عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از کارواندر به شهر خاش آغاز شد


عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از کارواندر به شهر خاش آغاز شد

زاهدان- ایرنا- عملیات اجرایی فاز نخست پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش با اعتبار اولیه سه هزار و 850 میلیارد ریال با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسوولان این استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم آغاز انتقال آب از کارواندر به خاش اظهارداشت: این پروژه به طول ۷۲ کیلومتر و با دبی آب ۴۵۰ لیتر بر ثانیه اجرا می‌شود که سه ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره آب ۲۱ هزار متر مکعبی دارد.
حسین مدرس خیابانی بیان کرد: از آرزوهای دیرینه مردم خاش بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بوده و پس از ۴۳ سال چشم انتظاری هم اینک با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم شاهد اجرایی شدن این پروژه هستیم.
وی افزود: همچنین امروز شاهد آغاز عملیات گازرسانی به شهر اسماعیل آباد و ۹۳ روستای خاش و بهره برداری از طرح روستا بازار و زمین چمن مصنوعی در این شهرستان بودیم.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: زمین چمن مجموعه ورزشی شهدای گمنام با حضور برخی از مسوولان وزارتخانه ورزش و جوانان، نمایندگان مردم خاش و سراوان در مجلس شورای اسلامی،امامان جمعه، معتمدان و جوانان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
وی ادامه داد: طرح روستا بازار فرصتی ارزشمند برای حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال برای مردم بوده و توصیه می‌شود این‌گونه بازارها در سطح استان با نگاه حمایت از تولیدات داخلی افزایش پیدا کنند.
اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اجرای پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش یک دستاورد بزرگ برای مردم و نظام اسلامی محسوب و در آینده نیز به عنوان یک پروژه ماندگار از آن یاد می‌شود که نتایج ارزشمند معنوی و اجتماعی در زندگی مردم خواهد داشت.
امامان جمعه شیعه و سنی و فرماندار خاش هم از خدمات ارزشمند مسوولان نظام اسلامی و توجه مسوولان دولت سیزدهم به مردم منطقه تقدیر کردند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان خاش دارای سه مرکز شهری (خاش، اسماعیل‌آباد و ده‌رئیس)، سه بخش و ۴۸۴ روستا است.
علیرضا قاسمی با بیان این‌که جمعیت خاش ۱۲۸ هزار و ۸۷۸ نفر است که از این میزان، ۶۴ هزار و ۷۱۴ نفر در شهر ساکن هستند افزود: با توجه به مراجعه جمعیت روستایی به شهر، جمعیت واقعی شهر خاش به بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.
وی ادامه داد: هم‌اینک به منظور تأمین آب شهر خاش ۲۸۰ لیتر در ثانیه از منابع مختلف شامل کلچات، دوربن و چاه‌های سطح شهر برداشت می‌شود و برای روستاها نیز ۱۳۰ لیتر از کلچات و چهزار برداشت آب صورت می‌گیرد.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی ۱۲۰ لیتر در ثانیه کمبود آب برای شهر خاش و ۱۰۰ لیتر در ثانیه برای ۸۳ روستا وجود دارد تصریح کرد: با توجه به عدم امکان برداشت آب و همچنین از دست رفتن منابع آب زیرزمینی موجود، انتقال آب از سد کارواندر برای شهر خاش و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: طرح آبرسانی از کارواندر با جمعیت ۲۰۶ هزار نفر در افق طرح مطالعه و نیاز آبی ۴۳۷ لیتر در ثانیه طراحی شده است.
قاسمی افزود: این طرح به دلیل محدودیت منابع مالی چندین سال معوق مانده بود که با پیگیری انجام شده مقرر شد با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ و سرمایه‌گذاری بانک مسکن کشور مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شود.
وی حجم عملیات اجرایی کل طرح را آبگیر، خط انتقال به طول ۷۹ کیلومتر با لوله فولادی، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۳۷ لیتر در ثانیه، سه باب ایستگاه پمپاژ، پنج باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۲۱ هزار مترمکعب عنوان کرد.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۲۲ کیلومتر لوله ۷۰۰ فولادی برای طرح خرید شده گفت: تهیه، حمل و اجرای ۵۷ کیلومتر لوله فولادی ۷۰۰ و اجرای ۲۲ کیلومتر خط انتقال به مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان با شرکت سابیربین‌الملل انعقاد قرارداد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید