توصیه فنی؛ سهام این بانک‌ها را نخرید!


پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک های شهر ، سرمایه و گردشگری در صدر لیست پرریسک ترین بانک های ایران بنابراین هر چند روزگار دوباره ما را به سمت احیای برجام کشاند و سهام بانکی با متقاضیان جدیدی مواجه شده است ، لکن لازم است در خرید سهم به متغیر مهم کفایت سرمایه توجه کنید و سهام بانک های زیان ده و دارای نسبت کفایت سرمایه منفی را نخرید! به گزارش بانک...

کد خبر : 171673 تاریخ انتشار : 19 بهمن 1400

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک های شهر ، سرمایه و گردشگری در صدر لیست پرریسک ترین بانک های ایران بنابراین هر چند روزگار دوباره ما را به سمت احیای برجام کشاند و سهام بانکی با متقاضیان جدیدی مواجه شده است ، لکن لازم است در خرید سهم به متغیر مهم کفایت سرمایه توجه کنید و سهام بانک های زیان ده و دارای نسبت کفایت سرمایه منفی را نخرید!

به گزارش بانک مردم و به نقل از بورس۲۴، از مجموع ۱۹ بانک که در بازار سرمایه حضور دارند نسبت کفایت سرمایه ۹ بانک منفی است. ۵ بانک دارای نسبت کفایت سرمایه بین صفر تا ۳،۵ هستند و این نسبت تنها در ۵ بانک نزدیک به ۸ یا بیش از ۸ است.

همانطور که می دانیم نسبت کفایت سرمایه یکی از مهمترین شاخص های بانک ها در کل دنیاست.

به طوری که درجه ریسک هر بانکی از لحاظ حفاظت از سپرده های آن بانک از طریق نسبت کفایت سرمایه سنجیده می شود.

این نرخ از تقسیم سرمایه پایه بانک بر مجموع دارایی های موزون شده آن به ضرایب ریسک به دست آمده و بر اساس درصد بیان می شود.

بر اساس استانداردهای بانک مرکزی نرخ کفایت سرمایه بانک ها ۸ درصد اعلام شده اما با بررسی آخرین صورت های مالی حسابرسی شده بانک ها درخواهیم یافت که تنها ۴ بانک دارای کفایت سرمایه استاندارد هستند و در واقع نرخ کفایت سرمایه ۱۵ بانک بسیار پایین تر از نسبت استاندارد است.

بانک های کارآفرین و خاورمیانه دارای بیشترین نسبت کفایت سرمایه در بین بانک ها هستند و این نسبت برای این دو بانک به ترتیب ۱۲٫۳۳ درصد و ۱۲٫۲ درصد است.

بانک پاسارگاد با نسبت ۹٫۷ درصد سومین بانکی است که دارای نسبت کفایت سرمایه استاندارد است.

این نسبت در بانک سینا ۸٫۱ درصد است. در بانک ملت نسبت کفایت سرمایه کمی پایین تر از استاندارد و برابر با ۷٫۶ درصد اعلام شده است.

کمترین نسبت کفایت سرمایه به ترتیب به بانک های آینده با منفی ۱۰۲٫۴ درصد، بانک دی با منفی ۳۴٫۷ درصد، بانک شهر با منفی ۲۹٫۲۹ درصد، بانک سرمایه با منفی ۶ درصد، بانک تجارت با منفی ۵٫۷ درصد، بانک پارسیان با منفی ۵٫۴ درصد و بانک گردشگری با منفی ۴٫۵۳ درصد تعلق دارد.

نسبت کفایت سرمایه بانک های ایران زمین و صادرات نیز منفی است و به ترتیب برابر با ۰٫۳۰ درصد و ۰٫۱ درصد منفی اعلام شده است.

بانک های اقتصاد نوین با ۳٫۴۱ درصد، رسالت با ۲٫۶۷ درصد، سامان با ۲٫۱۰ درصد، اعتباری ملل با ۱٫۴۵ درصد و پست بانک با ۰٫۴ درصد کمترین نسبت های کفایت سرمایه مثبت را دارند.

درجه اهرمی نیز یکی دیگر از موارد بااهمیت در بررسی بانک هاست که از تقسیم جمع حقوق صاحبان سهام به جمع دارایی های بانک به دست می آید. این نسبت در بانک های سرمایه، آینده، ایران زمین، دی و شهر منفی است.

بنابراین هر چند روزگار دوباره ما را به سمت احیای برجام کشاند و سهام بانکی با متقاضیان جدیدی مواجه شده است ، لکن لازم است در خرید سهم به متغیر مهم کفایت سرمایه توجه کنید و سهام بانک های زیان ده و دارای نسبت کفایت سرمایه منفی را نخرید!

توصیه فنی؛ سهام این بانک‌ها را نخرید!

توصیه فنی؛ سهام این بانک‌ها را نخرید! توصیه فنی؛ سهام این بانک‌ها را نخرید! توصیه فنی؛ سهام این بانک‌ها را نخرید!
7 views

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | لحظاتی عجیب و ترسناک از تغییر رنگ خورشید در چین