توزیع بیش از ٢ هزار تن بذر اصلاح شده برنح در گیلان آغاز شد


توزیع بیش از ٢ هزار تن بذر اصلاح شده برنح در گیلان آغاز شد

رشت - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تولید بیش از ٢ هزار تن بذر اصلاح و گواهی شده برنج در این استان گفت: توزیع این بذرها از امروز شنبه در گیلان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، صالح محمدی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی همه ساله برای پایداری و افزایش ضریب خودکفایی برنج با برنامه پیشنهادی به شرکت های تولید کننده انتظار تولید بذر اصلاح و گواهی شده برنج را داریم که امسال بیش از ٢ هزار تن انواع این بذرها تولید شده است.

وی درباره نحوه توزیع این بذرها از نوع ارقام هاشمی، آنام، خزر، گیلانه، گیلار، رش و کیان افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان می توانند با مراجعه به مراکز مجاز توزیع کود و بذر، این بذرها را دریافت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه این بذرهای تولید شده، شرایط کنترل را پشت سر می گذارند، اظهار داشت: توصیه جهادکشاورزی و کارشناسان این حوزه این است که حداکثر ۵۰ کیلوگرم از بذرهای اصلاح و گواهی شده در هر هکتار استفاده می شود.

وی بیان داشت: هفت نوع بذر اصلاح و گواهی شده برنج در استان گیلان تا پایان امسال و نیمه اول فروردین با توجه به استقبال کشاورزان در مراکز توزیع به متقاضیان تحویل داده می شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در فومن