استان از یکم تا ۱۴ بهمن ماه جاری امسال به کرونا مبتلا شده‌اند.
با توجه به شیوع کرونا، قرار است آیین گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان مرکزی به صورت راهپیمایی موتوری و خودرویی خانوادگی در روز جمعه ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

در آذربایجان غربی هم با ورود اومیکرون، طی فقط چند روز نمودار صعودی در شیوع کرونا پیدا کرد به طوری که تعداد مبتلایان روزانه در ۲ هفته ۱۴ برابر شده و این نشان دهنده، خطر جدی این سویه جدید است. به واقع، ۹۵۸ نفر در ۲۴ ساعت در استان به کرونا مبتلا شدند که بیشترین رقم از اواخر مهر تاکنون است. همچنین ۸۰ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی به خاطر ابتلا به کرونا بستری شدند.

کرونا در شبانه روز گذشته در آذربایجان غربی دو قربانی هم گرفته است. هم اکنون ۶ شهرستان استان وضع قرمز و نارنجی کرونایی دارند .

به گفته دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، میانگین تزریق دُز سوم واکسن در استان به ۳۰ درصد رسیده و این به معنای این است که ۷۰ درصد جمعیت هدف (بالای ۱۸ سال) هنوز دُز سوم واکسن را دریافت نکرده اند.

سید جلیل موسوی افزود: در استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز در روز وجود دارد و تنوع واکسن در ایران کم نظیر است.

در اصفهان، هم اینک ۸۰۰ بیمار کرونایی در مجموعه بیمارستان‌های تخت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند که حاکی از افزایش ۲برابری بیماران نسبت به روزهای قبل از شروع موج‌ ششم است و تعداد فوتی‌ها نیز به صورت جزیی افزایش داشته است.

به گفته سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، اجرای محدودیت‌ها بر اساس مدیریت هوشمند ادامه خواهد داشت و تصمیم گیری در خصوص اعتکاف نیز بر اساس نظر کمیته معنوی اعلام خواهد شد.

روند فزاینده ابتلای کودکان به اومیکرون در مازندران هم موجب نگرانی شده و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص گفت : طی یک هفته اخیر میزان بستری کودکان زیر ۱۲ سال بر اثر ابتلا به اومیکرون بشدت افزایش یافته است.

دکتر قاسم اویس وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان را نگران کننده توصیف کرد و افزود : میزان مراجعه سرپایی بیماران مبتلا به کرونا ، موارد بستری و حتی فوتی ناشی از کرونا با شیب بسیار تند در حال افزایش است.

وی افزود: تعداد بیماران بدحال کرونایی و بستری در بخش مراقبت های ویژه طی یک هفته از ۹۹ نفر به ۱۵۳ نفر رسیده که نشان می دهد این سویه برخلاف باور غلط افکار عمومی کم خطر نیست.

به بیان دکتر اویس، نیمی از مازندرانی‌ها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در حالی که استفاده از ماسک تا ۸۰ درصد از انتشار سویه اومیکرون جلوگیری می کند؛ همچنین مازندران حدود ۲۵ درصد از میزان هدف گذاری واکسیناسیون دز سوم فاصله دارد و در صورتی که در هفته‌های آینده میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در مازندران به ۸۰ درصد نرسد، موج ششم کرونا می تواند همانند موج پنجم کرونا تمام بیمارستان های استان را درگیر و مملو از بیماران کرونایی کند.

در تهران، روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعلام کرد که با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامتی مردم، مراسم اعتکاف رجبیه در این حرم برگزار نمی شود.

همچنین رئیس اتاق اصناف شهرستان ری با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کرونا از سوی اصناف، اعلام کرد: ۳۸ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از سوی بازرسان این اتاق جریمه شدند.

ابتلا به سویه اومیکرون و شیوع کرونا در آذربایجان شرقی هم در حال افزایش است و تنها راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع و استفاده از ماسک است تا فوتی ها سیر صعودی نداشته باشد.

به گفته حسین حقایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در ۲۴ ساعت گذشته، ۵ بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی، جان خود را از دست داده اند؛ واکسیناسیون به موقع و هر سه دُز واکسن کرونا موجب کاهش ۳۵ برابری فوتی های بیماران کرونایی می‌شود.

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان، وضعیت کنونی را نگران کننده خواند و اعلام کرد: در ادامه روند صعودی شیوع کرونا، پنج نفر طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی این استان جان باختند.

دکتر علی محمدیان اردی همچنین از افزایش سه برابری شمار بستری مبتلایان روزانه کرونا در استان اردبیل نسبت به هفته قبل خبر داد و افزود: طی شبانه روز گذشته ۴۴ فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری شدند.

وی با اشاره به ۲ برابر شدن مجموع بستری مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل افزود: هم‌اکنون ۱۵۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری بوده و در حال مداوا هستند.

وی با هشدار به احتمال شیوع گسترده کرونا در استان اردبیل با سویه اومیکرون اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر سه دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

هم‌اینک شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار، خلخال، سرعین، کوثر، گرمی، نمین و نیر در وضعیت زرد، شهرستان پارس‌آباد در وضعیت نارنجی، شهرستان اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

کرونا در سیستان و بلوچستان هم ۱۶۰۴ هموطن دیگر را مبتلا و خانواده ای را داغدار کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان این که هم‌اینک ۱۲۹بیمار حاد تنفسی و ۴۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، تاکید کرد: بر خلاف تصور برخی افراد، سویه اومیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید فریب شمار پایین موارد بدحال بیماری را خورد.

در سمنان، بق آمار تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز درمانی و اورژانس شهرستان های شاهرود و میامی، از تعداد ۱۰۰ کودک مشکوک مبتلا به ویروس کرونا سویه اُمیکرون ۱۷ کودک در بیمارستان بستری هستند که دو کودک مراقبت های ویژه دریافت می کنند.

همه گیری ویروس کرونا در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به مانند سایر نقاط کشور با شیب تند در حال افزایش است

در دامغان، فرماندار این شهرستان گفت که بیش از ۵۵ درصد جامعه هدف در این شهرستان به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، هر سه دُز واکسن خود را تزریق کردند.

کرونا در ایلام نیز در شبانه روز گذشته یک خانواده دیگر را سوگوار کرد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۱۸۲ نفر رسید.همچنین در شبانه روز گذشته ۳۲ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۷۳ نفر رسید.

شهرستان های ایلام، سیروان، چوار، دره شهر، آبدانان و دهلران در وضعیت نارنجی و ایوان چرداول، هلیلان، ملکشاهی و مهران نیز در وضعیت زرد قرار گرفتند.

آمار مبتلایان جدید شناسایی شده در کردستان هم در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۲ نفر است که بیش از ۲ برابر آمار دیروز است.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اکنون ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند و در شبانه روز گذشته یک بیمار کرونایی نیز فوت کرد.

دکتر فریدون عبدالملکی با تاکید بر استفاده از ماسک و اهمیت پوشش همگانی واکسیناسیون جهت کنترل، پیشگیری از بیماری و انتقال آن به دیگران اظهار داشت: مردم در اسرع وقت ترزیق واکسن کرونا را با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون و یا مراکز جامع خدمات سلامت انجام داده و سه نوبت آن را تکمیل کنند.

کرونا در لرستان ۸۱۰ ابتلای جدید را طی شبانه روز گذشته ثبت کرد و شمار مبتلایان را به ۲۰۴ هزار و ۴۹۹نفر رساند. همچنین طی این مدت، یک هموطن در پی ابتلا به کرونا جان باخت.

علاوه بر این، ۸۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری شدند و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.یک مورد فوتی در این بازه زمانی در استان ثبت شده است.

اکنون کرج در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان‌های استان البرز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان شناسایی شدند و مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۴۵۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۴ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

هم اینک ۶ شهرستان استان همدان در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان «بهار، کبودرآهنگ، اسدآباد و تویسرکان» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

امروز همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت که تاکنون ۴۱ درصد جامعه هدف در این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که نسبت به هفته گذشته ۱۲درصد افزایش نشان می دهد.

دکتر سیدجواد پورنقی با بیان اینکه افراد باقیمانده باید هر چه سریعتر مرحله سوم واکسیناسیون را انجام دهند، اظهار داشت: از ابتدای تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استان تاکنون ۲۰۰ هزار نفر دُز سوم را دریافت کرده اند.

هم اکنون شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان در وضعیت نارنجی و رازوجرگلان، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟