از امکان نداشتن حذف کنکور برای 15 درصد داوطلبان تا اعمال بیمه دانشجویی در سوابق بازنشستگی


از امکان نداشتن حذف کنکور برای 15 درصد داوطلبان تا اعمال بیمه دانشجویی در سوابق بازنشستگی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان - حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

مفاد قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری

ضمن اعلام برخی مواد قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری، مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۸۴ به شرح زیر، به اطلاع می‌رساند متقاضیان در صورتی که در مراحل فرآیند آزمون و پذیرش، مرتکب هر یک از موارد زیر شوند؛ تبعات حقوقی و قانونی آن عمل به عهده شخص متقاضی خواهد بود.

تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر موارد زیر است:

ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی، حتی به صورت خاموش و دستگاه‌های حافظه‌دار

ارتکاب هرگونه عمل مخالف مقررات که آزمون متقاضی را از نظر علمی خدشه دار کند از قبیل:

۱: ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون

۲: تبانی با متقاضیان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون

۳: ثبت نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای متقاضی اصلی

استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار

کمک به متقاضی خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات

دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به متقاضیان یا استفاده غیرمجاز از آن ها

هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های متقاضیان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون

افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو

خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آن‌ها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از این که سوالات یا پاسخ آن‌ها واقعی یا غیر واقعی باشد

هیئت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:

اخطار کتبی با درج در پرونده متقاضی و اعلام به مراجع ذی‌ربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال

محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی متقاضی در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ده سال بعد

هیئت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ده میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کنند.

چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی متقاضی و سوابق تحصیلی او مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تایید هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از متقاضی در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می آید.

تعیین وضعیت نهایی آزمون این متقاضی، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیئت بدوی است.

هر موسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می کند؛ چنانچه در تخلفات مشارکت داشته باشد، مجوز تاسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسئول آن‌ علاوه بر محرومیت دائمی از تاسیس و اداره این مراکز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می شوند و چنانچه موسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد، مجازات مدیران مسئول آن‌ها حداکثر مجازات مندرج در ماده ۶ می‌شوند.

در مورد آموزشگاه‌هایی که فاقد مجوز باشند، علاوه بر اقدام مراجع قانونی ذی‌ربط، مدعی العموم نیز می‌تواند راسا نسبت به اعلام جرم و پیگیری تخلفات آنان اقدام کند.

نکته: هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون ها، دارای شخصیت حقوقی مستقل از سازمان سنجش آموزش کشور هستند. پرونده متخلفین بدواً در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها مطرح و رای این هیئت قابل تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات است.

حذف کنکور برای ۱۵ درصد داوطلبان در رشته‌های برتر امکان ندارد

زلفی گل وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت: تضمین سلامت دانشجویان اصل اساسی در آغاز آموزش‌های حضوری است، شرایط خوابگاه‌‌های دانشجویی متفاوت است و باید حتما با در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات، آموزش حضوری و اسکان دانشجویان غیر‌بومی را برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: به یمن انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در حوزه آموزش عالی اتفاق افتاده است و در واقع انقلاب علمی نیز همزمان رخ داده است، اساتید دانشگاه‌ها ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و سهم بانوان در این بخش بیش از دوبرابر بوده است.

او می گوید که رشد علمی ایران در سال ۱۳۵۷ فقط حدود ۵۰۰ مقاله علمی بود اما در سال ۲۰۲۱ این میزان به ۷۶ هزار سند رسیده است، آموزش عالی کشور در راستای تحقق مرجعیت علمی از ۱۸۰۰ مجلات علمی حدود ۲۸۴ مورد در سطح بین‌المللی نمایه شده است.

وزیرعلوم تاکیدکرد: علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، سهم دانشمندان ایرانی در تولید علم دنیا به ۳۰ درصد رسیده است. نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه مدیریت علمی کشور بسیار موفق عمل کرده‌ است.

به گفته وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تخصیص یک درصد اعتبار پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، منوط به ثبت نیاز دستگاه‌ها در سامانه نان است و بخش فناوری در وزارت، علوم تحقیقات و فناوری باید پر‌رنگ‌تر دیده می‌شد و در همین راستا به منظور بسترسازی برای تولید ثروت از دانش، معاونت فناوری و نوآوری ایجاد شد.

او گفت: تلاش می‌کنیم دانشگاه را به نیاز‌های جامعه و صنعت وصل کنیم البته که هنر ما باید این باشد که تحقیقات را در راستای نیاز‌های اساسی جامعه هدایت کنیم. در رشته‌های برتر برای حدود ۱۵ درصد داوطلبان، کنکور قابل حذف نیست.

زلفی گل می گوید که مهارت آموزی برای ایجاد و توسعه اشتغال در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد و مسئولان کشور باید ایجاد اشتغال را به عنوان یک دغدغه ملی در دستور کار قرار دهند. اگر برای نخبگان شغل مناسب در کشور خودشان ایجاد شود، هرگز مهاجرت نخواهند کرد.

بیمه دانشجویی در سوابق بازنشستگی اعمال می‌شود

هاشم داداش پور گفت: در شرایط فعلی از میان بیش از سه میلیون دانشجوی کشور، تنها حدود ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

فراگیری پوشش سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور بعد از انقلاب اسلامی حدود ۶ برابر افزایش یافته و از عدد شش میلیون نفر تحت پوشش در پیش از انقلاب اسلامی، به نرخ ۴۴ میلیون نفر رسیده‌ است. امروز به صورت تجمعی، نرخ پوشش بیمه‌ای کشور حدود ۷۰ درصد است که ۵۳ درصد از جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و ۱۷ درصد ذیل پوشش سایر صندوق‌ها هستند که ۳۰ درصد باقی مانده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

دانشجویان می توانند سه نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد را برحسب تعهدات انتخاب کنند.

او گفت: دولت هم دو درصد حق بیمه دانشجویان را تقبل کرده است و بر این اساس، بیمه بازنشستگی به بیمه اشتغال دانشجویان متصل می‌شود. این تسهیلات برای اولین بار است که برای دانشجویان فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

از زمان حضور دانشجویان در دانشگاه تا فارغ‌التحصیل شدن آن‌ها بین ۴ تا ۱۲ سال در دانشگاه‌ها می‌گذرد که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و طبق گفته مسئولان قرار است که دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

داداش پور گفت: بیمه تامین اجتماعی ویژه دانشجویان دیروز به تصویب رسیده است و به محض اجرایی شدن، دانشجویان را از همان زمان تحت پوشش قرار خواهد داد و ممکن است که دانشجویی در ترم آخر بیمه شود.

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون استخدامی دیوان محاسبات

با توجه به اعلام دیوان محاسبات کشور مبنی بر اضافه شدن ردیف (۷) به شرایط اختصاصی آزمون استخدامی، شرایط اختصاصی آزمون اصلاح شد.

برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تا تاریخ (۱۴۰۰/۱۱/۱۸) برای ثبت نام اقدام نکرده اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا ساعت ۲۴:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ثبت‌نام کنند.

متقاضیان باید در مهلت مقرر و پس از مطالعه دقیق اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ و مندرجات آن، به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند.

با توجه به اصلاحیه اعلام شده، آن دسته از متقاضیانی که قبلا ثبت نام کرده اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، اطلاعات خود را ویرایش کنند.

شرایط اختصاصی استخدام

۱- دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر (ملاک تاریخ فارغ التحصیلی ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ است.)

تبصره ۱: رشته تحصیلی مقطع لیسانس افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس باید یکی بوده و یا یکی از رشته‌های ذکر شده همان شغل در این فراخوان باشد.

۲- داشتن حداکثر ۳۰ سال تمام برای مقطع کارشناسی (از تاریخ ۷۰/۱۲/۱۹ به بعد)

۳- داشتن حداکثر ۳۳ سال تمام برای مقطع کارشناسی ارشد (از تاریخ ۶۷/۱۲/۱۹ به بعد)

۳- داشتن حداکثر ۳۵ سال تمام برای مقطع دکتری (از تاریخ ۶۵/۱۲/۱۹ به بعد)

۴- مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می‌شود.

۵-گواهی فراغت از تحصیل متقاضیان، کارت مربوط به وضعیت نظام وظیفه و تائیدیه‌های مربوط به سهمیه‌های قانونی، باید حداکثر تا روز برگزاری آزمون آماده و صادر شده باشند و به همراه سایر تائیدیه‌ها در روز تطبیق مدارک ارائه شوند.

۶- سابقه خدمت متقاضیانی که به صورت غیر رسمی و تمام وقت در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی به خدمت اشتغال داشته اند، به حداکثر سن آن‌ها اضافه می‌شود.

۷-وفق بند (الف) ماده (۱۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند یک تا حداکثر پنج سال، به حداکثر سن متقاضیان ثبت نام اضافه می‌شود.

اطلاعیه سازمان استخدامی درباره نتایج آزمون فرزندان شهدا و جانبازان

آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد و بالاتر (موضوع بندج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه) روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ برگزار شد.

نتایج آزمون مذکور برای دستگاه‌های اجرایی شامل:

۱-سازمان هواشناسی کشور ۲-وزارت راه و شهرسازی ۳-سازمان فناوری اطلاعات ایران ۴-سازمان دامپزشکی کشور ۵-وزارت آموزش و پرورش ۶-شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۷-وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸-وزارت نیرو ۹-شرکت مادر تخصصی تولید برق نیروی حرارتی ۱۰-سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ۱۱-سازمان شیلات ایران ۱۲-سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۱۳-سازمان بهزیستی کشور ۱۴-سازمان پزشکی قانونی کشور ۱۵-سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ۱۶-شرکت سهامی خدمات هوایی پست و مخابرات- پیام ۱۷-قوه قضائیه ۱۸-سازمان امور مالیاتی کشور ۱۹-وزارت امور اقتصادی و دارائی ۲۰-وزارت جهاد کشاورزی ۲۱-سازمان ثبت احوال کشور ۲۲-وزارت امور خارجه ۲۳-سازمان انتقال خون ایران ۲۴-مرکز آمار ایران ۲۵-گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۶-شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۲۷-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۸-حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ۲۹-وزارت ورزش و جوانان ۳۰-بانک ملی ایران ۳۱-سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ۳۲-وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۳-سازمان تبلیغات اسلامی ۳۴- شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ۳۵-وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۶-بنیاد شهید و امور ایثارگران

امروز (چهارشنبه) مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.

به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش، متقاضیان هر یک از رشته‌های شغلی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی آزمون مذکور، پس از دریافت نتیجه آزمون، باید برای اقدامات بعدی از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ به آدرس درگاه اطلاع رسانی دستگاه مورد نظر خود مراجعه و بر اساس توضیحات و زمان بندی‌های مندرج در اطلاعیه دستگاه، اقدام کنند.

نتایج نهایی آزمون سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در آزمون مذکور متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی